A Magyar Kd
I. A tzet egyedl krbelni nem lehet
Globalizld vilgunk egyik rkfenje az vezredes tradcik felbomlsa, helyesebben tudatos elpuszttsa. Korunk globaliztorai lskd vrusok mdjra behatolnak a rejtett zugainkba, mg a legszentebb intimszfrinkba is. Megfertzvn ktjainkat, forrsainkat, ltalnos erjedst, romlst idznek el. A nemzetek, a kialakult egyb rdekkzssgek szveteinek elszaktsa rdekben sztverik a csaldokat, talaktjk a szexulis szoksainkat. Hovatovbb, egyszer azon kapjuk magunkat, hogy nincs beleszlsunk nemzetnk, orszgunk sorsba, nem mi irnytjuk csaldunkat, nem mi neveljk gyermekeinket. Msok mondjk meg, mi a j, mi a rossz, msok lmodjk meg lmainkat.
Mindezek ellenben egy, az egyni szabadsgra pl szp j vilg „4D-s” dlibbjt vettik elnk. A problma csupn annyi, hogy a „MI” kiss regebb az „N-nl”, s az egyni szabadsg rtelmt veszti egy kzi vezrelt, szilcium agy, rzelmi fogyatkos vilgtrsadalomban. Ennek okn porszemknt, slytalanul EGYEDL lebeghetnk a vgtelensgben.
Veszetten hadonszunk a szabadsg fklyival, felperzselve registeneket s lelkeket, mindent mi sdi, mgis fzunk. Igen, egy nagy-nagy tzet kellene raknunk, ahol jra tmelegednnek az emberek, ...de a tzet EGYEDL krbelni nem lehet. Ez a bizonytalansg, kiszolgltatottsg, bizalmatlansg rzse hatrozza meg htkznapjainkat, nnepeinket, tjrja lelknk legaprbb rezdlseit is. Bizalom s tmasz nlkl mindenki ellensgg vlik, egytt csak gyllni tudunk.
Rendjn van ez gy? Nem ez egyltaln nincs rendjn, ez egy abnormlis vilg. Taln, egy haszna van az egsz Isten s ember elleni tortrnak, hogy ktsgbeessnkben mg mlyebbre sunk, mg mlyebben keressk tveinket, gykereinket.
Mindenekeltt - a teljessg ignye nlkl - tekintsk t vilgunk vals, vagy valsnak vlt sarokkveit. Vegyk pldul a tbb knyvtrnyi irodalommal, npes kutatgrdval, tekintlyes tmogatkkal rendelkez evolcis elmletet. Mi tagads, az iskolai szemlltet brkon meglehetsen meggyznek s hitelesnek tntek a darwini tanok, mgis mintha repedeznnek az egykor rknek s llandnak vlt ptmny falai. Azt ugyan (mg) nem llthatjuk, hogy baj van az alapokkal, de tny, ami tny - a nagy termszetdlsoknak ksznheten napvilgra kerlt sokmillinyi fosszlia ellenre -, a folyamat jelents rsze mind a mai napig csak a rajzokon ltezik.
Ellenben szzval jelentek meg, mindennem elzmny nlkl ll teljesen kifejlett lnyek, st bizonyos llatok, llatfajok milli vekkel ezeltt is pontosan a mai llapotukban voltak fellelhetek.
Problmk mutatkoznak a kezdeteknl is, egyes tudsok szerint, az atomokbl vletlenszeren ltrejv fehrje molekula eslye a 10 a 950-ediken. A matematikban az ennl nagysgrendekkel nagyobb valsznsgek is gyakorlatilag nullnak szmtanak. Avagy kicsit profnabban fogalmazva, az let vletlenszer ltrejttnek annyi az eslye, mint egy res sivatagban a homokvihar ltal „teremtett” szmtgpnek.
Mindemellett, furcsa kpzdmnyei vannak az l szervezetnek (pl. az emberi szem), amik tbb szz „alkatrszbl” llnak, amelyekbl, ha egy is hinyzik, vagy nem a megfelel sorrendben fejldik ki, az egsz felptmny rtelmt, funkcijt veszti.
Csak jtszunk el a „darwini” gondolattal, miszerint az egysejtbl kifejldtt lny „rjn”, hogy fennmaradshoz mg szksgeltetik valamilyen kpessg, majd szp lassan kifejleszti a tbb tucatnyi, klnbz sejtet. De nem m gy, hnyaveti mdon, szpen tervszeren, egyiket a msik utn, s gy 43 ezer v mltn az utols simtsokat is elvgezvn felkilt: „J, emberek, ltok!”
Komolyra fordtvn a szt, nem tisztnk eldnteni a vitt, bizonyra lteznek mg rvek pro s kontra, csupn a tudomny, az ltalnosan elfogadott dogmk, a tekintlybl, egzisztencilis elktelezettsgbl ptett birodalmak gyengesgeire, sebezhetsgre prbltunk rvilgtani. Nzzk mi a helyzet a teremtsprti terleteken, pontosabban a hozznk kzelebb ll zsid, s keresztny hittanokban, elmletekben. Mindenekeltt kezdjk a Biblival, helyesebben a Biblia mint isteni kinyilatkoztats, a sz szerint rtelmezs dilemmival.
