Kegyelem Nktek s Bkessg!
Bevezets
Jzust keresztre fesztettk s megltk.
Mirt is?
Mert vallsi vezetknt tekintettek r az emberek. Vallsi vezetk pedig a jeruzslemi zsid templom fpapjai lehettek csak, mert a csak zsid valls gyakorlata volt megengedett, s ez volt a hivatalos llamvalls. Minden ms hit, ideolgia, Isten lnynek ms elkpzelse eretneksgnek, pognysgnak volt trvnyileg elrendelve, s azok hirdetire, mint hamis prftkra, a templomi trvny hallbntetst rt el. Jzust is ilyen „hamis prftnak” tartottk a zsid „vallsvezrek”, mert nem a kegyetlen, uralkodni akar, zsid vallspolitika ltal eszmnyestett Jehovt istentette, hanem a mindenkit egyformn szeret Mennyei Atya gondviseli jsgt dicsrte s Igazsgt tantotta. Ezrt akartk t a zsidk meglni, ahogyan az evangliumokban olvashatjuk:
„…Meg akartok engem lni, mert az n beszdemnek nincs helye nlatok. n azt beszlem, amit az n Atymnl lttam, ti is azt cselekszitek azrt, amit ti az atytoknl lttatok.” (Jnos 8:37-38.)
Jzus hatrozott klnbsget tesz az mennyei Atyja s a zsidk atyja - Jehova - kztt, akit nem ismert el Istennek az evangliumi tudsts szerint, mert gy nyilatkozik rla:
„…Ha Isten volna a ti atytok, szeretntek engem, mert n az Istentl szrmaztam s jttem…. Ti az rdg atytl valk vagytok, s a ti atytok kvnsgait akarjtok teljesteni. Embergyilkos volt az kezdettl fogva, s nem llt meg az igazsgban, mert nincs benne igazsg. Amikor hazugsgot szl, a sajtjbl szl, mert hazug s a hazugsg atyja. ” (Jnos 8:42-44.)
Ksbb a zsidk r is krdeznek?
„…. Nem jl mondjuk mi, hogy szamaritnus vagy s az rdg van benned?” (Jnos 8:48.)
Jzus szletst karcsonykor, azaz Gurusnykor nnepeljk az jra led fnyben.
Jzus kvetsnek tja azonban nem knny, mert tantsnak csak igen kis rszt foglaljk magukban a keresztnysg evangliumai, melyeknek alapvet szelleme az, hogy „Jzus ldozati brny, akinek vre elveszi az emberisg bneit”. Ez a hitttel teljesen a zsid vallsban gykerezik s bizonytka annak, hogy nem Jzus Urunk alaptotta a mai keresztny vallsokat, hanem legnagyobb ellensge - Saul rabbi - a keresztnysg Szent Plja, aki sohasem hallotta Jzus szavait, fogalma sem volt arrl, hogy mit tantott, hanem a zsidsg j szektjt alaptotta meg tanaival, melyeknek alapttele az, hogy „vronts nlkl nincs bnbocsnat.” (Zsidkhoz rt levele 9:22.)
Ezrt lett a keresztnysg hivatalos neve „zsid-keresztnysg”. Ezrt nem talljuk meg az evangliumok kztt Jzus tantvnyainak rsait. Ugyanis a jzusi tants, az Istenfisg tudatnak lelknkbe val kzvetlen beltetse, Istenhez val kzvetlen tartozsunk, Isten s lelknk homogenitsa mind-mind hinyoznak azokbl az rsokbl, amelyet a kanonizlt, zsid szellem evangliumok tartalmaznak.
Nem szlethettnk bnsnek; ez ellenkezik az isteni trvnyekkel, s a jzan sszel. gy nincs szksg bizonytalan megvltsra sem.
Jzus sohasem mondta azt, hogy „bnben szlettnk”. Azt sem, hogy a „megvlt”. Ez a zsid-keresztny vallstants, az n. „paulinista” teolgia llspontja. Jzus felvilgost szavait megtalljuk Jnos evanglistnl, amint mondja: „n vilgossgul jttem e vilgra, hogy senki ne maradjon sttsgben, aki engem hisz.” (Jnos 12-46.)
Jzus szletsi helye
„…lsd meg, hogy Galilebl nem tmadt prfta.” (Jnos 7.52)
„…csak nem Galilebl jn el a Krisztus?...
„Dvid magvbl s Betlehembl, ama vrosbl jn el a Krisztus, ahol Dvid vala?” Jnos 7:41-42)
Van teht hrom helysznnk: Galilea, Betlehem s Dvid vrosa.
Galilea: ez az elnevezs e tartomny hber nevbl ered. Ugyanis a zsidk „galil hag goiim”-nak neveztk ezt a terletet. Angol fordtsban gy olvashatjuk, „galil of the gentiles”, vagyis a „nem zsidk orszga”. Ugyanis a hber „goiim” kifejezs alatt a nem zsid npek rtendk, akik Jdetl szakra laktak. Galileban teht nem laktak zsidk!
