A Magyar Szent Korona
Pap Gbor: "Angyali korona, szent csillag"
BESZLGETSEK A MAGYAR SZENT KORONRL
Kegyelem nktek s blcsessg

Mitõl szent a magyar Szent Korona? Ha ezt a krdst fltesszk egy irnta rdeklõdõ egyszerû embernek, akkor valami olyan vlaszt kapunk, hogy ht azrt, mert ppa kldte, vagy azrt, mert egyhziak koronznak vele. Teht valami egszen sszerû vagy annak tûnõ rvet keres a vlasz fogalmazja. Valjban egy kicsit mskpp ll a dolog.
Elõszr is nem magtl rtetõdõ, hogy ennek a koronnak „szent" jelzõje lett. ssze tudjuk vetni egy msik, egykor ugyancsak hasznlatban volt s vele nagyjbl egykornak is ltsz koronval - ez a nmet-rmai csszri korona -, de azt nem szoktk szent koronnak nevezni, ott magt a birodalmat nevezik Szent Rmai Birodalomnak. Teht mindenkppen fl kell figyelni erre a jelzõre. Ahhoz, hogy a krdsre vlaszolni tudjunk, tudni kell, hogy hrom tpust szoktuk megklnbztetni a koronknak. Az elsõ a hzi korona, a msodik az orszgl korona, a harmadik a beavat korona. A hzi koront - mint mondani szoktuk - papucsban is lehet viselni, teht csaldi krben is hordhatja a kirly, hogyha ppen ez jtt r. Az orszgl koront orszgos gyek intzsekor viseli. Vagy a kt legfontosabb hivatala, a fõbri s a fõhadri feladat gyakorlsa kzben, vagy pedig ha idegen orszgok kveteit fogadja, teht orszg-orszg kztti kapcsolatban.
s vgl van a beavat korona, amirõl a legkevesebbet tudjuk, mert Eurpban az utols msfl ezer vben - legjobb tudomsunk szerint - a mink volt az egyetlen olyan korona, amelyik a sz legszorosabb rtelmben beavat koronnak tekinthetõ. Ennek az a sajtossga, hogy sem csaldi krben, sem orszgos gyek intzsekor nem lehet viselni. Egyetlen alkalommal lehet viselni, a koronzskor. Kifejezetten egyfajta direkt rhats kifejtse a feladata, s gy a legjobb analgiit a smnkoronk kztt talljuk meg. A magyar Szent Koronnak a felptse, az alakja is sajtsgos, s rdekes mdon ehhez is az egyetlen hasznlhat analgit a smnkoronk szolgltatjk.

Osztyk-szamojd (szlkup) smn agancsos vaskoronja s a magyar Szent Korona (Hoppl-Jankovics-Nagy-Szemadm 1990. nyomn)
Milyen sajtossgokkal rendelkezik egy beavat korona? Egyet emltettem mr. A msik is szorosan sszefgg ezzel, ez az, hogy lecserlhetetlen. Mi annyira hozzszoktunk ehhez, hogy ha egy magyar ember meghallja, hogy ppai tiara, akkor szmra termszetesnek tûnik, hogy ez valami nagyon rgi, s legalbb olyan becses trgy, mint amilyen a magyar Szent Korona, s szinte nem hisz a flnek amikor meghallja, hogy a ppai tiara olyan idõs, mint a legutbbi ppa, mint ppa. Magyarul: minden ppa-koronzsra jonnan kszl, ha egyltaln kszl. Ez a lecserlhetetlensg a magyar trtnelemben annyira egyedi, hogy amikor az elsõ, mg hazai talajbl sarjadt dinasztink, az rpd-hz kihal, akkor egy kisebb kavarods tmad korona-gyben. Az akkori ppa jelltje, Kroly Rbert, 1308-ra olyan helyzetbe kerl, hogy katonailag sikerl uralma al hajtani az orszgot. Egyetlen nagy gond van csupn: a magyar Szent Korona nincs a birtokban. Az erdlyi vajdnl van, s ebben a knyszerhelyzetben a ppai legtus, egy Gentilis nevezetû bboros, kzvetlenl a ppa leiratt hozvn, kihirdeti, hogy a magyar Szent Korontl ebben a szksghelyzetben elveszik a szentsgt s truhzzk egy j koronra, amelyet ppen most ksztettek Kroly Rbert rszre. Valban el is kszlt a korona, valban meg is koronztk vele, de a nemzet ezt az aktust nem fogadta el hitelesnek. Sõt meg van r a konkrt adatunk, nagyon szp szveg, hogy mr a szertarts elõtt figyelmeztettk a bborost, nem lesz ennek j vge, mert ez a nemzet ragaszkodik hozz, hogy a magyar Szent Koronval koronzzanak, minthogyha a kirlysg maga is ebben a koronban rejtõznk. Mintha egyenesen ebben lenne lektve. Ez annyira hihetetlenl hangzott a judeokrisztin emlõkn nevelkedett Gentilis bboros flnek, hogy egszen egyszerûen eltekintett tõle. Megrendezte a koronzst, amelyik egybknt mg tbbrendblileg szablytalan volt, s utna... ht a fiaskt el kellett viselnik, hogy a magyar nemzet nem fogadta el ezt a koronzst. Vgl is trgyalsok kezdõdtek az erdlyi vajdval, s vissza kellett szerezni tõle a magyar Szent Koront. Eurpa ekkor tudta meg elõszr hivatalosan, hogy mit jelent, illetve hogyan „mûkdik" a magyar Szent Korona. s azrt kell ezen csodlkoznunk, mert mg ma is l a kzvlemnyben - sõt idõnknt tuds berkekben is flmerl - egy olyan elkpzels a Korona idekerlsvel kapcsolatban, hogy ppa kldte. Nos, az egyetlen dolog ami biztos, az az, hogy hromszz v alatt nem lehet elfelejteni, mire val a magyar Szent Korona. Ha tnyleg ppa kszttette s kldte volna 1000 krl, akkor pontosan tudta volna 300 v mlva is az akkori ppa, hogy mire j s mire nem j. Ez el kell, hogy gondolkodtasson bennnket, mert nagyon durvn fogalmazva ez annyit jelent, hogy 1308 s 1310 kztt r kellett dbbennie a ppasgnak arra, hogy nem diszponl a magyar Szent Korona fltt. Ez nagyon kemny ttel. Becsletre legyen mondva az akkori ppnak, V. Kelemennek, ezt a bkt, hogy gy mondjam, lenyelte. Teht vgl is visszakerlt a magyar Szent Korona, meg is koronztk vele Kroly Rbertet, s ettõl kezdve tekintette a nemzet rvnyesnek az uralkodst. Hiba kszttette s ldotta meg a ppa az elõzõ koront, ez az orszg nem gy mûkdik, hogy egy ilyen nknyes dntst elfogadhasson.
No most itt termszetesen fl lehet tenni a krdst, hogy ha nem a pptl szrmazik a Korona szentsge, s ha õ nem is tudja, mitõl s mikppen szent a magyar Szent Korona, akkor honnan addik ez a szentsg? s akkor azt kell mondani - s ez tnyleg knyszertõ kvetkeztets! -, hogy ezek szerint nem a rmai egyhzon bell fogantatott ez a szentsg, teht minden valsznûsg szerint elõbbi keletû, mint ahogy ez az egyhz kiterjesztette a hatskrt a magyarsgra. s ezt nagyon komoly formban kell flvetni, mert visszjrl is igaz a plda. Amikor az Anjou-csald kihal, az utols sarja egy hlgy, Mria kirlynõ. Apja s elõdje, Nagy Lajos, perszonluniban, vagyis egyszemlyes uralma alatt egyestette a lengyel s a magyar kirlysgot. gy aztn a lengyel koront is nlunk õriztk. Mrmost a lengyelek gy dntttek, hogy trk veszedelem kzeledvn, nekik nem kell nõ-uralkod, teht nem fogadtk el Mrit kirlyuknak. Erre visszazen Mria - võlegnye, Luxemburgi Zsigmond, a ksõbbi Zsigmond csszr s kirly tancsra -, hogy ne sokat spekulljanak, hiszen nlunk van a koronjuk. Magyar szjrs szerint ez teljesen egyrtelmû jelzse annak, hogy teht a kirlysguk is a kezkben van. A lengyelek viszont enyhn szlva mosolyogtak a dolgon, s visszartk, hogy: na s?... Teht ahogy a ppai udvar rszre a szzad elejn - a XIV. szzadrl beszlnk -, gy a szzad vgn a lengyelek szmra rthetetlen a mi koronnk klnleges sttusa. Hogy mi kze lehet egy korona trgyi mivolthoz annak, hogy most kirly lesz itt nlunk vagy nem lesz kirly valaki. A lengyel plda nem egyedi, az egsz eurpai trsgben egyetlenegy orszgban sem rtik, s hozz kell tennem, hogy mig sem rtik ezt a feladvnyt, azt, hogy mi fn terem ez a sajtossga a magyar Szent Koronnak. Ez csak azrt tragikus - sajnos gy kell fogalmaznom -, mert nlunk az gynevezett szellemtudomnyok, teht a humn tudomnyok, kezdettõl fogva, mind a mai nappal bezrlag, a mai nap sem kivtel, szõrstl-bõrstl nyugat-eurpai orientltsgak. Nagyon egyszerûen fogalmazva: akrmelyik tudsunknak akrmilyen krdst tesznk fel, a vlasz sztereotip mdon nyugat-eurpai igazods lesz. Nem tehetnek rla, gy neveltk õket, engem is gy neveltek. Ebbõl nagyon kevesen tudnak kiltni, illetve befel ltni, a sajt rtkeink fel, tisztelet a kivtelnek, mert azrt van ilyen is.
