Badiny Js Ferenc letmve
sszelltotta: Jmbor Mrk - Krptia
I.
Bizonyra minden kedves olvasnk rteslt Badiny Js Ferenc bcsi, a magyarsg nagy krniksnak hallrl. Elz szmunkban rviden ttekintettk letnek fbb llomsait, most kicsit mlyebbre sunk. Munkssgval, vilgszemlletvel sokan nem rtenek egyet. ugyanis a tbbek kztt „magyar-sumr rokonsg”, a „Tltos Isten” s „Jzus Kirly, a Prtus herceg” szszlja volt, amivel vitatkozni ugyan lehet, de figyelmen kvl hagyni soha. Ezttal az shaza krdskrt vesszk grcs al. Szerinte – s sok mr trtnelemtuds szerint is - az igazi shaznk a Krpt-medence, ahov csak visszatrtnk, a Szent Koront pedig a Jzus-hit Atillnak ksztettk. Most pedig nzznk meg egy-kt sajtosan „badiny gondolatot”:
A finnugoristk azt tantjk, hogy neknk nincs magyar nyelvnk, mert mindent „sszeszedtnk” vndorlsunk sorn (ez a mai hivatalos llspontja a Magyar Tudomnyos Akadminak), pedig nem jttnk mi sehonnt, hanem shonosak vagyunk a Krpt-medencben. Itt van pldul a vrtesszlsi ember, aki hromszztvenezer ves, s itt vszelte t a jgkorszakot, ami tbbek kztt annak a sok ezer egyedlll hforrsnak ksznhet, melyek a Krpt-medencben tallhatk. Teht nem jttnk mi sehonnan, hanem az emberisg itt vszelte t a jgkorszakot s innen vndorolt szt. Feri bcsi igaz trtnetnk vezrfonala rpdig cm ktete nagyban segti az eligazodst a nem ppen helyn kezelt krdsben. Megllaptja, hogy ha valaki a szakember lelkiismereti igazsgossgval s a krpt-medencei termszetkrnyezet ismeretvel rtkeli ki a Krpt-medencei sember hagyatkt, annak azt kell megllaptania, hogy az skori kultrk helyi, teht shonos fejldsnek idszakai gy kapcsoldnak egymsba, mintha nagy, vastag lncszemek lennnek. Egyv vannak ntve. A kzps s fels paleolitikum idszaktl minden folyamatossgi szakads nlkl jutunk t a mesolitikumba s jkkorba. Ezrt nyugodtan mondhatjuk teht, hogy „a fldmvel s llattart civilizci a Krpt-medencben mr lt s virult akkor, amidn az jkkori j bevndorlk ide megrkeztek. Ktsgtelen, hogy azjkkorban is volt npramls a Krpt-medencbe. Ezzel csak folytatdott az n. „gravettiek” beszivrgsnak folyamata, hiszen – mint mondtuk – mr az skorban is volt ide-oda vndorls. A Krpt-medencbl valsznleg Anatlia-Kaukzus vidkeire. A Krpt-Duna-medencei snp kialakulsnak, nyelvnek, kultrinak s embertani kifejldsnek magyarzatt csak gy kaphatjuk meg, ha a Krpt-medence fel irnyul s folyamatos npramlatokat valsgnak fogadjuk el. Mindenkor azonban hozztve azt, hogy a Kaukzus alatti „meleggyl” a Kaukzus feletti skvidken t, vagy taln anatliai kzvettssel a Krpt-medencbe – az vezredek folyamn meg-megjul hullmokban – rkez npmozgalmak embert a krpt-medencei shonosok magukba olvasztottk. gy vlt a Krpt-medence, ppen az jkkor kezdetn mra a npek olvasztkemencjv, amely kitermelte a krpt-medencei shaza autoktn gyker embert. Azt az embertpust, melyet proto-magyarnak nevezhetnk.” A „nem