Igazsgtrvnyek
Hov tnt az igazsg?
letnk sokrt sznpadn ltszlag alig tallhat olyan szntr, amelynek igazsga mindenki szmra kzvetlenl belthat. Ahogy az vezredeken, vszzadokon, vtizedeken t kzeltnk a mhoz, egyre tbb a valjban hamis l-igazsg, az igaznak belltott hamissg, s a hamisnak belltott igazsg. St, a mhoz kzeltve olyan szemllet vlik uralkodv, amely szerint egyltaln nincs is abszolt igazsg, minden igazsg relatv, zls, nzpont krdse, s minden igazsg csak fl-igazsg, feltteles igazsg, amelynek igazsga nem teljes. ltalnoss vlt a hiedelem, hogy az egzakt tudomnyokban sincs abszolt igazsg, a matematikai igazsg is vgs soron ellenrizhetetlen alap-feltevseken, aximkon nyugszik. Eltrbe kerl a tapasztalati igazsg szemlletmdja, az empirizmus, a mindent ksz adottsgaiban szemll s elfogad ltsmd. A tapasztalat soha nem lehet magyarz elv. A vilgszemllethez ppen azrt fordul az ember, hogy javtani tudjon lete ltsmdjn, nllan tudja alaktani, nem pedig azrt, hogy a tnyeket egyszer s mindenkorra ksznek konstatlja. Valjban a tnyek keletkezse s rtelmezse, letnk egsze szempontjbl mutatkoz igazsg-rtke az, ami megrtsre, feltrsra szorul. gy a tapasztalati tnyekre hivatkozsban kimerl szemllet csonka, mdszertanilag tves. Az empirizmus a bels igazsg feladsa, a vilg tfog szemlletnek feladsa. Mivel agyunk is tanulja az rzkelst, s ebben lnyeges szerepet kap a trsadalom s a kultra, teht a "kint lev" valsg ltst alakt emberi tnyezk, ezrt az empirizmus hamisan eleve adottnak mutatja azt, ami valjban emberi tnyezk tevkenysgnek az eredmnye. Ezzel pedig a megrts helyett az elfogadsra teszi az empirizmus a hangslyt, mgpedig mindig a kls szempontok felttel nlkli elfogadsra. Ez pedig nem az igazsghoz visz kzel, hanem a tnyek misztikus, feldolgozatlan szemllethez, a mindent tvilgt rtelem, az igazsg elprolgshoz.
A mai vilgban olyan kp alakul ki, amely a legtbb igazsgot tvoli halvnyan fnyl, nehezen megkzelthet gitestnek mutatja. De igaz-e ez a kp? Vagy az igazsgrl kialaktott kp valjban hamis?
Vagy kiengedjk keznkbl az let ttekintst, s akkor tvoli gitestre szkken el az igazsg, vagy elkezdjk mdszeresen felpteni, az alapoktl kezdve az igazsg ittlv plett, amelyben otthon vagyunk, amelyet bevilgt rtelmnk fnye. Nem igaz, hogy minden igazsg relatv! Nem igaz, hogy az igazsg csak kevesek kivltsga! Nem igaz, hogy trvnyszeren az emberek tlnyom rsze ki van rekesztve az igazsg megltsbl! Nem igaz, hogy az igazlts kpessge csak mestersges kpzssel sajtthat el. Nem igaz, hogy az igazsg bonyolult. Nem igaz, hogy az igazsg zls krdse. Nem igaz, mert lteznek nyilvnval, ktsgbevonhatatlan igazsgok. Nem igaz, hogy csak a ktelkeds az egyetlen biztos alappont. Nem igaz az eurpai gondolkods alapkvnek szmt ttel, hogy csak egyetlen llts megkrdjelezhetetlen: hogy gondolkodom, teht vagyok. Ez a kp igazsgtalan, s alaptalan, s rmiszt!