Ez teht a msodik sajtossga a magyar Szent Koronnak. A harmadik megint csak ezzel fgg ssze, s gy szl, hogy a mi koronnk nem trgynak ttelezõdik. No, ez mr olyan llts, hogy az ember a fejhez kap: most akkor mg mi jhet? Ht ez jn. A magyar Szent Korona nem trgy. A magyar Szent Korona szemlynek ttelezõdik. lõ minõsgnek. Ht ez valban olyan felttelezs, amely termszettudomnyos vilgkpbe sehogy sem fr bele. Emiatt egyetlen termszettudst se rjunk meg, õk meg olyan kikpzst kaptak, amelyben ennek a mondatnak nincs rtelme. Hiszen nincs az a teszt, amelyet õk az lõ minõsggel szemben alkalmaznak, s amelyik kimutathatn, hogy ez lõ minõsg. Ez a korona egszen ms skon „l", mint amit jelenleg az lettan tudomnya, illetve annak rsztudomnyai szmon tartanak. De l.
Vgl a negyedik, megint csak az elõbbiekkel sszefggõ sajtossga az ilyen beavat koronknak az, hogy brzolhatatlanok. Teht egyfajta tabu veszi krl õket. Ez a krlmny elg sok fejtrst okozott a kutatknak, hiszen pldul a Kpes Krnika tele van kirlykoronzs-jelenetekkel, belertve az rpd-kori koronzsokat is, de sehol mg csak utalsszerûen sem jelenik meg ez a korona-alak. Hanem mindentt egy egszen sztereotip forma jelenik meg, ahogyan mint gyerekek rajzoltuk annak idejn, vagy rajzoljk ma is a gyerekek a koront, egy ilyen kis tsks abroncs formjban. Ebbõl mr majdnem karikatraszerûen egy olyan kvetkeztetst is levonhatok - egybknt van olyan tuds, aki ezt ki is mondta, le is rta -, hogy miutn ennek a koronnak az elsõ hiteles brzolsa a XV. szzad elejn jelenik meg, azelõtt nem is ez volt a magyar Szent Korona. Hogy mennyire veszlyes dolog nem ismerni ennek a koronnak a „mûkdsi" sajtossgait, ppen az ilyenfajta kvetkeztetsek mutatjk. Teljesen vadul „elment a vz al" a kvetkeztets, hiszen azon az tvonalon, amelyen ez a tudsunk elindult - a nevt most nem rulom el, mert ez tnyleg elg vad dolog volt, mrpedig amgy j szakemberrõl van sz -, egyszerûen nem tud mshov kilyukadni, vgl is a maga mdjn teljesen kvetkezetes gondolatmenet volt ez.
Mindenesetre tny, hogy az elsõ abszolt hiteles brzolsa annak a koronnak, amelyet ma a Magyar Nemzeti Mzeumban lehet ltni, egy klfldi krnikban jelent meg, mgpedig a Fugger csald mncheni krnikjban. Abban az idõben, amikor a korona knyszerû mdon az orszgon kvl tartzkodott, hiszen az elsõ Habsburg uralkodnknak, Albertnek az zvegye, biztostand magnak, illetve gyermeknek, akit mg akkor a pocakjban hordott, a trnt, mr tanulva Kroly Rbert esetbõl, 1440-ben pldtlan arctlansggal ellopta a Koront. A nemzet erre nem volt felkszlve. Hogy ekkora galdsgot elkvessenek ellene, hogy sajt trvnyes kirlynak az zvegye teljesen tszli mdon ellopassa a koronnkat. Ennek a nemzetnek, azt hiszem, mg nagyon sokat kell tanulni, mert mg mindig jhiszemû, de ekkora galdsg a trtnelme folyamn azrt kevs rte. Belertve a legutbbi idõket is, termszetesen. Hogy ez a Fugger bankrcsald milyen szerepet jtszott a magyar trtnelemben, az kln tma. Lnyeg az, hogy nluk a koronnknak nagyon szp, precz brzolsa maradt fnn, s nem ktsges, hogy a mi koronnk, hiszen a hozz tartoz szveg is fnnmaradt.

A magyar Szent Korona brzolsa a Fugger-Krnikban (Mnchen, Bayerische Staatsbibliothek)
Lssuk most mr, mik is a hatstnyezõi ennek a koronnak! Eddig csupa olyan sajtossggal ismerkedtnk meg, amelyek csak rszben mint beavat koronnak, rszben pedig mint magyar koronnak a sajtossgai voltak. Itt megint rdemes elõvenni a nmet-rmai csszri koront, sszevetsl. Hiszen egy prtatlan, nemzetek fltti megtlsben ez a kt korona elgg kzel ll egymshoz rtkt tekintve, s a rgisgt tekintve is. Elg azonban egyetlen pillants a kt trgyra, hogy szrevegyk a dntõ klnbsget is. A nmet-rmai csszri korona a maga hatsnak dntõ hnyadt az arany s a drgakõ rvn fejti ki, olyannyira, hogy a velnk szembefordul s a pontos oldalnzetbõl lthat rszein nincs is zomnckp. sszesen ngy zomnckp van rajta, az tvezetõ tagozatokon. A magyar Szent Koronn, mint ismeretes, sszesen 19 figurlis zomnckp van, s ezen tl mg ngy-ngy gynevezett azsr vagy „plicque a jour", teht ttetszõ, sznes vegablak hats zomnc, a prtzat Krisztus-kpnek kt oldaln. Ez pedig azt jelenti, hogy nagysgrendi a klnbsg, ezt gy kell nevezni, hiszen az egyik, a nmet-rmai kprend az 1-es nagysgrendben, a msik, a mink a 10-es nagysgrendben fogalmazdik. Ugyanakkor, ha a magyar Szent Koronra rnznk, az elsõ lenyûgzõ - mert ez valban lenyûgzõ - hats, ez nem ktsges, a zomnckpekbõl rad. Mrmost ha egy koronn 19 figurlis zomnckp van, akkor ezt nem lehet msknt fogalmazni, mint gy, hogy van egy kpi programja. Ehhez kpest ezt a kpi programot nem nagyon vallatjk. Van kpi programja a nmet-rmai csszri koronnak is, annak mind a ngy kpe kifejezetten szvetsgi tmj. Ezt nem rt tudni. Ha sorba rendezzk õket, az szvetsgbeli fllpseik szerint, akkor elõszr Dvidot kell megemltennk, utna Salamont, azutn a „Kerubok kztt trnolt". Ez utbbi nem tvesztendõ ssze a Pantokrtor Krisztussal, teht ez nem jszvetsgi, hanem kifejezetten szvetsgi tma, s arra utal a felirata is: „ltalam uralkodnak a kirlyok". Ez egy szvetsgi idzet. s vgl: zsais prfta Hiszkia kirly elõtt. Ha megkrdeznnk egy mai tlag nmet honpolgrt, hogy ki volt az a Hiszkia, alig hiszem, hogy kapsbl vgn. Ennek a kpnek szvetsgi krnyezetben van jelentse, s csak azon keresztl jn t, mondjuk, egy keresztny csszrsgba. Ezzel szemben a mi Szent Koronnkon egyetlenegy szvetsgi tmj kp sincs. Ez megint elgg fltûnõ, hiszen ha sszevetjk ezt a kt koront, akkor 19 kpms kztt taln lehetett volna helyet szortani Izrael egyik-msik prftjnak vagy kirlynak is. Mindenesetre a kifejezett, teht a feliratokban kzvetlenl kifejezõdõ nvazonosts azt mutatja, hogy nlunk nem szerepel szvetsgi szemly a koronn. Ezeken a „kemny tnyeken" el lehet gondolkozni, nyilvnvalan rdemes is elgondolkozni. Hadd tegyem hozz mindehhez, hogy a nmet-rmai csszri korona ngy zomnckpre egy teljes knyv rdott, a szent rmai birodalom koronjnak a teolgijrl. (Reinhart Staats, 1976.) A magyar Szent Korona 19 kpnek teolgijrl egyelõre nincs semminemû kiadvny. Holott ha valamirõl, akkor errõl nagyon is lehetne rtekezni.