Tudni kell azt is, hogy Galilea s Szamaria nagyon sokig volta Prtos Birodalom fennhatsga alatt.
A galileai np nem volt zsid, hanem „mshit”. A magaslatokon ptett templomaikat a „korrupci helynek” neveztk el a zsidk, mert itt tiszteltk a galileusok az Istenanyt, akit a biblikus rsok „Astarte vagy Asthoret” nven emltenek. Miutn a Jehova-tisztelet nem ismeri el az Istenben lv „ni” teremt ert, gy a hber nyelvnek mg szava sincs az „istenn” kifejezsre. A galileusok vallsa a „Fny Szznek” nevezte, aki mellett ott talljuk a „Fny Atyt” (Bl, Bl,) s a „Fny Fit”, aki a Vilg Vilgossga (azaz n-Lil).
E vallsnak a tuds papjait neveztk „mgus”-nak, szintn a sumr „mah” vagy „mag” - azaz „tuds, hatalmas” rtelemben.
Az evangliumoknak a judaisztikus teolgia szerinti nzete s kirtkelse szerint, a zsidk azzal vdoltk Jzust, hogy is „mgus” s ezt az llspontot megersti Mrk evanglista rsa (3:22), ahol „belzebub”-bal van Jzus azonostva. indokls: „belzebub, dmon s mgus” a hberben azonos jellel rdnak.
Betlehem: Az evangliumi hagyomny Jzus szletse helyl jelli. Mt gy mondja „Jzus a jdeai Betlehemben szletett…” (2:1).
Ez a „jdeai „Betlehem” a „Beth-lehem” nevet Jzus halla utn kapta a Saul-Pl kveti ltal megalaktott zsid-keresztny egyhztl, mert ezt a kis teleplst Dvid idejtl kezdve Beth-lomon nven ismertk. Azrt volt fontos a zsid szellem evanglistknak „Dvid vrosnak” Betlehemm val vltoztatsa, mert Mikes prfta jvendlse szerint (5:2) „belled (teht Dvid vrosbl) szrmazik nekem, ki uralkod lesz Izraelen.” Teht azok neveztk t Beth-lomont Beth-lehemm, akik Jzusban a zsid Messist lttk s Jzust „Dvid leszrmazottjnak” hirdettk. Ma mr tudjuk, hogy a zsidk sohasem ismertk el Jzust az Messisuknak (grgl Krisztusnak), mert mg ma is epedve vrjk az valdi „messisukat”, a Vilg Urt.
De baj van a „jdeai Betlehemnek” Jzus idejben val ltezsvel is, ugyanis Jda Betlehemnek semmi nyomt sem talltk meg a Kr.u. els hrom szzadban s az a tradci, hogy Jzus itt egy barlangban szletett volna, legfeljebb a Kr.u.-i msodik szzad msodik felig vezethet vissza, Justin mrtr ltal emltve.
Jzus teht valban Betlehemben szletett, de ez a Betlehem Galileban van, a goimok orszgban, Nzrethtl kb. 6 km tvolsgban. Nagyon rgi vroska, s a 14. szzadbl val „Amarna szvetsgben” Bit-Lahmi nven tallhat. Kzelben van a Tbor-hegy, ahol a galileus vallsnak volt a magaslatra plt temploma, amit Kr.e. 218-ban III. Antiochus fallal vett krl. A legenda szerint Jzus innen emelkedett fel az gbe.
Tisztznunk kell mg a „Dvid fia” fogalmat is. Mt evangliuma ugyanis Jzus Krisztusnak, Dvid finak s brahm finak nemzetsgi felsorolsval kezddik, melynek ha a vgre rnk (1:16) lthatjuk, hogy ez nem Jzus nemzetsgtblja, hanem az a bizonyos Jzsef, akit a szent iratok Jzus desanyja - Mria - frjnek neveznek. Azutn megtudjuk, azt is (1:20), hogy Mria a Szentllektl fogant, s nem Jzus, hanem Jzsef, Dvidnak a fia. Jzsef van teht eredeztetve a Dvidi nemzetsgbl.
De az evangliumi rs Jzus szavaival is megcfoltatja a messisi ltezs r vonatkoz azon felttelt, hogy - Jzus - mint Messis, Dvid fia lenne, mert azt feleli a zsidk erre vonatkoz krdsre:
„Ha teht Dvid Urnak hvja t, akkor mikppen a fia?” (Mt 2-45)
Jzus nem az szvetsg ldozat-kvetel Jehova istent vallotta magnak, hanem a szeret Mennyei Atyt, szavaival „n azrt szlettem s ezrt jttem e vilgra, hogy bizonysgot tegyek az Igazsgrl.” (Jnos 18:37)
De mi az „Igazsg”? Hov lett Jzus urunk igazsga? Mirt nmtottk el apostolait, akik hirdettk az tantst? Mirt nincs Jzus apostolaitl ered evangliumunk?