Matematikai igazsgok
Vannak olyan igazsgok, amelyek ktsgbe vonhatatlanok, amelyek nem felttelesek, amelyek kzeliek, mindannyiunk szmra elrhetek, mindannyiunk szmra knnyen tlthatak. Az elemi matematika igazsgai pldul mindenki szmra igazak: a 2*2=4 igazsga mindenki szmra kzvetlenl belthat. De az euklideszi geometria mr knytelen olyan feltevst bevezetni, amelynek - mint az msfl ezer vvel Euklidsz utn, Bolyai Jnos, Lobacsevszkij s Gauss felfedezsei sorn ismertt vlt - valsgtartalma igazolsra szorul. Pontosabban, az euklidszi geometria rvnyes marad, csak ppen gyakorlati alkalmazsa sorn figyelembe kell venni, hogy sk vagy gmbfelszni viszonyokat akarunk-e vizsglni. Az euklidszi geometria rvnyessge teht nem felttlenl egyetemes, lteznek olyan geometriai idomok, amelyek felszne nem sk, s ezrt a geometriai ttelek is ltalnosabb szablyokat kell kvessenek. Nyilvnval, hogy a nem skidomokbl ll testek lte mr Euklidsz korban ismert volt. Euklidsz azonban nem vizsglta meg, hogy ezen testek lte milyen lehetsgeket teremt geometrija ltalnosabb rvny alakba ntsre. s mivel msfl ezer ven t ezt senki ms sem vizsglta meg, a legtbben hajlamosak lettek elfogadni, hogy az euklidszi geometria egyetemes rvny. Ezek a felletesen vlemnyt forml emberek azutn az euklidszi geometria egyetemessgnek srlsbl, ismt felletesen, s indokolatlanul, arra kvetkeztettek, hogy akkor semmilyen igazsgban sem lehet megbzni. Ezt a felsznes nzetet azok a krk karoltk fel, s npszerstettk, akiknek rdekk volt az igazsg elfedse, az igazsg llsainak megrendtse, s cljaikhoz egy effle felsznes rvelst is alkalmas eszkznek lttak - az zleti, manipulcis s reklm-hatalmassgok.
Fizikai igazsgok
A fizikai igazsgok olyan alapelvekre nylnak vissza, amelyek br egyetemesek, nem kizrlagosak: mert a fizika legvgs alapelve a "legkisebb hats elve", ami pedig csak az lettelen vilg jelensgeire igaz. A fizika igazsgai teht csak a ltszlag "lettelen" vilg jelensgkrre igazak. Vilgszemlletknt teht egy ilyen lettelensg-valls szemllet csak akkor lenne alkalmas, ha a Vilgegyetemben nem ltezne let, nem ltezne tudat, ha nem ltezne szabad akarat, erklcsi felelssg. Az lettelen fizikai vilg trvnyei ugyanis nyilvnvalan tagadjk a testek egyni felelssgt viselkedsk irnytsban, hiszen pp azt a fogst keresik rajtuk, azokat a feltteleket, amelyek kztt ezek esetlegesen ltez egynisge is megroppanni knyszerl, s alvethet alkalmas kls felttelek megvlasztsval brmely kls clnak, brmely kls szndknak. Az "lettelen" vilg valban, j kzeltssel legtbbszr lettelennek mutatkozik. A teniszlabda nem rendelkezik nll akarattal - mondjk. Valban, a teniszlabda rendszerint oda rpl, ahov tik. De jelenti-e azt, hogy a teniszlabda semmifle bels vilggal, bels nllsggal nem rendelkezik? Hiszen ha bennnket embereket egy rablgyilkos egy hlval sszektz teniszlabda-alakv, hogy keznket-lbunkat mozdtani sem tudjuk, magunk is oda replnk, ahov tnek bennnket. A teniszlabdnak radsul eleve nincs se keze, se lba. Nyilvnval, hogy kz s lb nlkl nehezen akadlyozhatja meg, hogy oda rpljn, ahov tik. s hogyan mozgathatn a teniszlabda az alkalmasan rcsatlakoztatott mkezet-lbat, ha nincs hozz az emberhez hasonl agya? A teniszlabda vilga jelents mrtkben klnbzik az ember vilgtl, nem biztos, hogy emberi agya kell legyen ahhoz, hogy rezzen: hiszen az llatok, a nvnyek is reznek, mgsincs emberi agyuk. Mindmig nem igyekezett az emberisg feltrni, az rz-kpessg mennyire egyetemes a vilg ltezi kztt, s jelen van-e bizonyos mrtkben