 
A magyar Szent Korona s a nmet-rmai csszrok birodalmi koronja (az utbbi a bcsi Schatzkammerben)
A kvetkezõ ttelnk - most mr igazn nem lehet elkerlni -: nzzk meg, kik is szerepelnek ezen a koronn. Ez megint olyan dolog, hogy ha krbekrdeznk... J, most mr tudjuk, hogy sokat r, meg tudjuk, hogy nagyon szp, mint mûalkots, meg bszkk is vagyunk r - de ht vgl is mi van ezen a koronn? Kiket brzolnak a Koronn lvõ zomnckpek? Tartok tõle, hogy mg hivatsos mûvszettrtnszek kztt is sokan zavarba jnnnek. Itt kezdõdtt tulajdonkppen az n ismerkedsem is a magyar Szent Koronval, hogy elkezdtem szgyellni magam, mikor hazajtt a Korona 1978-ban, hogy nem tudom, kik vannak rajta. Szerencsmre, az elsõ szakknyv, amelyet akkor kzbe vettem, tvesen kzlte a rjuk vonatkoz adatokat. Ezrt aztn elindtottam egy alaposabb nyomozst, ami egszen meglepõ eredmnyekre vezetett. Mielõtt azonban ezeknek az eredmnyeknek a taglalsba belebocstkoznnk nhny szt a Koronnak, mint egyfajta centrlis ptmnynek a szerkezeti rendjrõl. Sok olyan kzpletnk van, amelynek a cscsn rgen ott dszelgett a Korona kõbe faragott msa. A ksztõk ilyenkor rendre beleestek abba a hibba, hogy a korona als rszn, amit abroncsnak neveznk, szimmetrikusan rendeztk el a prtzatot. Teht nem csak elõre tettk, ahogyan ez az eredeti koronn lthat, hanem htul is megismteltk, holott htul nincs ilyen a Koronn. Htul mindssze egyetlen prta-elem szerepel, errõl mg kln is fogunk beszlni. Teht nagyon szp, beszdes aszimmetria rvnyesl a koronnkban: ami a nzõk fel, teht az alattvalk fel fordul, az a rsz tagoltabb, kibontottabb programot tartalmaz, htul pedig egyntetûbb a program megfogalmazsa, ott 9-9 gyngy sorakozik az abroncs felsõ peremn, s kzttk kzpen egyetlen prtaelem helyezkedik el.

A magyar Szent Korona oldalnzeti kpe jl mutatja az aszimmetrikus elrendezst (Csomor 1986. nyomn)
A korona felsõ rszt keresztpntok nven szoktuk emlegetni, hiszen egymshoz kpest keresztbe tett kt pntrl van sz. Mindegyik pnt-szakaszon 2-2 apostolkp lthat, sszesen teht 8 apostol kpe helyezkedik el a felsõ Korona-rszen. Na most itt mr, gondolom, egsz sereg krds megfogalmazdott az olvaskban, s ezekre n most sorjban ki is trnk. Az elsõ krds mindjrt gy szl, hogy mirt nem nevezem az egyik rszt kln grg koronnak vagy Corona Grecnak, ugye, ez az als rsz lenne; s mirt nem nevezem a msik rszt, a felsõt, Corona Latinnak vagy latin koronnak, holott a szakirodalomban s a sajtban, a napi sajtban is, rendszeresen gy tallkozunk velk. Ht erre nagyon egyszerû a vlasz. Azrt, mert semmifle, se konkrt, se ttteles bizonytkunk nincs arra, hogy ez a kt rsz valaha is kln-kln, nllan funkcionlt volna. Brmennyire hihetetlennek hangzik, ez tnyleg gy van. Itt csupn egy felttelezsrõl van sz, amely kb. ktszz ve tartja magt a koronakutats hivatalos vonulatban, de ez nem tny, hanem felttelezs, s ezt ilyenknt is kell tiszteletben tartani vagy elvetni. Ez azt jelenti, hogy alaposabban meg kell vizsglnunk: ha valaki a kt rszt kln koronnak minõsti, akkor milyen alapon teszi ezt? Hiszen akik ilyet lltanak, azok nem felttlenl rossz szndk, s fõleg nem buta emberek, ellenkezõleg, ltalban tudomnyos kutatk, nagyon jl kvalifiklt szakemberek. Ha õk azt mondjk, hogy ez grg korona, az meg latin korona , annak kell legyen valami alapja. Minthogy koronnk esetben a legfontosabb hatstnyezõ, mint lttuk, a zomnckpek „beszdje", legclszerûbb ebbõl kiindulni. (Egybknt a „kt-korona"-elmlet hvei is ebbõl indulnak ki.)
Ngy pontban foglalhat ssze, miben klnbzik a felsõ s az als korona-rsz, br ezt a hivatalos koronakutats sohasem foglalta ssze gy. Az elsõ lnyeges klnbsg, ami egyszersmind taln a legfeltûnõbb, a kpek feliratban mutatkozik. Az als rszen grg feliratokat ltunk. Grgl hangzanak s grg betûkkel rdtak. Mit jelent az, hogy grgl hangzanak? Azt, hogy a nevek vgzõdse rendre „-osz" - pldul Georgiosz, Damianosz -, ez pedig tipikusan grg vgzõds. A felsõ korona-rszen ezzel szemben latin betûkkel s latinos hangzssal tallkozunk, pldul Paulus, Petrus. Teht ez a kettõssg ktsgtelenl fennll! Ebbõl a hivatalos vonal, 1790 ta - hogy mirt azta, arra lehet, hogy mg egyszer vissza fogunk trni! -, egyntetûen azt a kvetkeztetst vonja le, hogy ht azrt mert als rsz - kezdjk most ezzel - grg mûhelyben kszlt, ahol grg nyelven beszltek, az 1000 krli idõszakban. (Ezt a „krli" idõszakot azrt vegyk legalbb 2-300 ves intervallumnak mert egyelõre nem tudunk pontosabbat mondani. Mindenesetre ekkor Bizncban beszltk hivatalos nyelvknt a grgt.) Teht a konklzi: Bizncban kszlt a magyar Szent Korona als rsze. A felsõ rsz pedig valahol Nyugat-Eurpban, mert ott viszont latin volt a hivatalos nyelv. Teht egyikben a Rmai Birodalom azon utdllamainak, amelyek Nyugaton szervezõdtek. Fl sem merl, hogy ennek a kt nyelvnek ms szerepe, illetve msfajta indokoltsga is lehet.
1984-ben azutn az letnk c. folyiratban - ez Vas megyei irodalmi-mûvszeti folyirat - egy Kovcs Jzsef nevû egyhztrtnsz (ma Oszkn plbnos) felhvta a figyelmet arra a krlmnyre, hogy a grg s latin nyelv egyttes hasznlata a mai napig eleven gyakorlat a rmai katolikus egyhzban, mgpedig ppen a legszentebb aktusoknl, a papszentelsnl s a templomszentelsnl. Mind a kt esetben mind a kt nyelvet ktelezõ hasznlni. Papszentelsnl pldul minden fontos szveget mind a kt nyelven vgig kell mondani, hacsak a legutbbi idõben nem mdostottak ezen a gyakorlaton. (Ezt mindig hozz kell tenni, mert ebben a vonatkozsban azrt vannak mdostgatsok a msodik vatikni zsinat ta.) s Kovcs Jzsef azt is lerja kitûnõ tanulmnyban, hogy ezek a mozzanatok nem vletlenl kerlnek bele a szentelsek szertartsaiba, hiszen itt a latin a Rmai Birodalom nyelveknt, vagy valamely rmai-utd nyugat-eurpai keresztny orszg nyelveknt kerl ide, mint ahogy a grg sem a biznci birodalomra val visszaemlkezsknt. Hanem ezek liturgikus nyelvek. Ez azt jelenti, hogy itt a grg a blcsessg nyelve, a latin pedig a hatalom nyelve. A hatalom ilyenkor termszetesen egy-forrsnak rtelmezõdik azaz fellrõl adatik, nem pedig knykkel harcoldik ki, mint a jelenkorban, a jelenlegi llamalakulatok esetben. Tisztn kell ltnunk, hogy ez a kt tnyezõ, a blcsessg s a hatalom hierarchikus, nem pedig demokratikus kapcsolatban ll egymssal. Ez azt jelenti, hogy nem lehet a sorrendjket megcserlni, az al-fl rendeltsg kettõjk kztt teljes mrtkben megszabott. Csak egy bizonyos hatrig rvnyeslhet a blcsessg, mint legfontosabb erny: abban az esetben, ha ember s ember kztti rintkezsekben kell dntenie az uralkodnak. Ha ezt meghalad szintû a dnts, pldul letet kell adnia vagy letet kell megvonnia, akkor az erre feljogost hatalom mr csak fllrõl nyerhetõ. Az letads, ha kegyelmet gyakorol a kirly illetve az let elvtele, hogyha a kegyelmet megvonja, ezek a kivltsgok nem addhatnak embertõl. Ilyesmi nyilvnvalan csak fllrõl addhat, s ez a kzpkorban teljesen magtl rtetõdõ tnynek szmtott. Mindezek ismeretben most mr elmondhatjuk: az, hogy a magyar Szent Koronn fll latin nyelvûek a feliratok, alul pedig grg nyelvûek, egyrtelmûen jelzi, hogy az alkalmazott nyelvek hierarchikus elrendezõdse, egymsra plse kozmikus s egyszersmind dvtrtneti rendet tkrz.