A reformtus Biblibl vett trkprszleten jl lthat, mindkt Betlehem brzolva van. Az eredeti, Galileban s az tnevezett, Jeruzslem mellett. A Jzus korabeli trkpeken a Galileai Betlehemet mr nem brzoltk...
Hov lettek az apostolok?
Egyikk sem lpett a rmai birodalom fldjre, hanem csak az Eufrtesztl keletre tantottk mindazt az „igazsgot”, amit Mesterktl, az r Jzustl tanultak.
Csaknem mindegyikk az Eufrtesztl a Indus folyig elterl Prtos birodalomban lt s szervezte a Jzus-hiteket Jzus egyhzba, hiszen Eusebios tudst minket arrl, hogy 360 templomukat romboltk le a Prtos birodalom bukst kvet szaszanida-perzsa uralkodk, akik csak Zoroaszter - ltaluk tdolgozott - vallst ismertk el.
Az r ltal vlasztott apostolok is galileaiak voltak.
Tekintve, hogy Saul-Pl a rmai keresztnysg alaptja, munkssgval s hirdetett ideolgijval Jzus apostolai sohasem rtettek egyet - rthet, hogy az ltala alaptott Rmai Egyhz, mely a saul-pli jdai keresztnysget tette magv s vallst a jdaizmusbl szrmaztatja - teljesen mellzte Saul-Pllal magval s tanaival is ellenkez jzusi apostolok munkssgt s igehirdetsnek ismertetst.
Az jszvetsgben, szinte egyetlen, Jzus apostolaitl kzvetlen szrmaz iratot sem tallunk, viszont az anyag 62%-a Saul-Pl mve.
Az Apostolok Cselekedetei 12. fejezete szerint Jakabot, Jnos testvrt Herdes meglette. Maradt teht tz munklkod apostol, de ezek tevkenysgrl innentl kezdve az „Apostolok Cselekedetei” cm jszvetsgi irat nem beszl, hanem az njellt, magt apostolnak kinevez Saul-Pl tjait s jdai-keresztny mdszer trtst rja le. Egyetlen kivtel van csupn, amikor:
„Elllanak azonban nmely hvk a farizeusok szervezetbl valk kzl, mondvn, hogy krl kell metlni a pognyokat, s megparancsolni, hogy Mzes trvnyt megtartsk.” (ApCsel 15:5)
s amikor nagy vetlkeds tmadt, felkelvn Pter, mond nekik:
„Atymfiai, frfiak, ti tudjtok, hogy az r rgebbi idk ta kivlasztott engem mi kzlnk, hogy az n szmbl halljk az evangliumnak beszdt s higgyenek… most azrt mit ksrtitek az Istent, hogy a tantvnyok nyakba oly igt tegyetek, melyet sem a mi atyink sem mi el nem hordozhattunk.” (ApCsel 15:7,10)
Ebbl a rszbl tudjuk meg, hogy Pter ellenzett minden zsid vonatkozst - elssorban a mzesi trvnyt (vagyis a Trt, mely a Bibliban Mzes 1-5 knyvt tlti ki) - s azt elviselhetetlen ignak nevezte. Viszont Saul-Pl ennek a folyamatossgt hirdette s a mzesi ldozat-ideolgiba sorolta be egyszer bnbakknt a galileai Jzust is.
Viszont a Jzus ltal vlasztott s „felkent” apostolok nem a Saul-Pl vallst, hanem a „jzusi evangliumot” hirdettk, mely szerint Jzus azrt jtt e vilgra, hogy megkeresse s megtartsa azt, ami elveszett - rtvn alatta Naphoz hasonltott - mindenkirl gondoskod - mindenki Istennek imdatt. Ezt hirdettk Jzus apostolai - a megmaradt tz.
A keresztny papi brevirium szerint:
Mt: … nemsokra Etipiba - a kusok fldjre - utazik… a kirlyt s annak felesgt az egsz orszggal egytt Krisztus hitre trti…
Knni Simon s Taddeus Juds: …ez Taddeus Mezopotmit, az Simon Egyiptomot az evanglium prdiklsval bejrta. Azutn Perzsiban tallkozva, miutn Jzus Krisztusnak szmtalan hvt szereztek s hitet azokon a mrhetetlen kiterjeds vidkeken s azoknak a vad npeknek hirdettk… (Meg kell jegyezni, Perzsia ebben az idben nem ltezett, hanem a ksbbiekben Perzsinak nevezett „mrhetetlen kiterjeds terletet” az apostolok idejben Prtos birodalomnak hvtk.)
Andrs (Pter testvre): …Jzus szenvedse s feltmadsa utn Andrs, midn Eurpa Szktijba jtt, mely provincia neki Krisztus hitnek a vetsre osztlyrszl jutott…
Tams: …a galileai Tams apostol, a Szentllek eljvetele utn klnbz orszgokba indult, hogy Krisztus Evangliumt hirdesse. A prthusoknak, mdeknek, perzsknak, hrknoknak s baktriaiaknak tadta a Krisztus-hit s az letnek a Trvnyeit. Vgl a hindukhoz ment, ket a krisztusi vallsra nevelte.