jttnk mi sehonnt… a mi shaznk a Krpt-medence” cm krds megvlaszolsa mgis bonyolult, hiszen az shazakrdst ily diktatrikus kijelentssel egyoldalstani nem lehet, mert igenis vannak seink, akik a Krpt-medencbe keletrl jttek. Legrgibb seink azok, akikre rtelepedtek a keleti gravettiek. Ezekkel jra tvzdtt az shonos np, s sok ezer ven t megint kialaktotta az j tvzet krpt-medencei shonos npet. Ez a fejldsi folyamat – az vezredek sorn - jra ismtldik. Vagyis minden „j honfoglal” shonos lakossgot tall a Krpt-medencben. Az „jratvzds” folyamata ismtldik, s ennek elsegtje, ltrehozja pedig az a valsg, hogy az slakk nyelvvel azonos az j honfoglalk nyelve, mely bizonyossgot az i. e. 5500-ig, a Krs-Tordos kultrkr emberig, a megtallt nyelvemlk segtsgvel tudunk valsznsteni. A Krpt-medencei shonos s az elmondottak szerint jratvzdtt utols npessg az, amelyre lmos-rpd npe telepedett r – llaptja meg Badiny Js Ferenc. Ktsgtelen, hogy a magyarsg legmlyebb gykere itt a Krpt-medencben van, melyhez ppen a sok ezer ves shonossgunk alapjn van jogunk. Ez az shonossg azonban elvlaszthatatlan Kzel-Kelet lettertl, mely szintn shazaknt csatlakozik a Krpt-medenchez. Fontos kiegsztst nyjt a tatrlakai amulett, mely a professzor szakvlemnye szerint a Krisztus eltti 5200. vbl val, s a rajta lev „rs” gy 1500 vvel megelzi a legrgibb sumer kprst, egyben azt is bizonytja, hogy: „az emberisg trtnelme a Krpt-medencben kezddik”. Ez a kprsos szveg mr nyelvtani elemeket is tartalmaz. Ha a kprst jelent szavakat sszehasonltjuk a legrgibbnek nevezhet magyar nyelvemlknkkel, az gynevezett „magyar szrvnyokkal”, rjhetnk, hogy nem idegen szmunkra a szveg, s nhny szavt egyeztetni tudjuk a sumrnek nevezett nyelvvel, valamint a ragozsi sajtossgok azonosak. Az rsnak a rgszeti anyaggal val sszekapcsolsa azt a logikus kvetkeztetst eredmnyezi, hogy: 1. A Krpt-medencei s a Tigris-Eufrates (Mezopotmia) mellkn teleplt npeknek azonos a nyelve s azonos hiedelme volt. 2. A Mezopotmit elnt vzzn (kb. Kr. e. 4000) utn a Krpt-medencbl is tteleplt nagy mennyisg npessg Mezopotmiba, a vzzn ltal elpuszttott nagy mennyisg npek ptlsra, a maradk feltltsre, s ezek vittk magukkal kultrjukat s hiedelmket is. A fentiek csak a professzor fbb kvetkeztetsei, a teljes levezetsek kteteiben tallhatk meg. Remlhetleg sok vihart kavarnak mg megllaptsai, mert ez azt jelenti, hogy vita alakul ki krlttk, ez pedig csak kzelebb vihet bennnket az igazsghoz.
II.
Bizonyra minden kedves olvasnk rteslt Badiny Js Ferenc bcsi, a magyarsg nagy krniksnak hallrl. Elz szmunkban rviden ttekintettk letnek fbb llomsait, most kicsit mlyebbre sunk. Munkssgval, vilgszemlletvel sokan nem rtenek egyet. ugyanis a tbbek kztt „magyar-sumr rokonsg”, a „Tltos Isten” s „Jzus Kirly, a Prtus herceg” szszlja volt, amivel vitatkozni ugyan lehet, de figyelmen kvl hagyni soha.