A kvetkezõ s ennl valamivel slyosabb krds az, hogy vajon a msik hrom klnbzõsg ezzel az elsõvel sszhangban van-e, vagy ettõl teljesen fggetlen, vletlenszerû. Mert ha vletlenszerû s nincs sszhangban ezzel az elsõ, alapvetõ kettõssggel, azt kell mondjuk, tnyleg lehet, hogy vletlenl llt gy ssze a koronnk, az egyik rszt az egyik helyen s egyik idõpontban ksztettk, a msikat a msik helyen s idõpontban. De azt mris elõrebocsthatom, hogy bizony nagyon szoros az sszefggs a ngyfle kettõssg kztt.
A msodik ilyen kettõssg ugyanis abban ragadhat meg, hogy az als korona-rszen valamennyi szentnek csak a fl alakja lthat, a felsõ rszen viszont csakis teljes alakos kpeket ltunk. Teht az apostol alakok valamennyien tetõtõl talpig brzoldnak. Mrmost itt kezdhetnnk flfigyelni arra, hogy azrt ez nem egszen ilyen tiszta gy, hiszen az ellsõ prtzat kzpsõ elemben
a Pantokrtornak nevezett - a vilgmindensgen uralkod, hogyha le akarom fordtani ezt a szt - Krisztus teljes alakban szerepel, jllehet szigoran az als korona-rszhez tartozik. Ugyanabbl az anyagbl is van kivgva a prta-eleme, ezt a legutbbi tvsvizsglatok, Papp Lszl s Pri Jzsef vizsglatai dertettk ki. Ami azt jelenti, hogy nem ltalnos rvnyû ez a msodik tpus kettõssg, hanem van egy tktõ szemlyisg, ez pedig Krisztus szemlyisge, aki a felsõ rendet lehozza a fldi vilgba, de attl mg megõrzi a fenti vilghoz val tartozs arnyrendjt. Teht a teljes als testvel egytt szerepel.
Mrmost vajon mi kze lehet mindennek, illetve van-e egyltaln kze ahhoz, hogy a felsõ korona-rsz a hatalom szfrja, amely fellrõl adatik, az als rsz pedig a blcsessg szfrja, amely viszont ember-ember kztti kapcsolatok igazgatsra kpest? Ht termszetesen. Akrhov keltezzk a Koront, a kpi program kialaktsa mindenkpp a kzpkor derekra fog esni. Ebben az idõben - s nlunk a npmûvszetben a mai napig - alapvetõ szably, hogy az emberi testen bell hrom szint van, hrom egymstl nagyon hatrozottan megklnbztetett „emelet". A nyakvonallal s az vvonallal vlasztdik el egymstl ez a hrom rteg. Ami a nyakvonalon fell van, az a szellemisg szfrja, a szellemisg birodalma. Ami a nyakvonal s az vvonal kz esik, az a lelkisg birodalma, s ami az vvonal alatt van, az a testisg. (A kz ltalban a lelkisg szfrjban mozog.) Ez a htkznapi letben azt jelenti, hogy a kzpsõ szint a lelkesedsnek, teht az rzelem, a hangulat, esetleg mg az indulat megnyilatkozsnak a birodalma. A felsõ emelet az rtelem, a fldszint pedig a testisg, az sztnvilg. Ez egy pldsan tiszta rendszer, kln tanulni sem kell, egyszerûen r lehet ismerni. Na most ez azt jelenti, hogyha valakit csak derkig brzolnak, ott valami gond van a testisggel. A kzpkorbl ismernk olyan brzolsokat, amelyek egyetemi hallgatkat figyelmeztetnek r, a klasszikus korbl vett pldkkal, s ezt rajzon meg is jelentik - nagyon tletes, szellemes rajzok ezek -, hogy tanulhatsz te, fiam amennyi beld fr, vtizedekig is, ha kell, elnyerheted a legmagasabb tudomnyos minõstst, a test ksrtseivel szemben akkor is flvrtezetlen maradsz. Soha olyan oktondi ki nem jtt az egyetemi padsorokbl, aki ezzel tisztban ne lett volna, hacsak nem volt nagyon buta. (Nota bene: akkor is mûkdtt a kontraszelekci, ha taln nem is olyan eredmnyesen, mint ma!) Mindenesetre va intettk a nebulkat: nehogy azt higgyk, hogy a megtanulhatn tl tbbet is tud adni az egyetem. Akrmit hresztel magrl, nem teljes tudst ad, hanem csak jlrtesltsget, ez pedig kt merõben klnbzõ dolog.
Mrmost ez azt jelenti, hogy ahol a grg nyelv hasznlathoz kttt blcsessg a legfõbb erny, ott a test mg veszlyek forrsa. Ezrt nem kerlhet brzolsra. Fll, egy megtisztult vilgban, a test mr nem veszlyek forrsa, nyugodtan brzolhat. De ha kzelebbrõl megnzzk ezeket az apostol-brzolsokat, kiderl, hogy nincs is vk. Itt mr nincs kln testisg s lelkisg. Ez mr az tlelkestett test, a feltmadott test megjelentse.
Ha a msodik szempontot ellenõrizni akarjuk - s ht nem rt majd ellenõrizni minden egyes szempontunkat -, akkor clszerû megnzni azokat a felsõ koronarszen lthat apostolkpeket, amelyeket a prtzat egy-egy eleme flig vagy egszen eltakar. Kt ilyen kp van. Az egyik a htuls rszen, ezt ma Duksz Mihly csszr zomnckpe takarja el, pontosan a nyakvonalig.

Amennyiben az elõbbi felttelezsnk helyes - hiszen itt vgig felttelezsekrõl van sz, ezt nem lehet elgg hangslyozni! -, ennek az apostolnak valami vtsge kell legyen, amit szûretlenl nem lehet beengedni az emberlakta vilgba, s ez a testisgvel fgg ssze. Hiszen ezt takarjk el, a szellemisgvel minden rendben van. Az ellsõ rszen lvõ Pantokrtor Krisztus-kp pedig teljes egszben eltakar egy msik apostolt. No most gy ez tûnhet vletlenszerû szerelsi hibnak is, gy is szoktk magyarzni. A hivatalos vonalban erre mind megvan a magyarzat: eredetileg itt kt klnll korona volt, az egyestst sebtiben, gyetlenl csinltk, gy eltakartk az egyikkel a msikat. Persze, ht ez a legegyszerûbb, legkzenfekvõbb magyarzat. n nem azt mondom, hogy az ilyenfajta okfejtsek logiktlanok, hanem azt mondom, hogy szûkltkrûek. Erre alkalmazhatjuk a bibliai passzust: legyen neked a te hited szerint! Ez a tuds generci nem is rdemel tbbet. Mert neki ez elg is, boldog is vele, legyen is boldog. n azt hiszem, hogy ez nem hat dehonesztlnak, de akr annak hat, akr nem, ezt egyszer ki kell mondani.