Bartalom: …galileai apostol, midn az innens Indiba indult, amelyik neki a fldkereksg elosztsakor Jzus Krisztus evangliumnak prdiklsra jutott, Jzus Urunk jvetelt Mt evangliuma szerint hirdette azoknak a npeknek. De amidn abban az orszgban nagyon sokakat Jzus Krisztushoz trtett, s sok munkt s kellemetlensget elszenvedett, a nagyobb Armniba jtt. Ott Polimus kirlyt s felesgt, azonkvl 12 vrost a Jzus-hitre vezetett, ami az azon np papjainak nagy irgysgt vltotta ki… az teste Albanusban, mely Armenia-mayor vrosa, ahol kiszenvedett - ott van eltemetve.
Flp: Bethsaidban szletett s a Szent-Llek erejvel az Szktijba ment evangliumot hirdetni - s sok hvet szerzett A hitnek.
Jzus apostolai teht a Prtos Birodalomban szerveztk meg elssorban a jzusi tants szerinti igazi Egyhzat, amelyben teljesen ismeretlenek voltak a saul-pli spekulcik. Ez az egyhz mentes volt a zsid vonatkozstl s zsid tantstl. A Szeretet egyhza volt, ahol nem ismerte senki a „szemet szemrt, fogat fogrt” doktrnt; sem a tantk, sem a hvk. A Szeretet vallsa lt itt, valban vallva s gyakorolva. Ebben a „vallsban” az let a fny s a sttsg egyttes ltezse. A Fny teremti a Tudst s a Jsgot, mg a sttsg birodalmv esik a nemtrdmsg, tudatlansg, irigysg, gyllet, bossz, hazugsg, kapzsisg, lops, csals, ktsznsg, dologtalan lustasg. A Fny teremti a mvszeteket s belle fakad az ihlet is.
Prthia terletn mr az igehirdetsk eltt is a „szeretet” volt az alap, melyre a szktk letket felptettk. A szktknl a „szeretet egyhznak” megszervezse semmifle nehzsgbe nem tkztt, hanem a megrtsben j kvetkre s hvkre tallt.
Hov lettek az apostolok rsai?
Fel kell tenni a krdst: ha annak a Saul-Plnak az rsait megrizte a „keresztnysg”, aki sohasem hallotta Jzust, s sohasem tanult tle, akkor mirt nem viselte gondjt a jzusi tantvnyok, az igazi apostolok rsainak?....
A helyes vlasz megfogalmazsban igen sok trtnelmi valsgot kell felsorolni, s mr a Kr.u. 2. szzadtl kell elindulni, amikor is a rmai kzpont „paulinista s zsid gyker” keresztnysg teljesen tvette azt a „zsinaggs felfogst”, mely szerint: „minden olyan tants s rs, mely nem a zsinaggbl ered, mint eretneksg, elpuszttand a hirdetkkel egytt.”
A magt ortodoxnak nevez rmai egyhz mr a Kr.u. 2. szzadban felgette, elpuszttotta az apostolok rsait. Amikor aztn ezt a „paulinista ortodoxit” vglegesen megszilrdtja Konstantin csszr Kr.u. 306-ban s az llam vallsv rendeli, gy a valdi tuds - a „gnzis” - eretneksgg minslt s kvetire hallbntets vrt. Minden bntets ellenre azonban a „gnzis”, a Tuds haladt s mr Kr.u. 140. krl Egyiptomban s Alexandriban is megjelentek az Apostolok Evangliumnak kziratos msolatai. Ezt az lltst bizonytja az az 52 darab kzirat, amit 1945-ben az egyiptomi Nag-Hammadiban (Nagy Harmat? - Aranyi) tallt egy arab.
A Nag-Hammadi kziratok kztt talljuk tbbek kzt a kvetkezket: Tams Evangliuma, Flp Evangliuma, Jnos Apokrifonja (Titkok knyve), a Hit Evangliuma, Egyiptomi Evanglium (A lthatatlan llek szent knyve), Pter levele Flphz, Pter Apokalipszise (Beszlgets a Megmentvel), Mria-Magdala Evangliuma, stb.
Jzus azt tantotta, hogy Isten eltt minden ember egyforma rtk s a tuds fnye az, amivel az ember jobban s jobban kzeledhet Istenhez. gy trtnt aztn, hogy az n. „gnosztikus keresztnyek” nem rtettek egyet azzal, hogy a pspkk s egyhzi „mltsgok” Isten s a hv kz llnak, s magukat s beszdket „Isten akaratnak” nyilvntjk, s ezzel tulajdonkppen a hv nem az Isten, hanem az egyhz s az egyhzi hierarchia szolgjv vlik. Ezt az llspontot azonban csak a trsadalmi rend felforgatsnak tulajdontottk.