s minsgben a ltszlag lettelen vilgban. A kz-s lb nlkli lnyek bels vilgnak vizsglata ppen ezrt fokozottabb figyelmet kvetel, az adottsgok pontos figyelembe vtelt, s akkor vrhat csak nll cselekvs, ha a megfelel vlasztsi helyzetben ll rendszertl a megfelel mdon krnk vlaszt. A tudomny rdekes mdon nem azt az utat vlasztotta, hogy megkeresse, hogyan brhatk a kz-s lb nlkli lnyek vlasztsra, s hogyan trhat fel ezen a mdon bels vilguk. Fordtva, azt az utat vlasztotta, amelyben a kz-s lb nlkli lnyek teljes s felttlen alvetse a cl. Mirt ppen olyan szemlletet dolgoz ki, a ms szemlletek kizrsval, a mai nyugati civilizci, amely ilyen mrtkben embertelen, amely a kz-s lb nlkli lnyek alvetsre kidolgozott mdszertanon alapszik? Hiszen nyilvnval, hogy egy ilyen embertelen szemllet alkalmas letnk nll alaktsnak, bels vilgunk kiteljestsnek termszetellenes megcsonktsra, megfojtsra.
Biolgiai igazsgok
A biolgiai igazsgok termszett, a biolgia hajterejeknt szolgl alapelvet mg nem fedeztk fel, nem dolgoztk ki. Igaz, hogy Bauer Ervin, szzadunk egyik legjelentsebb tudsa, megtallta az let ltalnos, egyetemes alapelvt, s matematikai formba is nttte. Mgis, a tudomnyos vilg tlnyom rsze mindmig nem fedezte fel Bauer Ervin munkssgnak igazi jelentsgt. A gondolataink jelensgvilgnak termszettrvnyeinek lersra alkalmas elmleti pszicholgia fogalma sem szletett meg a materialista gondolkods snein grdl tudomny sajtos alakulsa sorn. A Bauer-elv szerint. "Az l s csakis az l rendszerek soha sincsenek egyenslyban, s szabadenergia tartalmuk terhre llandan munkt vgeznek annak az egyenslynak bellta ellenben, amelynek az adott kls felttelek mellett a fizikai s kmiai trvnyek rtelmben ltre kellene jnnie". A biolgia alapelve teht nem valamifle jrulkos, mellkes elv, amely nmikpp, lnyegtelen mrtkben mdostja a fizikai trvnyek rvnyre jutst. Az letelv ppen a fizika lettelensg-elvvel homlokegyenest ellenkez irny folyamatokat indt be. Annyiban lnk amennyiben szembeszeglnk a hall trvnyeivel, a legknnyebb megoldsok elvvel, a legkisebb ellenlls mentn sodrdssal. Azonnal belthat, hogy az letelv egyben a tudat elvnek kifejldst is magban rejti. Gondolkodsunk ugyanis akkor lehet csakis termszetszer, lnyeglt, ha mkdsre nem vonatkoznak a fizika trvnyei, ha ezek nem korltozzk mkdsben. Amg a biolgia letelve kifeszti a lehetsgek birodalmt az lettelen alapelvtl a homlokegyenesti vglet alapelvig, addig a tudat elve egy mindkett fltt emelked birodalmat nyit meg, amelynek ttekint s lnyeglt kpessge egyetemes: minden igazsg megltsra alkalmas.
Gondolati igazsgok
Annyi bizonyos, hogy a gondolat vilgban nem igaz az energia megmaradsnak s a rendezetlensg nvekedsnek fizikai trvnye. Ellenkezleg: gondolkodsunk sorn minl tbb energival gondolkodunk, annl jelentsebb felismersre juthatunk, s ha ez megtrtnik, nem a fizika vilgban megszokott kifrads lp fel, mint egy sportolnl egy jelents fizikai teljestmny utn, hanem a felismers jelentsgvel arnyos energia-felszabaduls. Hasonlan, gondolkodsunk rendszere nem szksgszeren halad az egyre szervezetlenebb, sztesbb szint fel, ahogy az a fizikai rendszerekre jellemz - legfeljebb a termszeti trvnyekkel szembeszegl trsadalmi hatsok lpnek fel butt hatssal. Fordtva, termszetes krlmnyek kztt az ember gondolkodsa fokozatos rendszerezsre, egyre tfogbb szervezsre, let-elvnek kifejezdst szolgl alakba ntsre trekszik. A termszeti trvny teht a gondolkods vilgban a szervezettsg nvekedse, s egyre tfogbb szintekre kiterjedse.