Szerinte – s sok mr trtnelemtuds szerint is - az igazi shaznk a Krpt-medence, ahov csak visszatrtnk, a Szent Koront pedig a Jzus-hit Atillnak ksztettk. Most pedig nzznk meg egy-kt sajtosan „Badiny gondolatot”: A finnugristk azt tantjk, hogy neknk nincs magyar nyelvnk, mert mindent „sszeszedtnk” vndorlsunk sorn (ez a mai hivatalos llspontja a Magyar Tudomnyos Akadminak), pedig nem jttnk mi sehonnt, hanem shonosak vagyunk a Krpt-medencben. Itt van pldul a vrtesszlsi ember, aki hromszztvenezer ves, s itt vszelte t a jgkorszakot, ami annak a sok ezer egyedlll hforrsnak ksznhet, melyek a Krpt-medencben tallhatk. Teht nem jttnk mi sehonnan, hanem az emberisg itt vszelte t a jgkorszakot s innen vndorolt szt. A Tihanyi Aptsg alaptlevelt is nyugodtan el lehet venni, az ott rtak a mi snyelvnk, alaptlevl, ami knnyen olvashat. Nem kell mst tenni, mint elvenni a sumr sztrt s sszehasonltani az Aptsg levelnek szavaival. Az snyelv is a Krpthazbl jtt s „vndorolt” Mezopotmiba: „Nagyon rdekes eset trtnt velem – mondja Badiny. A Sorbonne-on az orientalista keleti nyelveknek vilgkongresszusn. Akkor falitblkra rtam a Tihanyi Aptsg alaptlevelt. Azt mondtam, hogy krem, engedjk meg, hogy mieltt elkezdem az eladsomat, bemutassak maguknak nhny mondatot! Ott volt a vilg sszes sumerolgusa. s mikor bemutattuk, lttam, hogy az elttem l nmet sumerolgus nzi, lerja s mindjrt utna rja, hogy mit jelent a szveg nla nmetl. A francia ugyangy. Mikor az tdik tblnl voltam, egyikk odakiablt nekem: mit akar maga ezekkel a sumr szvegekkel? Erre azt mondtam neki: nagyon ksznm, hogy ezt maga sumrnak ismeri fel, mert idig azt hittem, hogy ez magyar.” Egyes klfldi (s magyar) nyelvszek szerint a sumer nyelv nagyon hasonlt a mai magyar nyelvhez. A ragozsa, amely megklnbzteti a tbbi nyelvtl, szinte teljesen megegyezik s a szavak azonossga is feltn. A sumer nyelv kb. 3000 szava szinte teljesen megegyezik a mai magyar nyelv szavval.
Nzznk pr nyelvszeti fejtegetst Badiny mdra:
(a latin fonetikval irt szveget az elsõ sor, a helyest sumir-mahgar formt a msodik sor s a mai magyar nyelv szerinti kiejtst a harmadik sor mutatja.) NE-WE-MA -AG-GU -C -BAR-DU-OS NU-WU-MAH-AG-HU-U-KE-BAR-DU-US NE-I -MA -D - JU-U-K -PAR-TU- S
ESE-UL-WE-K - ERE-US ZEN -T ESE-UL-WE-KE-GERE-US ZIEN-TU ÕSEI -N -K - ERÕS-SZEN –T
IE-LE -SE-U-C GE-LEH-SE-U-KE JE-LE -SE- I-K
(Badiny Js Ferenc: A SUMIR-MAGYAR NYELVAZONOSSG BIZONYTKAI)
Ha a kedves olvas visszaemlkszik, elz szmunkban azt rtuk, hogy a professzor r tagja volt a nemzetkzi Orientalista Kongresszusnak, ahol 1967-ben AN ARBORBAN (Michigan, USA) az esztergomi kpolna oroszlnos dsztsnek mezopotmiai eredett igazolta. Bizonytst „Altaic People’ s Teocracy” cmmel fogadta el a Kongresszus. Nzzk meg mi is tallhat rajta s hogyan is nz ki az Esztergomi oroszln: Az oroszln az sidkben elszr az er, a btorsg s a frfiassg szimbluma, majd az isteni eredet, az uralkodsra val rtermettsg s a hatalom szimblumv vlt. Az uralkodt gi eredetnek tartottk, gy az oroszln, a kirly jelkpe, azaz napjelkp. „A sumrok kt oroszlnt ismertek az gbolton. Az oroszlnpr a pros isteni hatalomnak a fldi uralkodprba val tlnyeglst jelkpezte. A mezopotmiai UR vrosban tallt legrgibb oroszlnos lelet a Kr.e.4.vezredbl szrmazik. Az esztergomi pros oroszlnok szimbluma is a sumroktl ered. Az esztergomi szently 14 Oroszlnja is a teokratikus hatalom jelkpe. Az gi hatalmat az gi oroszlnok sugrozzk a Fldre, gy a fldi kirlyi pr egyenrangv vlik az gi Isten-Prral. Az esztergomi szently oroszlnjai az si prtus-hun-avar-magyar hagyomny rszei. (Az rpd-hzi kirlyok rsaiban megtallhat "az oroszlnok kztt" kifejezs). A szentlyben a 7 pr, azaz a 14 oroszln alatt