Lnyeges teolgiai klnbsgek a gnosztikusok tantsban:
1. Jzus Isten-emberi mivoltnak s kldetsnek rtelmezse, s
2. A n szerepe az isteni rendeltets letben.
Klnbsgek Jzus Isten-ember mivoltban
A rmai ortodoxia szerint „Jzus Isten Fia emberi testben. A keresztfn meghal. Eltemetik, de harmadnapra feltmad emberi testben, s negyven nap mlva a mennybe emelkedik, ugyancsak emberi testben.”
A gnosztikusok gy vallottk: „Jzus Isten Fia emberi testben, de ezt a testet akkor teszi le, vagy veszi fel, amikor akarja. , az Isten Fia harmadnapon feltmad s Szelleme megjelenik ott, ahol akarja. Negyven nap utn emberi szemmel lthat Fnyknt emelkedik a menybe.”
Jzusnak azt az isteni s emberfeletti adottsgt, amit a gnosztikusok lltanak, hogy akkor teszi s vagy veszi fel emberi testt, amikor akarja, a rmai ortodoxia kanonizlt evangliumai is igazoljk, csak helyesen kell rtelmezni. gy pldul, amikor a zsidkkal beszl s azt mondja: „Mieltt brahm lett, n vagyok.” (Jn 8:58-59), majd: „Kveket ragadnak ezrt, hogy re hajigljk; Jzus pedig elrejtzkdk, kimne a templombl, tmenvn kzttk; s ily mdon eltvozk.” Tovbbi rsz: „…mert n leteszem az letemet, hogy jra felvegyem azt. Senki sem veszi el azt n tlem… Van hatalmam letenni s ismt felvenni…” (Jn. 10: 17-18)
Jzus tbbszr is kihangslyozza tantsnak eltrst a mzesi irnytl:
„De ti nem hisztek, mert nem az n juhaim kzl vagytok.” (Jn. 10:26) kell-e vilgosabb felelet arra vonatkozan, hogy Jzus s a zsidk kztt thghatatlan szakadk llt s ll ma is?
A rmai ortodoxia Jzusnak a „bn eltrlse rdekben” val felldozst s ehhez a gyilkossghoz szksges igazolst, az „isteni hozzjrulsnak” egyhzi, hivatalos elismerse s kinyilatkoztatsa tjn akarta elrni. Ezrt adott Jzus utols szavainak olyan magyarzatot, mely szerint az mennyi desatyja „elhagyta” volna Fit, ezeket a szavakat adva a haldokl, szenved s keresztre szgezett Jzusnak: „n Istenem - mirt hagytl el engem?”
Ezt Jzus armi nyelven mondta, s az sszes magyar bibliafordtsokban gy van lerva:”li! li! Lama Sabaktani!”. Azonban a fonetikus formban lert mondatot nyelvtani szablyok szerint gy kell kimondani: „li! li! Lama Sabag Ta-Nim.” Ennek jelentse pedig: „Isten… Emeld az rkkvalsg honba a megsebzettet.”
Mikzben vizsgldunk, nhny klns problma is felmerl: Vajon mikppen lehetsges az, hogy Jzus utols szavait Mt s Mrk kzli, akik nem voltak ott a megfesztsnl; s Jnos, aki az egyhz tantsa szerint az egyik tantvny volt, akit Jzus a legjobban szeretett, s (lltlag) ott llt a kereszt alatt, evangliumban nem emlti ezt?...
Erre az rdekes krdsre tbb vlaszt adhatunk. A legkzelebbi maga Jnos evangliuma, ahol le van rva, hogy kik llnak Jzus keresztje alatt. (Jn. 19:25) Csak asszonyokat emlt, s neknk itt kt fontos szemlyisgnk van: Jzus desanyja s Mria Magdalna. Tovbb tudni kell azt a zsinaggai s egyben rmai rendeleteket is, mely szerint: „a kivgzsek helyre frfiakat nem engedtek be!”. Teht Jnos nem lehetett az a tantvny, akinek Jzus a keresztfrl azt mondta: mhol a te anyd. (Jn. 19:26-27) De gy nem lehetett az a tantvny sem, akit Jzus a „legjobban szeretett”. De ha nem Jnos, akkor ki volt az? Ezt tudjuk meg a Nag-Hammadi gnosztikus evangliumokbl.
Igen rdekes, de egyben nagyon knyes tmhoz nylunk akkor, amidn azt a tantvnyt keressk, akit Jzus a legjobban szeretett. Ugyanis Jnos evangliumnak 21. rszben tbbszr van emltve ez a tantvny, de az evanglista rthetetlenl s titokzatosan sohasem nevezi meg t. Olvassuk csak az evangliumi szvegeket: „Szla azrt az a tantvny, akit Jzus szeret vala, Pternek: az r ott van” (Jn. 21:7) „Pter pedig megfordulvn ltja, hogy kveti t az a tantvny, akit szeret vala Jzus, aki nyugodott is ama vacsora kzben a kebeln…” (Jn. 21:20) „Ez az a tantvny, aki bizonysgot tesz ezekrl s aki megrta ezeket s tudjuk, hogy az bizonysgttele igaz.” (Jn. 21:24)
A tantvny nevnek kitrlse az evangliumbl s nevnek elrejtse minden bizonnyal egyhzpolitikai clokat szolglt.