Trsadalmi igazsgok
Az elmleti trsadalomtudomny sajtos alakban alakult ki. Ahelyett, hogy az emberi trsadalmak termszeti szerept, termszettrvnyeinek igazsgt, szellemi fejldsnek termszeti irnyait vizsglta volna meg, egy gykerben termszet-s emberellenes trsadalom elmlett dolgozta ki a marxizmusban. A trsadalomtudomny annyira rabja a ma manipullt vilgnak, hogy kptelen volt sajt termszeti alapjait, termszetnek szellemi irnyait feltrni, s ehelyett megelgedett a mai gazdasgi s hatalmi tlkoncentrci viszonyai kztt fellp anyagi hatsokra sszpontostssal. gy teht egy termszet-s ember-ellenes l-trsadalom-tudomny fejldtt ki. Ez pedig olyan igazsgokat tud csak tartalmazni, mint a csirkegyrakban gyrtott broiler-csirkk fl-empirikus szociolgija. Ha pedig valaki effle szociolgira akarja alapozni az emberisg fejldst, azzal ppen azokat a kereteket tzi ki clnak, amelyek lekzdse a termszeti trsadalomtudomny feladata lenne.
Logikai igazsgok
Az elemi matematika igazsgain tl mindannyian elfogadjuk a logikai alapelvek igazsgt. A logikai alapelvek igazsgnak krdst is csak a logikai alapelvek alapjn vizsglhatjuk meg. Az, hogy A=A, hogy egy llts vagy igaz, vagy hamis, s hogy minden mindennel sszefgg, szksgszer gondolkodsi alaptrvny, s mint ilyen, igazsga mlyebb minden ms igazsgnl. A mai, a fogyaszti trsadalomra rknyszertett szemllet mg a logikai alapelvek igazsgt is felttelesnek, axiomatikus rvnyessgnek, vagy egyenesen a tapasztalat igazolsra szorulnak tartja. De igaz-e ez a nzet? Feltteles rvnyek-e a logika alapelvei? Vagy csak a mindenben feltteles igazsgot keres elme ltja ezeket az igazsgokat felttelesnek? Bebizonyosodhat-e, hogy a logika alapelvei nem igazak? Elfordulhat-e, hogy valaki tapasztalati, tudomnyos ksrletekkel igazolhat mdon bebizonytja, hogy A nem egyenl A-val? (Vagy hogy egy llts vagy igaz, vagy hamis? s a minden mindennel sszefgg ttele?) Ez lehetetlen, mert a fizika a gondolkods trvnyein pl, a gondolkods trvnyei a logika trvnyei, s ezek a logikai alapelveken nyugszanak. Elfordulhat-e, hogy a fizika alapelvei hamisaknak bizonyulnak? Mivel a fizika alapelve az lettelensg elve, a legkisebb hats elve, ezrt a fizika trgykrn bell, az lettelen jelensgvilgon bell a fizika trvnyei mindig igazak maradnak. Ms krds, hogy a fizika trgykre, az lettelen jelensgvilg egyetemes-e, vagy csak bizonyos megkzeltsben, bizonyos tr-s idskln rvnyesl. Hasonlan, a biolgia trgykrt maga az letelv jelli ki, teht a biolgia alapelve felttlenl igaz a biolgia trgykrben. Ms krds, hogy a biolgia alapelve egyetemes-e. Vizsglataim azt mutatjk, hogy amg a fizika trgykre csak viszonylagos, csak az elemeket sajt tfog sszefggseikbl kiszakt, atomizl vizsglds szmra igazak, addig a biolgia alapelvei egyetemesek, ha minden ltezt tfog sszefggseiben vizsglunk. De mi a helyzet a logika rvnyessgnek egyetemessgvel? A logika a gondolkods trvnyeinek tudomnya. Minden ltez vizsglata csakis a logika segtsgvel lehetsges. A logika rvnyessge teht megelzi a vizsglat mdszernek kijellst, gy megelzi a fizikai s biolgiai szemllet sztvlst is. A logika rvnyessge teht a fiziknl s mg a biolginl is egyetemesebb: minden ltezre, minden sszefggsre kiterjed. A logika alapelvei teht az emberi tuds abszolt alapigazsgai, minden ltigazsg rvnynl felttlenebb igazsgok. A matematika egyetemes igazsgai is a logika igazsgn alapszanak.