A htuls apostolkp, most mr elrulhatom, Tams apostolt brzolja, s gondolom, ezek utn leesnek a tantuszok is, hiszen pontosan Tams az az apostol, aki rzki tpus bizonytkot krt valamire, ami rzkfltti. Tudniillik a feltmads tnyre. Ha ez a tulajdonsga szûretlenl kerl be az emberi trsadalomba, abbl nagyon nagy bajok fakadnak. Ezeket a bajokat ma mr a szagukrl ismerjk, hiszen velk van tele az letnk. Az ellsõ rszen pedig Szent Bertalan az az apostol, akit teljes egszben eltakar az elõtte lvõ Pantokrtor-kp, s itt megint meg lehet krdezni, vajon mi volt az a vtsg, amit viszont teljes egszben ki kell szûrni az emberi trsadalombl. Teht a szellemi szinten is. Ennek nagyon komoly vtsgnek kellett lenni, ht az is volt. Jnos evangliuma rja le, mindjrt az elejn, ahol elhvjk az apostolokat, hogy az egyik trsa szlt ennek az ott ppen Nthnel nven szereplõ Bertalannak, hogy ht gyere el, hiszen itt a betegek gygyulnak, halottak tmadnak fel, teht eljtt a Messis. No most, ha ezt Tams hallan, akkor mit mondana? Azt mondan, hogy hiszem majd, ha ltom. Teht neki egy rzki tapasztals kellett ahhoz, hogy a hite mûkdsbe lpjen. De itt Bertalanrl van sz, Bertalannak nem elg az rzki tapasztals. Egyltaln nem is ignyli az rzki tapasztalst, hanem olyan rtelmû vlaszt ad, hogy Galilebl nem jhet Messis. Teht õ jobban tud, õneki van egy kszen kapott tudsanyaga, s ezek utn tmadhatnak fl a halottak, gygyulhatnak a betegek, õt ez abszolte nem rdekli. Szeretnm, ha szrevennnk, hogy ma ez a legnagyobb veszly. Ha ez szûretlenl rkezik be az emberi trsadalomba, akkor jnnek a vrs knyvek, amelyeknek a nevben millikat lehet kiirtani. De nem kell felttlenl a mbl venni a pldt. Visszamehetnk nyugodtan fl vezredet s akkor egy szp fekete knyv tûnik a szemnkbe, cmlapjn arany kereszttel, tmegy vele valaki az cenon, s kiirtat a nevben fl fldrszt. s mind a kettõ dolgozik ma is: a vrs knyv is s ez a fekete is. Teht nagyon kell vigyzni, mert amiket mi vletlenszerû elbarkcsolsnak tekintnk a Koronn, azok a mozzanatok nagyon komoly zeneteket hordozhatnak, mr annak, akinek az ilyenek valk. Aki lezrja a dolgot, azzal, hogy meg se nzem, meg se vizsglom, az pontosan a Szent Bertalan-effektusba csppen bele: õ jobban tudja, hogy az als korona-rszen azrt mellkp a mellkp, mert ott s akkor, Bizncban, a csszri tvsmûhelyben ppen olyat lehetett kapni, fll meg azrt egsz alakos az egsz alakos, mert ezt Nyugat-Eurpban gy csinltk szriban. Teht megoldja a krdst anlkl, hogy a felsznnl tovbb jutott volna. Az ilyenekkel nem lehet vitatkozni, de nem is szabad vitatkozni, mert nekik most eddig terjed a tjkozdsuk. Itt tartanak. Lehetnek õk ettõl nagyon becsletesek, nagyon rtelmesek, nagyon tisztessgesek. Majd ha eljn az ideje, akkor õk is elgondolkodnak a mlyebben fekvõ dolgokon.
A harmadik klnbsg a kt korona-rsz kztt a zomnctechnikban mutatkozik. Az als rszen egy tepsiszerû mlyedsbe kerl bele az emberalak, ezen a tepsin bell rekeszeket alaktanak ki, aranyszalagocskkkal vlasztjk el egymstl az egyes szneket, a httr pedig a feliratoktl eltekintve amelyek szintn zomncozottak maga a hordoz aranylemez. A felsõ korona-rszen viszont, az apostol-brzolsoknl, vgig az gynevezett telizomnc technikt alkalmazzk. Itt nemcsak a figura s a felirat zomncozott, hanem a httr is. Sõt nagyon rdekes motvumok vannak ott, amelyekkel sajnlatos mdon egyltaln nem foglalkoznak a diploms korona-kutatk. Holott a felsõ korona-rszen a teljes zomncozott felletnek krlbell a fele a htterekre esik. Teht az az zenet, amely bennk rejlik, semmikppen sem elhanyagolhat.
Ahogyan az elõzõ, a kettes pontnl az ellsõ-als Pantokrtor volt a kivtel, a maga egsz alakos megmintzsval, gy a harmadik ttelnl a felsõ Pantokrtor a kivtel.

Itt telizomncot kellene tallnunk ehelyett azonban azt talljuk, hogy a hordoz aranyalap vgig megmutatkozik a httrben, mintha csak az als korona-rszen jrnnk. Mit jelent a pantokrtori cm - azon tl, hogy Vilgbr, vagy a Vilgmindensgen Uralkod -, attl fggõen, hogy az als vagy a felsõ emeleten jelenik meg? Az als rszen testi mivoltban tûnik elnk, a felsõ rszen emberi szem szmra lthatatlanul van jelen, hiszen a kirlyt senki sem krheti meg arra, hogy ugyan mr hajtsa le a fejt hadd nzzem meg, mi van a bbjn. Teht az eredeti jogrend szerint teljes lehetetlensg, hogy htkznapi ember kzvetlenl megtapasztalja mi van a Korona tetejn. Ezt kt szemly tudhatja csupn (a koronaõrkn kvl, akikrõl ksõbb mg lesz sz!), s ezek kzl egyik sem a kirly. Az egyik a vilgi hierarchia cscsn ll szemly, a ndorispn, aki a koronzsi szertarts alkalmval prnn viszi a koront. Ilyenkor, ha ppen kedve telik benne, hogy nzegesse, megnzheti. A msik pedig az egyhzi hierarchia feje, az esztergomi rsek, mert hivatalosan s szablyszerûen csakis õ koronzhat. Teht õ a koronzs aktusban ugyancsak megnzheti. De ht õ nyilvnvalan tudja is mi van rajta. Mindenesetre a ktfle Pantokrtor egyttes jelenlte a koronn ez az egyik legslyosabb vdpont a Korona gymond barkcs-jellege tmakrben. Elg lett volna egy is - ezt kb. gy fogalmazza meg a jellegzetesen mai szjrs mûvszettrtnsz, trtnsz vagy rgsz kollga. A msik ilyen vd direkt megfogalmazsban is gy hangzik, ahogy az imnt idztem, hogy tudniillik minek kellett egy ilyen fontos kpet, mint egy Pantokrtor, olyan helyre tenni, ahol nem is lehet ltni. Ez az okoskods nyilvn teljesen rthetõ s logikus egy mai szjrs ember szmra. Csak egyet ne felejtsnk el. Ugyanaz az egyhztrtnsz, Kovcs Jzsef, ugyanabban a cikkben nagyon szpen levezette mr, hogy itt ktfle kifejezõdsi mdjrl van sz a teremtõ erõnek. Alul a fld fel kzvettett emberszabs , a Fiban testet lttt teremtõ erõ jelenik meg amire egyrtelmûen utal a mellette lvõ kt nvjel, az IC s az XC. Fll pedig a Nap s a Hold, a nappal s az jszaka, a vilgossg s a sttsg jelei kztt jelenik meg a Pantokrtor, nincs nvfelirata, ami egyrtelmûen arra utal, hogy itt az elsõ gesztusban megjelentett teremtõ erõ vagyis az atyai tulajdonsgrendszer jelenik meg. Most arra lehet rkrdezni, hogy ugyan mr, ht akkor mirt nem a teremtõ Atyt brzoltk, mirt ugyanaz a figura jelenik meg fnt is, lent is? Nos, nem rt, ha tudjuk, hogy az Atya, mint olyan, brzolhatatlan. Csak a renesznsz, de klnsen az ellenreformcis barokk vezette be azt az elgg sete-suta gyakorlatot, hogy ha hossz szakll õsz embert ltok, az az Atya, ha rvidebb s fekete szakllt, az a Fi, s a kettõt kln is lehet brzolni, sõt az Atyt a Fitl fggetlenl is. Ht ezt a gyakorlatot nem akarom itt minõsteni... Mindenesetre a kzpkorban ilyesmirõl sz sincs. Hanem az a ttel rvnyesl, hogy az Atya a fldi vilg szmra a Fiban jelenti ki magt. Ez pedig azt jelenti, hogy ha valaki mgis kvncsi, s azt mondja: n azrt is megnzem, milyen az Atya, akkor az, ahogy mondani szoktuk, arcra zuhan, ugyanis az Atyt is a Fi kpben lthatja csak, emberi szem nem tudja a Teremtõt a maga sûrtett mivoltban flfogni. Ez annyira kzhelyes dolog, hogy azon kell csodlkoznunk, mirt nem lehet mindjrt elsõ ltsra-hallsra megrteni.