A Nag-Hammadiban tallt gnosztikus evangliumok
„Prbeszd a Megmentvel” (Dialogua of the Savior) a cme annak a kziratnak, mely elmondja, hogy: „Hrom tantvny volt, akik Jzustl klnleges oktatst kaptak: Tams, Andrs s Mria Magdalna, akit Jzus a msik kett fl helyezett, …mert nagyobb tudsa volt s gy beszlt, mint a Mindensget ismer asszony.”
Ugyanez az rs Mria Magdalnt „ltnok”-nak s olyan apostolnak nevezi, aki kivlbb a tbbinl.
Flp evangliuma szerint: „versengs tmadt a frfi apostolok kztt Mria Magdalna miatt, akit Jzus legbensbb trsnak s a tuds szimblumnak nevezett, mert jobban szerette t, mint a tbbi tantvnyt s sokszor meg is cskolta.”
A fentiek ismeretben most mr azt is megrthetjk, hogy Jzus Urunk feltmadsakor mirt ppen Mria Magdalnnak jelent meg elszr.
Lthatjuk teht, hogy Mria Magdalna, mint tantvny s apostol, bizony beletartozott ama „tizenkett” kz, annak ellenre, hogy az ortodoxia sohasem ismerte el „apostoli” vagy „tantvnyi” voltt, hanem 2000 esztendn keresztl (teht mind a mai napig) „becstelen” nknt ismertette meg a „hvkkel”.
Nzzk meg mindenekeltt a nevt. Mria Magdalna, a rmai ortodoxia ltal adott nv. Ahol a „Magdalna” felvltja a gnosztikusok ltal is hasznlt valdi nevt, mely „Magdala”. Mai nyelvnk szerint „Magdalai Mrit” jelent. A Galileai-t nyugati partjn lv „Mag-Da-La” nev vrosbl szrmazott. Sumr-armi nyelven a „ragyog mgus vrosa” jelentssel br. (Mag = tuds, mgus, Da = helyhatroz rag, mint ErsD(a), KvesD(a), stb. s La = fnyl, ragyog, tvitt rtelemben „tkletes”)
A jzusi hiteseket nevezi a szakirodalom „gnosztikusoknak” a „gnzisz”-bl rtelmezve. De mit rt a szakirodalom „gnzis” meghatrozs alatt? „Gnzis = mgusok tudomnya” - mondja az rtelmez sztr. Aki ismeri a „mgus tudomnyt”, annak egyltaln nem idegenek a „gnosztikusok”, ugyanis mind a mgusok, mind a gnosztikusok - egyformn: „a misztikus Csend s a Szentllek tartozknak vettk a tudst.” De mit rtsnk a „Szentllek” kifejezs alatt? Jobban mondva: krdezzk azt, hogy mit rtettek k a kifejezsben? Erre a Nag-Hammadi „Titkok knyve” gy felel:
„ a lthatatlan, szzi, tkletes Llek. mindeneknek az Anyja lett, mert mindenekeltt ltezett.”
„Jzus gy mondja: az n anym - a Llek.”
Flp Evangliuma szerint:
„A Llek - Anya, s Szz, prja az gi Atynak.” „A Mindenek Atyja egyeslt a Szzzel, aki lejtt. Ez a Szentllek, amelyik a Vilgra leszllt. Jzus ettl a Szentllektl szletett.” (62-66)
Az utols vacsora - Leonardo festmnyn
Leonardo da Vinci mindezekkel tisztban volt. 1498-ban megfestett kpn ugyanis Jzus jobbjn, a fhelyen egy n lthat. Lenyos arccal s hossz hajjal, lesttt szemekkel, mg a festmny valamennyi tbbi alakja elre nz. Nem illet nnek akkoriban sem frfiak trsasgban felvetnie a tekintett. Akaratlanul felmerl a krds: Leonardo mr 1498-ban tudta azt, hogy Mria Magdala a „kedvenc” tantvny, aki az „rvacsora” alkalmval - mint Jnos evangliuma rja „Jzus kebln nyugodott?” (Jn. 21:20)
A festmnyen vegpoharakat brzol. Abban az idben csak Egyiptomban s Mezopotmiban voltak egyltaln kpesek ekkora tisztasg veget ellltani. Az ra viszont az aranyval vetekedett, taln tl is haladta azt. Amelyik asztalon vegpoharak lltak, az asztaltrsasgnak minimum a legfelsbb osztlybl kellett szrmaznia.
A kenyerk kicsiny cipk. Szkta-hun eledel.