A teremtst ellenzk, az rs terjedelmbl addan szmtalan ponton emelnek kifogsokat, mutatnak ki ellentmondsokat. Fknt a teremts kvetkezetlensgeit (Isten az llatok utn teremti meg a nvnyeket), az let, a teremts idpontjnak bibliai meghatrozst (egyes Biblia-kutatk alig tbb, mint 5 ezer vben llaptottk meg) tmadjk.
Mindenesetre annyi bizonyos, hogy Isten mindenhatsgt, korltlan hatalmt elfogadva (milyen ms lehetne egy Isten?) sem rtelmezhet sz szerint a Biblia. Pprtllstl fggetlenl, felntt emberhez illen el kell ismernnk, hogy a Biblit emberek rtk, akik nagy valsznsggel az alapvet emberi gyarlsgoktl sem voltak mentesek. (Lsd a kivlasztott np, a nekik kijellt terlet, a „kezkre” adott npek terii.)
Az egy msik krds, hogy a fentiektl mentestett vzat, a Biblia magjt vajon milyen forrsbl, isteni kinyilatkozsbl, netaln az si mltba vesz npek mondibl, trtneteibl szereztk. Akr gy, akr gy trtnt, csak hlsak lehetnk a szerzknek az informcik tmentsrt, tovbbadsrt.
Az jszvetsg gyakorlatilag kiterjeszti Isten gondoskodst, „fennhatsgt” az egsz emberisgre, magyarn a hber Jahvt „valdi” Istenn vltoztatja. Manapsg egyre tbben krdjelezik meg a kt szentirat kzs trl trtn eredeztetst, elssorban a „fogat fogrt”, a haragos, bntet, illetve a szeret, a megbocst istenkpek sszeegyeztethetetlensgre hivatkozva.
A keresztnysgrl tudnunk kell, hogy mr a kezdeteknl sem volt egy egysges, homogn valls. Tbb irnyzata ltezett, ilyenek voltak a gnosztikusok, vagy a nesztorinusok. A Bibliban szerepl ngy evangliumot tbb mint harminc evanglium kzl vlogattk ki az utkor szmra. Tekintettel a sajtos kori cenzrra, valamint az szvetsghez hasonlan, az evangliumrk emberi mivoltra, itt sem lehetnk bizonyosak a klnfle rdekkrk semlegessgt illeten.
A jelenlegi meghatrozbb keresztny irnyzatok kzl a katolikus valls az, ami a szempontjaikat illeten tovbbi vizsglatok trgyt kpezheti, ugyanis, mint terjeszked, expanzv valls a keresztnysg eltti vallsokbl (tbbek kztt a magyar svallsbl is) szmtalan elemet vett t tanaiba, szertartsaiba.
Plda erre a perzsa gykerekkel br Mithra-kultusz, ahol az istensg felldozza a szent bikt, majd az ldozat testbl teremtek a nvnyek, vrbl a szl, vagyis tttelesen a misztriumok szent itala, a bor. Folytatvn a sort a Fldanya tvltozsnak emlkre tartjuk tavasszal a feltmads, a hsvt nnept. Bizonyra az sem rhat a vletlen szmljra, hogy a csngk Babba Mrija (a „Napba ltztt asszony”), illetleg Szz Mria a holdsarln llva vrja a felkel napot.
Igaz, a tudomnyt mr Darwin tanai kapcsn rintettk, mgsem hagyhatjuk figyelmen kvl a metafizika, a thermodinamika hatrterletein felmerlt jabb elmleteket. Konkrtan a termszet folyamatos vltozsa kvetkeztben rendezett struktrk spontn kialakulsbl egyesek azt a kvetkeztetst vontk le, hogy lteznie kell egy sugrz er-, vagy intelligenciakzpontnak, ami befolysolja az anyagi lt mezsgyjn trtnteket. Innen mr csak egy lps, hogy az „nmagtl” szervezdtt hullm, vagy mhsejtszer alakzatok mintjra keletkezhetnek agyunkban a teremt (netaln rombol) gondolatok, majd ennek kvetkeztben a tettek, a megvalsuls.
Mivel manapsg is szletnek csillagok, galaxisok, a teremts nem lehetett egy egyszeri esemny, sokkal inkbb folyamat.
Ennek kvetkeztben (mg, ha nha nagyon is gy ltszik), Isten nem hagyott magunkra, csak meg kell tallnunk a hozz (trvnyeihez) vezet utat.
II. A szentmag
Az isteni-mag, a teremter fldi tkrzdse nem lehet ms, mint az anyagi vilgunkat fnnyel letre kelt Nap. St, amennyiben ismernnk a dallamt, akr el is ddolhatnnk a rgi, „pogny” npdalunkat, miszerint; „a fnyes Nap a Jisten szp szeme”.
Isten vjon, lednteni mindent, ami talmi,
elegend tudnunk mi az, amin llunk.
Lerhat-e, a mag csodja?