foglalt helyet a kirlyi csald 14 beavatottja (legblcsebbje), lkn a Nap Fival, a kirllyal. Minden hnapban itt gyltek ssze (a nphagyomny szerint a vilg kzepn) a kirlysg gi s fldi gyeiben dnteni, tlkezni a fnyben.” seink imja nem gy kezddtt, mint ma, hogy az Atynak s Finak s Szentllek Istennek nevben, hanem gy, hogy az Atynak s Anynak s Finak Szentlelke nevben. A mi hitnk Jzushoz s desanyjhoz ktdtt. A mi keresztnysgnkben benne volt az desanya, ezrt a keresztet is gy vetettk, hogy az gi desanyt is imdtk. A magyar np vilgban „a legnagyobb tiszteletet mindig az desanya kapja meg, s a legnagyobbat az desanyk desanyja, a Nagyboldogasszony.” A Boldogasszony elnevezs megtallhat az tezer ves sumr kiratokon, mint baudug asn, azaz boldog asszony.
Most pedig trjnk t Badiny Js Ferenc Jzus-kphez: azt lltja, hogy brmit mondanak az evangliumok, sem Jzus, sem a Keresztel nem lehetett zsid szrmazs. Mt evangliumban olvashat, hogy Herdes Antipas egyszeren elfogatta, tmlcbe vetette Jnost, aztn pedig lefejeztette. Ha Jnos zsid lett volna, ezt nem tehette volna vele, mert a jeruzslemi zsinagga trvnye szerint zsidt hallra tlni nem lehet. tlet nlkl mg brtnbe sem vethet a jdeai zsid llampolgr. Ezzel az esettel hozza sszefggsbe Jzus szrmazst: Ha zsid lett volna, nem szgeztk volna keresztre. A keresztre fesztst csak a nem zsidknak kivgzsekor gyakoroltk. Azt lltja, hogy Jzus prthus herceg volt. (A Prthus Birodalom, Palesztina szomszdsgban fekszik, s befolyssal br Palesztinra is. A magyar Szent Koronn is brzolva van Szent Flp a szktk trtje). Jzus ltal kifejtettek annyira eltnek a korabeli zsid vallstl s annyira azonosak a prthus valls fbb vonalaival, hogy ez nmagban is indokolja a prthus irny vizsgldst. Ezen gondolatok viszont kornt sem jak a magyar illetve egyb trtnszek munkiban. Zajti Ferenc (1886–1961) is hasonl megllaptsokra jutott a XX. szzad elejn. Aki egybknt a magyar-trk kapcsolatokat kutatta irodalmi munkssga pedig a turanizmus tudomnytalan fajelmleti ideolgijt tkrzi.. Ebben a szellemben rja meg „Zsid volt-e Jzus?" cm mvt, amiben hasonl fejtegetsbe kezd, mint Badiny: Jzus nem lehetett zsid! Egszen bizonyos, hogy Jzus abbl a kultrkrbl, abbl a nemzetbl szrmazott, amelyet a szktasg mondhatott magnak, azaz prthus volt. Zajti, hasonlan Badinyhoz gy rvel: „A talmud megrztt bizonyos rgi trvnykiegszt eljrst, mely szerint a hallos tlet vgrehajtsa el mindenfle gtlst igyekeztek hrtani. Ehhez tartozott az az eljrs is, hogy a hallratlt veszthely-tjn 100—100 lpsre vigyzk llttattak fel, akiknek az volt a ktelessge, hogy, ha valaki menttanknt jelentkezne, az utols pillanatban br, kzfelemelssel felfggesszk az tletvgrehajtst, hogy az eltlt j trgyals el llttassk.” Ez azrt rdekes mivel Jzus golgota-tjn egyetlen menttan sem akadt... „senki a sok ezer meggygytott kzl .... Vagy taln nem llottak ott a vigyz rk?” Zajti azzal magyarzza az esetet, hogy a talmud szerint ez az eljrs nem vonatkozott „nem zsid"-ra. „Nem vonatkozott a vgtelenl gyllt skytha-faj kutheusra, azaz samaritnusra s mg gy sem vonatkozhatott a „galil-ha-gojim”, Galilenak a samaritnusnl is jobban gyllt skytha teleplire s nem a tantvnyokra s annlinkbb nem a most golgotra jutott galileai Jzusra.” Jzust, mint idegent el se tlhettk, ez okbl fel se menthettk. De ahogy kiknyrgtk az eltlst, bizonyra csak egy szavukba kerlt volna a „knyrls” is. Mose bar Majemon rabbi (Jad Chasaka 40a. lap 1. sz. 10. fej.) ezt mondja: „Az ember ne bartkozzk egy blvnyozval; de tiltva van az is, hogy rajta knyrljn. Ha teht (valamely zsid) egy kuthaeust letveszlyben vagy a vzbe futni lt, nem szabad kimentenie, akkor sem szabad megmentenie, ha hallos veszedelemben van.”