Mindebbõl viszont, amit eddig elmondtam, az is kitûnik, hogy ahol a legmagasabb pontra rnk, ott nem szûnik meg a szemlyessg. Ugyanis amit itt technikai fogs s azon bell mutatkoz kettõssg cmen kapunk az korntsem csak technikai fogs. Itt arrl van sz, hogy az individulis megjelens, az, hogy n a krnyezetemtõl lesen elvlok, ez csak a fldi letre jellemzõ. Ehhez fldre kell szletni. Amikor mg csak tban vagyok a teremtõ kzponttl lefel, a fld fel, vagy visszatban vagyok, akkor ez a fajta ktttsgem megszûnt. Nem individulis ltem van, hanem egyetemes ltem van, s ott, abban a kzegben, egy kozmikus fnyjtkban n egyetlen komponens, egyetlen sszetevõ vagyok csupn. De ugyanazokbl az alapelemekbõl plk fl, mint a krnyezetem. Nincs individuum abban az rtelemben, ahogy a fldi, htkznapi ltben tallkozunk vele. Amint azonban a legmagasabb szintre rek, a ktfle lehetõsgnek a szintzist kapom. Ez az, amit a mai, tlracionalizlt vilgban olyan nehezen rtnk meg: hogy’ lehet az, hogy az Isten egyszerre vgtelen s szemlyes? Itt megll az sz! Ha szemlyes - gy okoskodunk -, akkor nem lehet vgtelen. Ha vgtelen, nem lehet szemlyes. Nos, ha ennyire okos az rvelõ, ht akkor legyen neki az õ hite szerint. Mindenesetre ez a kpzetkr, amelyik a magyar Szent Koronban kifejezõdik, nem a mi formllogikai alapon konstrult vrakozsainkkal, hanem a kzpkor felfogsval van szinkronban, amely szerint bizony egyszerre szemlyes s vgtelen termszetû az Isten. Ha nem lenne szemlyes, nem lehetne kzvetlen kapcsolatot teremteni vele, olyan tulajdonsgai rvn, amelyek bennnk is megvannak. Mrmost ez nem teolgia ra - s n igencsak botcsinlta teolgus is lennk -, de ht bizonyos hitttelek itt megfogalmazdnak, s viszont vak sem vagyok, teht ezeket szre kell vennem.
Mint ahogy azt is szre kell vennnk, hogy ez a hrom eddigi ttelnk vgeredmnyben nem hrom ttel volt, hanem ugyanazon ttelnek hromfle vetlete. Ms szval: nem egymstl fggetlen ez a hromfle klnbzõsg, hanem ugyanazt mondja el hromfle mdon, mgis egymssal sszhangzatosan. s akkor mg nem is beszltem a negyedikrl.
A negyedik fle kettssg pedig ppen az, amelyet legrmestebb s taln leghamarabb szrevesznek a laikusok. Azt tudniillik, hogy az als korona-rszen a ltvnyhûsg sokkal kzelebb ll a htkznapi tapasztalatunkhoz mint a felsõ rszen. Teht ltvnyhû brzolst ltunk alul, egszen odig, hogy mg a pszicholgiai finomsgok is brzoldnak, fnt pedig egy elvont emberkp fogalmazdik meg. Na most ezt mr magyarznom sem kell, gondolom, hiszen ez a fajta kettõssg a fenti, 2-es szm ttelnkbõl egyenesen kvetkezik. Itt ugyanis nem arrl az apostoli tulajdonsgrl van sz, amelyik gy jelentkezett, hogy az apostol ppen a Genezreti-t partjn taposta a homokot. Az a htkznapi, fldi lete volt. De azt mr a bibliai szveg is hangslyozza - maga Jzus mondja az apostoloknak! -, hogy „ti nem ebbõl a vilgbl valk vagytok". Ez az a ltforma, amelyben kzvetteni lehet a teremts forrstl lefel, az emberi let szntere fel.
Aki ezek utn is gy gondolja, hogy az emltett ngyfle klnbsg mgiscsak azzal magyarzhat, hogy az egyik korona-rsz ekkor s ekkor, itt s itt kszlt, a msik meg egy msik helyen, ms idõpontban, annak tnyleg legyen az õ hite szerin. n nem mondom, hogy nincs igaza, de azt hiszem, hogy messze-messze nem ez a leglnyegesebb ttel Korona-gyben. Itt az zenet a leglnyegesebb ttel, s ezt a koront mi mr csak gy, a maga definciszerû kettõssgben ismerjk. Mint emltettem, sem ttteles, sem kzvetlen utals nincs arra, hogy valaha is kt klnll egysgknt, egymstl fggetlenl mûkdtt volna. Elõszr 1790-ben merlt fl ilyen tlet. Egy orvosprofesszor, s itt minden sz fontos, egy orvosprofesszor - Weszprmi Istvnnak hvjk - leolvassa az als korona-rsz feliratait. (Pontosabban: nem õ maga olvassa le, hanem egy megnevezhetetlen barja, de ez nem tartozik szorosan a tmnkhoz.) s megdbbenve tapasztalja, hogy ott egy nvvel jellt, de vei szerint is ismert biznci csszrt tall, VII. Duksz Mihly szemlyben (uralkodott 1071-tõl 1078-ig), alatta pedig kt olyan kp van, amelyet szintn azonostani tud egy trs-csszrral, Konsztantinosszal, illetve Gzval, a mi I. Gza kirlyunkkal, aki kortrsa volt ennek a bizonyos Duksz Mihlynak.
Itt a gondolattmenetnk egy kicsit eltvolodik majd magtl a Koronba rejtett zenettõl. Egy kicsit, de nem nagyon. Ugyanis: az elsõ gondolat, ami flmerl az emberben, amikor ezeket hallja, az az, hogy 1790 elõtt sz sem esik Duksz Mihlyrl a koronnkkal kapcsolatban. 1613-ban viszont egy koronaõr, aki hivatalbl kellett hogy lssa, sõt minden koronzs elõtt s utn szgrõl-szgre megvizsglja a Koront, teht tulajdonkppen az egyetlen olyan polgri szemlyisg, aki hitelesen tanusthatta, mi van a Koronn vagy mi nincs, ez a koronaõr, akit Rvay Pternek hvtak, lerta, hogy ekkor mi lthat a Koronn ell s htul. Gondolom, meglepõen fog hangzani - pedig ezt a tnyt nagyon rgta ismerik a mûvszettrtnszek, a trtnszek s a rgszek -, itt nem Duksz Mihlyt rja le, br flrerthetetlenl megmondja, hogy ki lthat a hts oromzti elemben. Szûz Mria kpe van ott. Teht ell a Pantokrtor Krisztus kpe, htul pedig 1613-ban Szûz Mria kpe. Azt hiszem, ez a tny nem nagyon szivrgott be a kztudatba, br jabban mr akadnak, akik tudomst vesznek rla, sõt komolyan is veszik. Mindenesetre az a zomnckp, amelyik ma a helyn van, teljes magassgnak 26 %-val tlnylik az eredeti foglalaton. Azon az eredeti foglalaton, amelyik megvan ma is mgtte. Miutn ilyen mdon - merthogy ennyivel nagyobb - nem lehet beletenni a Duksz-kpet a foglalatba, knytelenek voltak szegeccsel a foglalat el rgzteni. Na most egy olyan koronn, amelynek a ksztõi mesterfokon tudjk, hogyan kell foglalni - egyltaln, szokjunk hozz, hogy mesterfokon vannak megoldva a dolgok a Koronn, ami elsõsorban a zomncokra vonatkozik, de egybknt is! -, ott ilyen barbrsgot tnyleg nem csinlnak, de nincs is ok r. Magyarul: volt valami ebben a fogllatban, csak azt egy adott pillanatban kivettk belõle s miutn az, amit a helybe akartak tenni, nem frt bele, knytelenek voltak szegeccsel elje rgzteni. A szegecs nem fogta meg, gyhogy vgl is az, ami ma tartja, nem a szegecs de nem is az a msik szegecspr, amelyet valamikor megprbltak fll beleerõltetni. Ferenc Jzsef koronzsa elõtt, 1867-ben lgyforrasszal, szaknyelven szlva „cinezssel" rgztettk a Duksz-lemezt az alatta lvõ foglalathoz. Most ez tartja. Egybknt ztygne s iszonyatos zrejt csapna koronzskor, mondjuk a kardvgs emelkedett perceiben.