Erklcsi igazsgok
A logika igazsgai a mai kztudatban mintegy rnykba rejtetten, jelentsgket eltakarva szerepelnek. Ha tudjuk, hogy az igazsgok keressre nem az lettelen, embertelen vilgszemllet tudomnyra kell figyeljnk, hanem a logikra, a logika jra alkalmas lehet gondolkodsunk megalapozsra. De megalapozhatja-e brmelyik ember lett pusztn az elemi matematika s a logikai alapelvek segtsgvel? Annyiban igen, hogy az ilyen alapon pl minden ismeret igazsga lnyegben tlthat. Annyiban azonban nem, hogy nem ad letnkhz semmifle szemlyes kapaszkodt. Az a helyzet, hogy letnk megalapozshoz olyan felttlen igazsgokra van szksgnk, amelyek igazsgtartalma abszolt, mgis szemlyesen hozznk szl, rnk vonatkozik. Ltezhet ilyen igazsg? Nem ellentmonds ez? lltsom: igenis ltezhet, st, ltezik is, s ez az erklcsi igazsg terlete. letnk leglnyegesebb megalapozst mi magunk ltjuk el, akkor s annyiban, amennyiben erklcsi igazsgokat fogunk fel s tesznk a magunkv. Egyetlen terlet ltezik, amelyben mindenki otthon van, amelyben mindenki a maga ura, amelyben az utols sz mindig az egyn: s ez az erklcsi igazsg. letnk vgs pillrei, vgs alapelvei szabadon vlasztottak abban az rtelemben, hogy rajtunk ll, hogy vlasztunk-e letclt, let-alapelvet, vagy sem, s ha vlasztunk, nllan vlasztunk-e. Vlasztsunk szabad vlaszts, amelynek szabadsga let-kiteljestsi lehetsget jelent: azt, hogy lhetnk olyan letet, amely nlklnk nem lehetsges, amelyet legbelsbb adottsgaink termszetnek megfelelen csak mi teljesthetnk ki. Az ltalunk szabadon vlaszthat let teht akkor teljesti ki szabadsgt, ha vals adottsgaink kiteljestst szolglja. Ilyen let-elv lehet az emberi tkletessg megkzeltse, emberi mivoltunk lnyegi megvalstsa, a szellemi gazdagsg s teljessg, frissessg s vgskig eljuts ignynek kvetse, a bennnk l letakarat felfedezse, feltrsa, irnynak tovbbvivse, az, hogy megvalstsuk azt az letet, amire szlettnk. Mivel pedig megszletsnkkor a Termszet erinek megtesteslse vagyunk, ezrt letnk legmagasabb kiteljestse a Termszet erinek letre vltst jelenti, vagyis olyan szabadsgot, amely egyben a termszeti let-s tudatszervezds tovbbvivse szellemi skon. letnk szabadsga a trsadalmi hatsoktl, a manipulcis befolysoktl val szabaduls lehetsgben ll s bukik. A trsadalmi manipulcitl szabadulst pedig egyedl a termszeti let-adottsgok szellemisghez ktds biztosthatja. Ebben gyermekkorunk, s szellemi fejldsnk eddigi eszmlsi korszakaira tmaszkodhatunk.