III.
Badiny Js Ferenc letmvt tovbb folytatva megkerlhetetlen, hogy foglalkozzunk egy klns forrsanyaggal, krnikval a mltatlanul mellztt Trih-i ngrsz-szel. Ez a krnika az, amelyre sok trtnsz - Badiny is - alapozta „elmlett”, elkpzelseit, a magyarsg trtnett. Badiny s Grandpierre K. Endre kutatsa szmos ponton tallkozik, mivel Grandpierre K. Endre az isztanbuli Trk Nagyknyvtrban lv TARIHI NGRSZ magyar sgesztnak egyrszt jra felfedezte s a tudomnyos rdeklds kzppontjba helyezte.
De mitl is klnleges a Trih-i ngrsz? Mirt vezi eredett, tartalmt s a m megtallst annyi rejtly s flelem egyesek rszrl?
A Trih-i ngrsznek a felttelezsek szerint Magyar krnika volt a forrsa, amit minden jel szerint 906-907-ben rtak (Grandpierre K. Endre trtnsz szerint). A krnikt elszr magyar rovsbetkbl fordtottk latinra, hogy ne szmtson tiltott knyvnek. I. Istvn kirly ugyanis trvnyt hozott, mely szerint „Szilveszter ppa tancsolsa folytn hatroztatott, hogy a magyarok, szkelyek, kunok, valamint az egyhzi magyar keresztny papsg ltal is hasznlt rgi magyar betk s vsetek, a jobbrl balra halad pogny rs megszntetdjk s helybe a latin betk hasznltassanak. Itt rendeltetik, hogy a papsg azok hasznlatra jutalmazs mellett betanttassk s a pogny rstl, valamint tantstl papi llsnak vesztse s 20 aranypensasnak bntetse mellett eltiltassk. Tovbb, hogy az egyhzakban tallhat pogny betkveli felrsok s imaknyvek megsemmisttessenek s latinval felcserltessenek. Valamint pedig azok, akik rgi pogny iratokat beadnak, 1-tl 10 denrig kapjanak jutalmat. A beadott iratok s vsetek pedig tzzel s vassal pusztttassanak el, hogy ezek kiirtsval a „pogny” vallsra emlkezs, visszavgyds megszntetdjk.”
1526-os mohcsi veszedelem utn a szkesfehrvri kirlyi knyvtrbl elkerlt „kdexet” I. Szulejmn szultnnnak Terdzsman Mahmud fordtotta trkre. (A kirlyi knyvtr titkos anyagaknt kezelhettk, mert anyaga mg a kzpkori krnikkban sem volt ismeretes). A knyv kikerlt Trkorszgba, ahol Vmbry rmin (vilgutaz-tuds, a magyar-trk rokonsg hirdetje) tallta meg s 1860-ban beadta a Magyar Tudomnyos Akadmira.