Mrmost mirt olyan nagy gond ez? Azrt, mert a Koronval kapcsolatos mai egsz tudomnyos vlekedshalmaz azon az egy „fix" alapon nyugszik, hogy Duksz Mihly mikor uralkodott. Ha n ezt az egy adatot kihzom a Koronbl - mert ki kell hogy hzzam, nem azrt, hogy a bajszukat cibljam a tuds kollgknak, hanem azrt, mert nem oda val! -, akkor kt vszzadnyi, sok-sok munkval sszehordott krtyavr omlik ssze. Most nagyon durva pldt mondok: hogy ha holnap Clinton rnak a zomnckpt ide beteszem, alja balra Kuncze rt, a tloldalra pedig Horn rt, akkor holnaputn errõl a dszes egyttesrõl el tudom hresztelni, hogy ma ksztettk az Egyeslt llamokban, s alattvali hûsge jutalmul kapta Horn r, Kuncze r asszisztlsa mellett. A neveket termszetesen csereberlhetjk, az eredmny nem vltozik, a plda pldartkû marad. Hogy ez mirt s miknt nem jut eszbe trtnszeinknek, mûvszettrtnszeinknek, rgszeinknek?... De mg az tvsknek sem, mert mg az tvsvizsglat anyagban is llandan gy hivatkoznak Duksz Mihlyra, mintha brmit meg lehetne vele hatrozni. Pedig semmit sem lehet vele meghatrozni! Egsz egyszerûen nem tartozik a Koronhoz! s ezt mr az aranymûves csoport, amely nem tvesztendõ ssze az tvscsoporttal - teht az aranymûves csoport, amelyiknek a vezetõje Lantos Bla volt, Ludvig Rezsõ s Por Magdolna voltak a tagjai, az rnoka pedig, aki ksõbb nll kutatsaival hress, idõnknt hrhedtt tette ezt a vonalat, Csomor Lajos -, nos, õk ngyen mr az elsõ sszefoglalik ta egyfolytban, minden publikcijukban kln-kln is hangslyozzk, hogy ezzel a kppel semmit nem lehet datlni. Vagyis a Duksz Mihly-krds levlasztand a Korona-krdsrõl. Egyet lehet megkrdezni: hogy mikor kerlt oda, cserejtkosknt, s milyen clbl?
Itt azonnal megszlal bennem a kisrdg, remlem, most elõszr s utoljra hogy tudniillik vajon tudja-e, aki ezt a krdst flteszi, hogy akrmit vlaszolok r, annak nem lesz kzvetlen vonatkozsa az eddig elmondottak igazsgtartalmhoz. Teht ha n most nem tudnm megmondani, mirt szereltk le s mikor a Mria-kpet, az akkor is tny marad, hogy a Duksz-kp msodlagos, s akkor is tny, hogy valamilyen tprogramozs cljbl helyeztk ide. Erre knytelen vagyok utalni, mert ha n most trtnetesen egy hipotzissel, teht egy jabb felttelezssel vlaszolok, akkor erre azt mondhatja az ellenfl: na ltod ht te se tudod megmagyarzni a helyzetet. Na s, s ha nem tudom? Akkor attl most a Duksz-kp bele fog frni a foglalatba? A tny akkor is tny marad!
Mindenesetre tnyknt kell elfogadnunk, hogy 1613-ban itt mg Szûz Mria kpe van. s most minden szt kln hangslyozva ki kell mondanom: okunk van r, hogy higgynk Rvay Pternek, a koronaõrnek! Ezt azrt kell ennyire hangslyoznom, mert vek ta valsgos kampny folyik „szakmai krkben" Rvay Pter hiteltelentsre. Makacsul s hihetetlen intenzitssal. Ez a szerencstlen ember foroghat a srjban, holott az egyik legprbltabb becsletû frfi volt a magyar trtnelemben, akinek szolglata alatt ktszer is gazdt cserlt a Korona. A Bethlen Gbor-fle szabadsgharc ideje ez, a nagysgos fejedelem is birtokba vette a koront, õneki is ki kellett venni a ldjbl, meg kellett mutatni, majd visszatenni. Utna, amikor Bethlen Gbor a bkekts rtelmben visszaszolgltatta az akkori Habsburg uralkodnak, megint ki kellett venni s ellenõrizni. s mindentt ott volt Rvay Pter, s mind a kt szembenll fl elismerte a hûsgt. Ezt az embert hazudozssal vagy azzal megvdolni: , nem is ltta, csak valamit rt, mert jl hangzott - ez valami hihetetlen arctlansg. Szval egyszerûen mr n is felhborodom, pedig nem is vagyok Rvay Pter rokona.
Holott a dolog borzasztan egyszerû. Mivel is vdoljk õt? Azzal, hogy biztosan ms koronk pldjbl vagy egyb gynevezett ikonogrfiai programokbl indult ki, amelyek szerint ahol egy koronn ell Pantokrtor Krisztus van, ott htul Szûz Mrinak kell lenni. De ht egyetlenegy koront sem ismernk a minken kvl, amelyik ilyen lenne! Honnan szedte volna ezt az tletet? Valami egszen infernlis dh csap ki azokbl, akik Rvay Ptert ilyen alantas mdon igyekeznek lejratni. Brki lehet, csak Szûz Mria ne legyen htul! Ettõl az ember eleve gyant fog: mirt olyan fontos nekik, hogy brki, csak az ne, aki tnyszerûen meg van emltve?
Hogy mindez gy hat, mintha krimiben olvasnnk? A Korona trtnetbe nem tudunk gy belenylni, hogy ott krimivel ne tallkoznnk. Ktsgtelen: maga az egsz trtnet olyan, de ht nincs is tbb ilyen korona. Egsz egyszerûen nincs mg egy eset, hogy egy ilyen trgyszerûnek ltsz valami, ami tulajdonkppen valaki, ilyen mrtkig kzvetlenl lenne sszekttetsben egy nemzetnek a sorsval. S azt se felejtsk el, hogy ez a nemzet nem valamelyik flreesõ zugban lapul Eurzsinak, hanem Eurpa kellõs kzepn, a legjobban vdhetõ s teljesen nellt egysgben, amely egyszersmind kulcsa Eurpnak. Ezt nem csak ma tudjk - az ms krds, hogy velnk vakodnak kzlni! -, de mindig is tudtk. Az egsz eurzsiai trsgben nincs mg egy ehhez foghat, jl vdhetõ, s ugyanakkor elg tgas hely, amelyik teht alkalmas arra, hogy a benne lõ np ki is fejlessze nmagt, hogy elg sokrtûen tudja nmagt reprezentlni. Ez mr a Szent Korona-eszmhez, illetve -tanhoz vezetne tovbb, de ezen a fonalon nem akarok most tovbb menni.
Visszatrve 1613-ba, bizony el kell fogadjuk hitelesnek Rvay Pter hradst, s amennyiben ezt elfogadjuk, utna 1790-ig van egy tl-ig-nk, amg a csere ltrejhetett. Igen m, de a Koronn nem lehet csak gy csereberlni dolgokat. Hiszen a koronaõri intzmny ppen ezrt szervezõdtt. Ami azt jelenti, hogy csak a koronzs alkalmval tallkozhat brki, belertve a kirlyt is, a Koronval. Egybknt benne van a ldjban, s nagyon jl elzrt helyen tartjk. Ez azt jelenti, hogy van sszesen t vnk arra, amikor ez a csere megtrtnhetett. II. Jzsef, aki, mint tudjuk, nem koronztatta meg magt, teht nem ktttk a magyar trvnyek, egyszerûen rendeletileg kiviteti az orszgbl a Koront. Ez 1784-ben trtnik, s attl fogva egszen a hazahozatalig, 1790-ig semmit sem tudunk rla. Ez alatt - s csakis ez alatt az idõ alatt! - lehetett rajta kpeket cserlni, anlkl, hogy a nemzetnek tudomsa lett volna rla. s hogy ez mennyire kztudott volt: amikor hazahoztk a Koront, egy tvteli elismervnynek szmt kettõs metszet kszlt rla. Az egyiknek a felirata az, hogy „Ilyennek rtk le eddig tudsaink a magyar Szent Koront", a msiknak pedig, amelyik mr lnyegben a mai llapotot mutatja: „Mi ilyennek talltuk 1790-ben Febr. 16-ik napjn". Ilyet akkor llt ki az ember, ha nem az eredeti llapotban veszi vissza azt, amit kiadott a kezbõl. Szerencstlensgnkre a htoldalt nem brzoltk ugyanekkor. Vagy brzoltk, csak gondos kezek eltntettk ezt a rajzot, mint annyi ms fontos dokumentumot. Azt a rszt, ahol a csere trtnt, elõszr 1792-ben lthatjuk, annak a Decsy Smuelnek a munkjban, aki egy helyen elszlja magt. Lerja ugyanis a mai llapotot, pontosan ezekkel az alakokkal, s ugyanakkor, mikor a drgakvekrõl szl, s a htuls drgakõhz r, arrl azt mondja: az, amelyik a Szûz Mria kpe alatt van. Teht tudja, hogy ott Szûz Mria kpe volt, de ugyanakkor az aktulis helyzetet is lerja, mert akkor ppen kzszemlre volt kitve a Korona, teht lthattk, gy aztn tudja, hogy ott mr Duksz Mihlynak a kpe van.