Rajtunk ll, hogy a szellemi fejldsnk, s gy letnk alaktsa feletti rendelkezst tadjuk-e a trsadalom letnket megkaparintani igyekv, haszon-elv kreinek, vagy sem. Rajtunk ll, hogy a Termszetet igba vetni akar, a vilgot zleti cljainak alvet trsadalom szolgiv vlunk, vagy a msik oldalra llunk, az ember oldalra, az let kiteljestsnek oldalra. Rajtunk ll, hogy szellemi fejldsnket ssze akarjuk-e kapcsolni nemzetnk kultrjval, eredeti szellemisgnek, seredeti arcnak igazval. Rajtunk ll, ssze akarjuk-e kapcsolni szellemisgnket a nemzet, az emberisg, a Termszet, a Vilgegyetem rtelmnek kiteljestsvel. s mivel a vlaszts az zleti krk s a Termszet kztt szabad vlaszts, felels vlaszts, amely egyben rtktletet is jelent az let mellett vagy azzal szemben, elktelezettsget az let gye vagy ezzel szemben a mi egyni vlt rdekeink gye mellett, ezrt ez az alap-vlaszts erklcsi termszet. letnk legalapvetbb vlasztsa a mai vilgban, hogy elfogadjuk a rnk knyszertett zleti szempontok szolglatt, vagy megrizzk nllsgunkat, s az let gye melletti termszeti elktelezettsgnket. El kell dntsk, hogy tekintnk letnk f trsadalmi tevkenysgre, a munkra, s msok lete munkjra. Mirt dolgozunk? A puszta pnzrt dolgozni, amely sajnos egyre knyszertbb s ltalnosabb, letnket napi nyolc-tz rban odadobni csakis a pnzrt - lnyegben prostitci. St, tbb, mint prostitci, mert a prostitult a keresett pnzt lete vagy utdai letnek jobbtsra is felhasznlhatja. De ha mi egy klfldi tulajdonos cgnek dolgozunk, csak azrt, hogy ez az idegen ember a zsebeit tmje, ezzel magt a rabszolgasg rendszert is tmogatjuk anyagilag, s ezzel a magunk s utdaink, szeretteink rabszolgasgba, prostitciba sllyesztst segtjk. Minl nagyobb az ltalunk termelt javak profitja, lettevkenysgnk annl nagyobb rszt adjuk t a vilgot prostitul tnyezknek. Olyan trsadalom szolglhatja csak az embert, amely az rtelmes emberi let ignyeinek megfelelen pl fel. Ilyen trsadalmat csak akkor lehet felpteni, ha mindannyian ellrl kezdjk gondolkodsunk, letfelfogsunk lnyegltsunk kifejlesztst. Olyan letltst kell kialaktanunk, s egymssal olyan kzssgeket kell kialaktanunk, amelyek kpesek minden kzs gynket legmlyebb magjig megvilgtani. Olyan termszetes kzssgeket kell kialaktanunk, amelyekben megvitatjuk s lnyegig megvilgtjuk az letnk egszt rint krdseket. Csak akkor lphetnk fel a trsadalmi mret let-prostitci ellen, ha ezek a kzssgek a trsadalom jelents rszre kiterjednek. Ezrt az let, a jv, a kzssgi, erklcsi let melletti elktelezettsg a mai vilgban mindenki legszemlyesebb letnek legkzpontibb vlasztsa.
A mai magyar trsadalom egyik legfjdalmasabb pontja kzs letnk erklcsisgnek megfogalmazsa. A trtnelem ellennk hat eri egykori erklcsisgnket igyekeztek ellehetetlenteni. Amg a kzs erklcsisget nem alaktjuk ki jra, kzsen, a teljes magyarsg tlnyom rsznek szemlyes rszvtelvel, addig a kls tnyezk hatsa rvnyesl a mi valdi, legjobb szndkainkkal szemben. ppen ezrt felhvssal fordulok mindenkihez, aki rintve rzi magt kzs sorsunk jra alaktsban: javasoljunk olyan erklcsi alapelveket kzssgi letnk megjavtshoz, amit a magunk mdjn vllalni is tudunk, aminek rvnyestst tevkenysgnkkel el akarjuk s el tudjuk segteni. Szndkunk szerint olyan kzs llspontra tudunk majd jutni, amit kzsen kpesek kell legynk elbb-utbb rvnyre is juttatni.