Lehetsges, hogy a Vatiknt ismer s oda bejratos itliai mvszek taln olyan iratokat is lttak, amelyek azta „elpusztultak”. El kellett pusztulniuk az Igazsgot hirdet rsoknak ppen gy, mint az „igazmondknak”: a mgusoknak, a tantvnyoknak azrt, hogy korunkban mr megsznjn az Igazsg, a Tekintlytisztelet s uralkodjon az „rdek”.
De lpjnk is tovbb. Konkrtan, Flp Evangliumt vegyk el, ahol Jzus Urunk gy tant az emberi letre vonatkozan:
„Ne fljetek a testtl, de ne is szeresstek. Ha fltek tle, uralkodni fog rajtatok. Ha szeretitek, elnyel s megbnt.”
A tovbbiakban ilyen „trvnyt” ad: „Nagy a hzassg misztriuma. Nlkle a vilg nem ltezett volna. Most a vilg ltezse a frfitl fgg, s a frfi lte a hzassgtl.”
Ne csodlkozzunk teht azon, hogy a korai keresztnysgben - mely mentes volt minden saul-pli ideolgitl - Mria Magdalt Jzus „hitveseknt” tisztelik s ez megerstst nyer a kanonizlt Jnos Evangliumban, ahol az els, aki Jzus srjhoz megy, „j reggel, amikor mg stt vala” (Jn. 20:1) s futva rtesti Ptert s a tantvnyokat.
Emberileg gondolkodjunk! A j „hitves”, a felesg, az els a srnl is, s Jzus is t tekinti „elsnek”, magnak a fldi let emlkeknt, hisz neki mutatja meg magt s szl hozz. (rdekes itt megjegyezni, hogy Jnos rsban a „hitves” csak egy szval fele, gy: „rabboni”, ami Jnos szerint „mester” jelents (Jn. 20:16). Sumr-armi nyelven a „Ra-Ba-Ni” = „Vilg Vilga” rtelemben olvashat.)
Taln nem kisebbtjk t, ha olyan valsgos l szemlynek hisszk, akinek lete - emberi szempontbl nzve is - teljes rtk. Hiszen a frfi s a n egyeslsben teljesl az Isten dvterve szerinti lds. Isten adta szvnkbe a szerelem csodlatos rzst, s ebbl teremtdik meg a hzassg nagy misztriuma, mely nlkl - Jzus megismert igje szerint - a vilg nem ltezett volna.
Milyen krosods rheti lelkivilgunkat, ha arra a meggyzdsre s logikus kvetkeztetsre jutunk, hogy a Fldre szllt Istenfia, a vrnkkel testet lttt Jzus, az Emberfia ebben is pldt adott neknk? Ugyanis gy lesz teljes isteni hivatsa s emberr vlsa Urunk Istennk akarata szerint.

Morghen 1800. krl ksztett metszetn a Jzus mellett l alak egyrtelmen n. Mind a klsejbl, mind a tartsbl egyrtelmen ez sugrzik. Ekkoriban a festmny - mint a metszet mutatja - szinte tkletes p volt.

A legutbbi restaurls eltt gy festett a Jzus jobbjn l alak.

A restaurls kveten pedig gy. rdemes megfigyelni ltzett: piros kpeny, kk ruha - pontosan a tkrkpe a Jzus ltal viselt ruhzatnak. Szintn rendkvl rdekes a "sehov nem tartoz, trt markol kar" kpe, valamint az vegpoharak, s a kicsiny cipk, taln pogcsk(?).

A Jzus jobbjn l „alak" arcnak restaurls utni kpe. (Aki ebben frfiarcot vl felfedezni,...) A festmnyen Jzus jobbjn Magdalai Mria, Jzus trsa s „legkedvesebb tantvnya" lthat. Leonardo Magdalai Mria arct pontosan ugyanarrl a szemlyrl mintzta, akirl a Szikls Madonna angyalt. „Angyalokat" a festk - mr vezredek ta - mindig is nkrl mintznak.
Dvid Fia
A mai keresztny egyhzak gy tantjk, hogy Jzus Dvid Fia volt annak ellenre, hogy ez a zsidk vlemnyvel ellenkezik. Ugyanis a zsidk nem ismerik el Jzust zsidnak, hanem galileai idegennek (gojimnak) tantjk a sajt „hittanukban”, aki - miknt a Talmud mondja: „Jzus varzslst ztt, tvtra vezette Izraelt s bnre csbtotta.” (Sanhedrin 107.b. lap s Nazir 40.b. lap utols mondata.)
Nem egyszeren „faji hovatartozsrl” van itt sz, hanem az ember Isten fel val fordulsnak, az Istenrl alkotott fogalmnak s a szereteten alapul emberi let trvnyeinek meghatrozsa s gyakorlatba vitele a jzusi tants tartalma.
Ezzel szemben ll a zsidsg ns s minden ms npet Isten kegyelmbl kirekeszt, s a sajt faji kivlasztottsgban hv ideolgija, melynek kln Istene van, aki kegyetlen s bosszll (Jahwe, Jehova, Jahu).