A Trih-i ngrsz a lehet legrosszabb kezekbe kerlt Budenz Jzsef szemlyben, (trk s a finnugor nyelvek kutatsval foglalkozott, annak ellenre, hogy magyarul alig tudott) gy az skrnika ismt feledsbe merlt, Budenz zroltatta. Ennek oka, hogy 1877-ben Trefort goston kultuszminiszter kiadta az ukzt: „A kls tekintly szempontjbl elnysebb finnugor szrmazs princpiumt fogadom el, mert neknk nem zsiai, hanem eurpai rokonokra van szksgnk. A kormny a jvben csakis azokat a tudsokat fogja tmogatni, akik a finnugor eredet mellett trnek lndzst.” Fggetlenl ennek tudomnyosan megindokolhat igazsgtl, ma is ez a szellem l s virul a tudomny fellegvraiban. Milyen tudomny az, amit kormnyzati eszkzkkel kell befolysolni? Az igazsg megll a sajt lbn, csak a hazugsgnak kell ilyesfajta tmogats…. A tudomny attl tudomny, a trtnelemtudomny mvelsben klnsen, hogy lehet szabadon kutatni, sszevetni az eredmnyeket s a legvalsznbbet eltrbe helyezni!
„A szinte mr elfeledett krnika jra elkerlt, ugyanis Zakar Andrs kutatmunkja nyomn fny derlt arra, hogy Isztambulban s a Magyar Tudomnyos Akadmin is tallhat egy-egy pldny a kziratbl. dr. Srkny Klmn kiklcsnzte a kzirat filmjt, s elkldtk Prgba, dr. Blaskovics Jzsef turkolgus tanszkvezetnek, magyarra fordtsra. A Magyar Nemzetben ekkoriban jelent meg egy rvid hr a kzirat ltrl. „Kitrt az idegessg az Akadmin” – szmol be az esemnyekrl Genczel Gyula (1988, 8), aki bartaival tmenektette a magyarra fordtott szveget 12 legpelt pldnyban (GKE, 1995, 28). „Azonban Illys Gyula mellnk llott, s vele az rszvetsg tekintlye, s az rk javarsze is. Hiba fenyegette az Akadmia levlben dr. Blaskovicsot, dr. Srknyt, a filmet nem adtuk vissza”…Amikor Genczel Gyula s Grandpierre K. Endre Ligeti Lajos tmogatst krtk, az akadmikus felajnlotta, ha a Trih-i ngrsz kiadstl elllnak, meggri, hogy egy msik munkt segt kiadni. Mivel a Trih-i ngrsz kiadstl nem lltak el, az akadmikus kiablni kezdett: „akkor vres fejjel fognak visszavonulni!” (GKE, 1995, 29). Grandpierre K. Endre Pozsgay Imrvel, az akkori kulturlis miniszterrel is felvette a kapcsolatot a megjelens elrsre. Erre elbb pozitv, majd visszavon, negatv vlaszt kapott. Azonban Grandpierre K. Endre kt tanulmnya (1979, 1981) hatalmas rdekldst vltott ki, amit mr nem lehetett elaltatni. A knyv 1982-ben megjelent, torztva, csonktva. Jellemz, hogy az eredeti kziratban ezt az rpd-korral zrul skrnikt bevezet „A regsk s a krniksok gy rtk meg” mondatot – a magyarsg tudatlantsnak gy ltszik, minden tudomnyos szempontnl fontosabb cljbl - „Az vszzadok hrnkei s a hrek elmondi ilyenkppen adtk el”-re vltoztattk. Nyilvn azrt, nehogy megtudjk a magyarok, hogy Istvn kirly eltt is volt rsos kultrjuk.” (Grandpierre K. Endre-Grandpierre Attila KAPU, 2004.04.)