1790-ben, a Korona hazahozatalakor kszlt metszet, a korbbi, lers alapjn rajzolt s az jabb, kzvetlen ltvnylmny nyomn szletett brzolssal (Lovag 1986. nyomn)
Vegyk szre: ezek azrt nagyon slyos dolgok! Nagyon nem mindegy, hogy n a tltengõ rzki tapasztalst vagy az ilyen irnyban megnyilvnul vgyat Szûz Mrival takarom-e le vagy egy biznci csszrral! Ugyanis az rzki tapasztals tlhangslyozst mindenkor, minden normlis trsadalomban a szzessggel kompenzltk. s ha az meg tudja szûrni, akkor nem vlhat pusztt erõv. Nem tud egyeduralkodv vlni. A jelenlegi helyzetben, ahogy a vilg tudomnyossga mutatkozik, ez a szûrõ nem mûkdik. Amit rzkelek vagy meghosszabbtott rzkeim segtsgvel birtokba tudok venni, s amit ebbõl egy nagyon sivr, a formllogikn alapul racionalizmussal kvetkeztetni tudok, az ltezik. Amit nem, az nem ltezik.S ha valaki mgis lltja, az ellen szankcikat alkalmazok. Ma ez a gyakorlat. rzkeljk, mennyire nem mindegy, hogy itt htul, a „hitetlen" Tams fltt, ki helyezkedik el?
Ugyanakkor nem kzmbs az sem, hogy tisztban vagyunk-e vele, milyen apostolok foglalnak mg helyet a Koronn, a felsõ rszn, alul pedig milyen szentek. Ilyenkor az ember elsõ krdse az, hogy honnan kezdjk a sorolst? ltalban azt szoktk javasolni, hogy az als korona-rszen. Tipikusan rossz induls, tudniillik ennek a koronnak egyetlen gynevezett szingulris pontja van - szingulris pont az, aminek nincs prja -, ez pedig a felsõ Pantokrtor. A Teremtõ. Ez a korona egyenesen a teremtstõl adja a maga kpi programjt. Ezt nem lehet alulrl indtani. Ebbõl a teremts-pontbl csordogl lefel az apostoli hierarchin keresztl a teremtõi tulajdonsg, s fll, a hatalom szintjn (gondoljunk a latin nyelvûsgre!) kt nll emeletbe rendezõdik. Mrmost nagyon nem mindegy, kik kerlnek a felsõ emeletre, kzvetlenl a teremtõ erõ ngy oldalra, mert ez az a legmagasabb szint, ahov mg el lehet jutni gy, hogy kzben egyszer azrt taposta a lbunk a Genezreti-t partjt is. Ide az a ngy apostol kerlt, akik kzl hrom kzvetlen rszese volt annak az lmnynek, amikor maga az Atya sugrzott t a Fin. Ez a hrom apostol Pter, Jnos s Jakab volt (az idõsebb Jakab), maga az esemny pedig a tborhegyi tvltozs, latin nevn transfiguratio. Ennl kzelebb nem lehet kerlni a teremts forrshoz. Egyetlenegy valaki kerlt mg hasonl helyzetbe, a damaszkuszi ton, mikor kzvetlenl a feltmadott Krisztus hvta el, ez pedig ppen Pl apostol, a negyedik a keresztpntok felsõ emeletnek laki kzl. Teht ezek helyezkednek el itt a legfelsõ szinten. S mindegyiknek a tulajdonsga eggyel lejjebb ereszkedik, s ott rintkezik a fldi szfrval. Akik a szembenzõ keresztpnton helyezkednek el alul, azokat mr lttuk. Tamsrl s Bertalanrl van sz. Mind a kettõ olyan tulajdonsgot kpvisel, amelyik nem kerlhet be szûrs nlkl az emberi kzegbe, mert irdatlan nagy veszlyek forrsv vlna. A msik kt oldalon szûretlenl jhet le az apostoli tulajdonsg. Most megint rdemes megkrdezni: kik vannak itt alul? Ezek: Andrs az egyik oldalon, õ Pter alatt van, teht a kirly jobb keze felõl, a msik pedig, bal oldalon, Flp. Mrmost Andrst s Flpt vajon mi kti ssze? Ht ha itt normlis trtnelemtants folyna, akkor azonnal rvgnk: az, hogy õk ketten a szktatrtõ apostolok. Õk trtettk meg a szktkat. Na most erre krdezhetik, hogy akkor mit keresnek a magyar koronn? Na ht pp ez az! Mit keresnek? Nyilvn csak olyan npnek hozhatnak zenetet, amelyik nmagt szktautdnak tartja. De nemcsak õ maga-magt, hanem a teljes krnyezete, az ellensgei is, a bartai is. Vajon van-e mg egy ilyen nemzet Eurpban a magyaron kvl? Mert n nem tudok rla. Teht adva van egy olyan kozmikus, egyszersmind dvtrtneti program, amely tnyleg csak szkta-utd kirlynak szlhat. Az is viselte ezt a koront. A magyar kirly. Mindehhez mg azt kell szrevennnk, hogy ez a program szûretlenl rkezik le. Teht ami a szkta õsblcsessgen keresztl jn le a teremts forrsbl, azt nem szksges megszûrni. Ez pedig nagyon fontos ttel. Mert kezdnk egyre tbb dolgot tudni mr errõl a szkta õsblcsessgrõl, s gy tûnik, hogy ezt tnyleg nem kell megszûrni, ha rvnyesteni akarjuk az emberlakta vilgban. Akr a maiban, vagy ppen a holnapiban is.
Ami az als korona-rszt illeti, ott termszetesen nem emeletenknt rendezõdik el a kpi program, mert nincsenek emeletek, hanem pronknt. s itt is ugyanolyan szp, tiszta rend valsul meg, mint fent, egszen addig, mg a hts uralkod-kpmsokig el nem rkeznk. Ell a Pantokrtor Krisztus hozza le a fldi kzegbe a teremtõ tulajdonsgrendszert, ugyanis ezt az apostolok kzvetlenl nem tudjk lehozni. Ahhoz fldre kell szletnie a teremtõ minõsgnek, ember alakot kell ltenie, s akkor tud sztradni ez a tulajdonsgrendszer, gy, hogy ne semmistsen meg bennnket, de azrt szrevegyk. Ne szguldjon t rajtunk anlkl, hogy tudomst vennnk rla. Az elsõ lpsben arkangyali kettõs kzvett tovbb: az egyik oldalon

Szent Mihly, a msik oldalon Gbriel. Gbriel az Annuntiatio angyala, õ rmhr formjban hozza be a magasabb minõsget az emberi kzegbe. Szent Mihly viszont a mr bekvetkezett, az rmhr ellenre bekvetkezett bajt orvosolja, vresen. Teht az egyik arkangyal pozitv mdon munklja a jt, a msik pedig a mgiscsak ltrejtt rosszat metszi vissza. Ez egy szakrlis kirlysg esetben egyenslyos szerepkr. Ha csak az egyiket alkalmazzuk, akkor kiszolgltatjuk az orszgot az nknyuralomnak, illetve az anarchinak.
A kvetkezõ kt kp Gbriel oldaln Szent Demetert, Mihly oldaln Szent Gyrgyt jelenti meg. Itt mr kezdhetjk rezni, hogy ezek a szentek nem vletlenszerûen kerltek sem sorba, sem prba. Hiszen amit Szent Mihly az gben mûvelt, hogy tudniillik a Stnt srkny kpben letasztotta - ahogy a Jelensek knyvben meg vagyon rva -, lnyegileg ugyanezt teszi egy emelettel lejjebb Szent Gyrgy.

Õ a fldszinten, a fld all elõbj srknyt semmisti meg. Teht lehet ltni, hogy fokozatosan ereszkednk lefel, az gi krnyezetbõl a fldi krnyezetbe. Ugyanez trtnik a tloldalon. Mg az angyali dvzlet angyala az rmhrt a legmagasabb szinten jelenti be, addig Demeter egy olyan legenda-rszlete rvn kerl ide, ahol brtnbõl, teht fld alatti llapotbl kiindulva trt meg egy gladitort, aki aztn, a trts nyomn, gyõztes lesz a harcban. Vagyis Demeter nem maga harcol, hanem a j hr - „evanglium" grgl j hrt jelent! - tovbbtsval, illetve clba juttatsval tudja magasabb szintre emelni a rendszert. Teht mris tisztn lehet ltni egyfajta logikt a szerepek elrendezsben. s azt is, hogy mindkt oldalon fokozatosan kzeltnk a fld sznhez. tkerlve a htoldalra, kt orvos-szent fogad bennnket
|