Javasolt erklcsi alapelvek
Mott:
mindenki a maga mdjn
a maga lehetsgei szerint
legjobb beltsa szerint
legjobb kpessgei szerint
- Minden lmunkat meg kell s meg lehet valstanunk. Minden vals letproblmt meg kell oldanunk, s erre kpesek is vagyunk. A megoldsban legfbb segtink rzseink, sejtseink, s az ezekre tmaszkod, logikus, alkot rtelem.
- letnk egszrt, lnyegrt felelssggel tartozunk nmagunknak, csaldunknak, nemzetnknek, az emberisgnek, a Termszetnek, a Vilgegyetemnek. Ezrt erklcsi ktelessgnk letnk s a vilg vgs titkainak megoldsa.
- letnk, s szellemisgnk termszeti s kzssgi gyker. Ezrt erklcsi ktelessgnk s rdeknk a magunk letnek minl tkletesebb kiteljestse s a vilg elbbre vitele, az let klnbb, jobb, nemesebb ttele. Mindannyian rszt kell vegynk termszetes alapokon ll, a kvncsisg, az eszmnyek hajtotta kzssgek ltrehozsban s tovbbvitelben.
- A ltezs, az let, az rtelem, az erklcs, a kultra, az igazsg, a jsg, az rzs, amennyiben termszettl adott, szent s srthetetlen.
- Minden hinyossg, ami bennnk s krnyezetnkben fennll, letnk kiteljesedst, igazi termszetnek megnyilvnulst akadlyozza. Teremtsnk megfelel alkalmat, kezdemnyezzk a bels s kls hinyossgok felszmolst!
- letnk olyan vilgtny, amely igazt akarja. Mindannyiunk szemlyes feladata az let igazsgnak minl teljesebb s mlyebb feltrsa, vdelme s rvnyestse.
- letnk a vilgban olyan otthonossgot ignyel, mint egy j csaldban, ahol az egytt-cselekvs sszhangja nylt s vilgos. letnk, szellemisgnk otthonossga a haza szeretett, a kzj vdelmt ignyli, a kzj ellenfeleinek leleplezst, a nemzeti hagyomny ltetst, a nemzeti kultra polst.
- Ahol lnk, otthonossgot kell teremtsnk. Kzvetlen letternk, lakhelynk, krnyezetnk, iskolnk, munkahelynk emberi termszetnek rvnyre juttatsa, alapos ismerete, polsa, a loklpatriotizmus mindannyiunk erklcsi feladata.
- Kzs sorsunk ismerete nlkl nem nzhetnk szembe az letnk egszt alakt tnyezkkel. Ezrt hsbavg feladatunk a nemzeti s az egyetemes trtnelem lehet legmlyebb megismerse s megvitatsa, elmlytse.
- Mindennapi tevkenysgnk trsadalmi megbecslst a pnzviszonyok fejezik ki. El kell rjk, hogy a gazdasgi let mindannyiunk szmra tlthat legyen. A pnzben munknk, lettevkenysgnk fejezdik ki. Ahogy jogunk van letnkhz, letnk otthonossghoz, gy olyan alaposan t kell ltnunk a kz pnzgyeit, mint otthonunkt, mert munknk a kzj szolglatra hivatott.
- Mindenkinek joga s erklcsi ktelessge az nll s boldog let kialaktsa.
Segtsk a jt, ne trjk a rosszat.
- lltsuk t letnket a pnzvilg szortsa alatti vergdsbl, a pnzvilg letnk ltali anyagi tmogatsbl az rtelmes, emberi, kzssgi kiteljeseds oldalra. A trsadalomban, a gazdasgi s szellemi letben uralkod fordtott kivlasztds elve helybe lltsuk vissza a kzs letnk szmra fontos tettek trsadalmi szint megvalstst s tovbbvivst.
Ha kzsen llst tudunk foglalni letnk kzs sznternek alapelveiben, letnk igazsga, igazsghoz val joga emberhez mltn tud majd kiteljesedni.
|