A Karpatia jsg elz szmbl megtudhattuk, hogy tbb kutat, gy Badiny szerint is, a magyarsg a Krpt-medencben shonos. De mit is mond errl a Trih-i ngrsz?: „az znvz utn Hunor a npt a Krpt-medencbe vezette leteleplsre s ezek a hunok itt mr velk azonos nyelvet beszl npet talltak. Hunor npt a Krpt-medencbe Nimrud korban, nem sokkal a vzzn utn vezette. Mint, ahogy a Biblibl is tudjuk, Nimrd „hatalmas kirly volt a fldn s birodalmhoz tartozott Bbel, Uruk, Akkd s Kln a Siner fldjn” s ezt a terletet rgen Sumirok orszgnak neveztk. Nimrdnak Hunor s Magyar volt a kt fia Hunortl szrmaznak a hunok s Magyartl a magyarok. Tarihi ngrsz-i szerint a hunok — Hunor ltal vezetve, az gi hatalmak akaratnak megfelelen — a Krpt-medencbe azrt kltztek hogy visszatelepljenek arra a terletre, amelyik az sszlfldjk. „A Thrczy Krnika is hasonlt r, amikor gy mondja: „Azt akarta ugyanis Isten, hogy minl elbb kltzzenek Pannniba..” Egy Csodaszarvas jelent meg Hunor s Magyar eltt, mint az gi erk kldttje, azrt, hogy ket visszavezesse az shazjukba. „A Trih-i ngrsz „kt” Csodaszarvas-monda vltozatot kzl s risi idtartamot hidal t (vezredeket) s trtneti eredetek a kzlsei. Ezeket a rgi mondkat a szjhagyomny rizte meg s a Trihi ngrszben valsgosan megjelenik a mondai jelleg hun-magyar strtnelem lersa.” Pannnia az „gret fldje” volt a MAGYAR-HUN svalls hiedelmben. Ezek az adatok tbb kzpkori trtnelmi forrsban is megelevenednek, annak ellenre, hogy abban az idben nem volt a kztudatban, st mint tudjuk elrejtve riztk a Trih-i ngrszt. A m a magyarsg tbb hullmban trtn tkltzsrl beszl. Mint fentebb emltettk els zben a HUNOK, msodsorban az AVAROK, harmadjra pedig a MAGYAROK rkeztek a Krpthazba. Kr. u. 374 krl indulnak teht a HUNOK Balambr kirlyuk vezetsvel, az ALN s ms szomszdos npekkel szvetkezve a Krpt-medencbe. Az ebben az idben itt l gtokat s gepidkat legyztk. A gepida harcosok csatlakoztak a hun trzsszvetsghez, a gtok a Dunntlra menekltek, s ksbb rtmadtak a Rmai Birodalomra, hun segtsggel. Balambr utda Katar (egyesek szerint „Kdr”) volt, akit az ltalunk grcs al vett Trih-i ngrsz is emlt. Az ide rkez hunok, mr olyan npeket talltak, itt akikkel knnyen tudtak szt rteni, mert azonos nyelven beszltek (a krnika szerint). s innentl kezdve a magyarsg trtnete Attila Nagykirly trtnetvel folytatdik...
Akik foglalkoznak akr amatr, akr szakmai mdon is a magyar trtnelemmel, azokban felmerlhet a krds, ha van ilyen Krniknk, akkor mirt nem kpzi tudomnyos kzvita trgyt? Mrt nem foglalkoznak vele a trtnszek? Ha kinyittatnk a „trtnszeink” szemeit s termszetesen a sajtunkt, akkor szrevennnk, hogy a finnugor elmleten kvl is ltezik let. A klnbz eredet elmletek megvitatsa, elemzse, egyms mell helyezse, rszekre bontsa meghozhatn, a minden politikai befolystl mentes, egszsges magyar trtnelem szemlletet. s ha a finnugor elmlet a maga bldsgeivel teret nyerhet a vizsglds tern, akkor a Badiny Js Ferenc s a Grandpierre K. Endre-fle trtnelem szemllet is minimum annyira megrett a trtnelmi kutatsokra - fggetlenl attl, hogy egyesek elismerik e igazsgnak vagy nem az ltaluk igazolt eredmnyeket -, mint a politikai tmogatsra szorul halbrszag, eszkim rokont keres finnugorizmus.
De bizonyra mr a Karpatia olvasi is nagyon jl tudjk, „a kls tekintly szempontjbl elnysebb finnugor szrmazs princpiumt” knnyebb hirdetni, ha ilyen „zavar tnyezk”, mint Badiny Js Ferenc s a Trih-i ngrsz, valamint egyb „alternatv” trtnszekrl s trtnelmi kutatsokrl, az ember nem is hall, mert eltitkoljk elle.
|