Jzus viszont a szeret Mennyei Atyrl beszl, aki az l Isten, s mindenkit egyformn szeret.
gy is mondhatjuk: a bossz s az nzsen alapul erklcstelensg dicsrete ll szemben a Szeretet testvrisgvel. - Ezt a vltozhatatlan s egymssal ssze nem fr szembenllst legjobban mutatja a „Dvid Fia” krds, mely e jsgos Jzust, az l Isten Fit, egy erklcstelen s minden emberi j tulajdonsgot nlklz, egyszer s mveletlen bnztl szrmaztatja. Ugyanis Dvid ilyen volt.
Dr. Vg Pl: A vrszerzds ereje cm knyvbl idzet:
„Egyenesen kegyeletsrtsnek rzem, ha valaki ortodox eltletbl Jzust. a tiszta erklcs isteni jelensgt - mindenron egy Dvidtl akarja leszrmaztatni, akinek gonosztev jelleme fmjelzi az szvetsg zsid szellemt. A bibliaimdk csak Dvid s a filiszteus Glit kztti prbajt lltjk az utkor bmulatnak reflektorfnybe. Szeretik ezzel szemben elhallgatni a nagy hsiessget kegyetlenl cfol tnyt, hogy Absolon finak lzadsakor srva menekl s hznak rzst 10 gyasra bzza (2Sm. 15:15-16). A csatban kzvetlenl nem vesz rszt. Ezt a veszedelmes mestersget zsoldosaira bzza.
Amikor azonban Rabbah vrosnak elestrl rtesl, szablyszer vos hsknt ott terem s a vros lakosait, mint az rsa mondja: ’kihozat s nmelyeket frsz al, nmelyiket vasborona, nmelyikt fejsze al ttet. Nmelyiket mszkemencn vitt ltal s gy cselekedk az Ammon fiainak minden vrosval.’ (2Sm. 12:31) - (Megjegyzs: az elfogott ellensg ’elgzostsa’ teht zsid tallmny volt.)
De ezzel Dvid jellemrajza mg nem merlt ki: legvitzebb hadnagyt, a hettita rist (azaz rist) fondorlatosan agyonvereti, mert a Dvid ltal megvesztegetett katoni magra hagyjk t az tkzetben. Tette pedig ezt azrt, mert idkzben ris szp felesgt, a frd Betsabt, a hza tetejtl megleste s elcsbtotta (2Sm. 11) - Zsoldosaival kiraboltatja sajt alattvalit (1Sm. 27:10) - Nabal hirtelen meghal, amikor ennek felesgre, Abigailra szemet vet (1Sm. 25:38-39) - Izbozethet, Izrael trvnyes rkst brgyilkosokkal leti meg, s hogy a gaztett ki ne tuddjon, ezeket is kivgezteti. Az ekknt elorzott teljhatalom birtokban Saul egsz rokonsgt felktteti.
Pratlan az a goj egygysg, megy 2000 v alatt sem vette szre, hogy szellemi leigztatsa azzal kezddtt, hogy a sajt erklcsi felfogsnak megfelel Jzus-idel helyett, fejet hajt egy prepotens zsid-Isten eltt, aki mindjrt az els parancsban gy rivall r: ’n az r vagyok, a Te Istened, ne legyenek idegen isteneid n elttem!’
Akik e ’Tz parancsolatra’ hivatkoznak, rendszerint elmellzik e parancs teljes szvegt, mely gy szl: ’n az r vagyok, a Te Istened, aki kihoztalak tged Egyiptom fldjrl, a szolglat hzbl.’
Ne nevezzk ht Jzust sohasem ’Dvid Finak’. Ne hozzuk kapcsolatba t az emberi gonoszsggal mg hivatkozsainkban sem, hiszen a fldre szllt ’Isten Fia’ volt - s marad az l Istent imdknak.”
Magunknak kell szmot adni tetteinkrl s nem vallhatjuk azt a kimondottan zsid felfogst, hogy az „ldozati brny elveszi a mi bneinket”. Mg akkor sem, ha Jzust Isten brnynak nevezzk, hiszen maga mondta: „Irgalmassgot akarok, s nem ldozatot.” (Mt. 9:13)
Jzus Ununk nem ldozta fel magt a mi bneinkrt, hanem az t - mind a mai napig - krlvev bns vilgnak megmutatta isteni lnyt, Istenfisgt azzal, hogy legyzte a hallt.
De iszonyan logiktlan llts Jzusnak Dvidtl val szrmaztatsa, mert Mrinak kellene Dvid ivadknak lennie ebben az esetben, hisz az Egyhz „szepltelen fogantatst” ismer el s tant. Viszont Mt, Jzsef geneolgijval kezdi evangliumt, Jzsefet szrmaztatva Dvidtl, s ezt megersti Lukcs is (2:1-5). Jzsefnek viszont biolgiailag semmi kze Jzushoz, Mrit pedig a legfanatikusabb ortodoxia sem tudta Dvid csaldjba helyezni.
|