A fa rnya, virga, gymlcsnek ze,
g s Fld tallkozsa, npek trzsnek elgazsa?
Bizonyra nem.
Ezrt van szksg regre, tncra s varzsra.
Amint azt az elz rszben mr emltettk, a termodinamika rejtlyes hullm, vagy mhsejtszer alakzatait, azok keletkezst vizsglva nhny korltok nlkl, szabadon gondolkod kutat (egyb magyarzat hjn) felvetette egy sugrz er-, vagy intelligencia-kzpont ltezsnek lehetsgt. Avagy, ezzel a mikro- s makro-kozmosz egszt tjr, sugrzs forrst, magjt valsznstettk, melynek impulzusaitl termszetszerleg nem lehet mentes a bonyolult „elektronbiolgiai” folyamatok ltal mkd emberi agy sem. Magyarn, ez a sejtelmes delej a mindensg kmiai, fizikai trtnsei mellett a szellem vilgt, a keletkez gondolatokat is befolysolja.
Mivel sem mdunk, sem lehetsgnk a tma szakmai vizsglatra – az si tanok „fordtinak” pldjra -, nevezzk el ezt a „kzpontot” isteni-magnak, vagy nyelvnk sajtos megfeleltetsnek a mintjra az isteni-szemnek.
A szem s a mag kapcsolatt felletesen vizsglva, knnyen alaki rokonsgra gondolhatnnk, csakhogy az emberi-, nvnyi maghoz hasonlatosan, a szemzs, a szemolts, a szemrem, szaporodssal, nemi tartalommal is brnak. Valamint, az igzs, csakgy, mint a szemmel vers (elbjols, elbvls) elssorban szemmel kvethet el. Az mr csak hab a tortn, hogy a megtermkenytett tojsnak is „szeme van”. Mindehhez kapcsoldik, „a szem a llek tkre” mondsunk, melyet az isteni-mag (szem), mint gi szubsztancia fnyben vizsglva, csak megerstheti elkpzelseinket. Azaz, nem lehet vletlen mve a nvazonossg, az azonos tartalom, illetleg az elvontabb megfeleltetsek lehetsge sem. A tovbbiakban, nyelvnk eme „tmutatsait” felhasznlva keresnk hasonl sszefggseket a vilg ms si kultriban.
A sumroknl nagy jelentsget tulajdontottak az „igi”-nek, vagyis a szemnek. Ezt hangslyozvn az ember s istenbrzolsaikat arnytalanul nagy szemekkel lttk el. (Nem kevsb gy trtnt ez a Hsvt-szigetek kolosszlis kszobrainl is.)
Ea, vagy ms nven Dingir Nimin a mindent tud isten, az emberek bartja a „tiszta szemek ura”. Tovbb nem kisebb a jelentsge az IGI (szem), IZI (izz), IZ (isteni llek) szkapcsolatoknak sem, hiszen valsznstik az isteni-mag, az isteni-llek, a tz, a fny s a szem szavuk rokonthatsgt. Ezek utn az sem okozhat klnsebb meglepetst, hogy nhny nyelvkutat, egyenesen a „Szem-r npnek” hatrozta meg a sumrokat.
A fenti ismeretek birtokban megllapthatjuk, hogy az isteni-mag, a teremter fldi tkrzdse nem lehet ms, mint az anyagi vilgunkat fnnyel letre kelt Nap. St, amennyiben ismernnk a dallamt, akr el is ddolhatnnk a rgi, „pogny” npdalunkat, miszerint; „a fnyes Nap a Jisten szp szeme”.
Kicsit elreszaladtunk, folytassuk tovbb sajtos kutakodsainkat, nzzk, mit zennek neknk az egyiptomi mondk, szentszvegek. Mindenekeltt el kell mondanunk, hogy a Mindensg Ura, Atum egyszer a harmadik, vagy „vndorl” szembl (annak knnyeibl) „kelti letre” az embereket, mg msszor az scenba esett magjbl, spermjbl (ben) keletkezik az let. Vagy a kzismert Ozirisz-Hrusz mondban zisz a Szth ltal sztszaggatott, hmtag nlkli (nemzkptelen) Ozirisztl, egy „arany pnisz” (arany-mag) kzvettsvel kerl ldott llapotba. Ennek a sajtsgos nsznak a gymlcse Hrusz, az isteni gyermek (eredetileg Horpaheredzs, a „kiemelked gyermek”), vagyis kzvetve az isteni mag ltal (szznemzs) vilgra jtt „fnylny”.
„Megersdtem, s hatalmasra nttem,
hogy klnbzv vljak a fnysugarak tbbi lakjtl,
akik velem egytt keltek letre,
s lettem az Isteni Slyom.”
(Piramisszvegek 606.)
Aki, mint Atum kpviselje, hrnke leszll az alvilgba, s szemvel, annak „erejvel” kelti letre, ltja el „j erkkel” apjt, Oziriszt. Majd hallt megbosszuland dz kzdelemre hvja a gonosz Szthet (a kosz, a szt-szrtsg kpviseljt). S mit nem d az Isten, a nagy harcban Hrusz a szemt, Szth a herjt veszti el.
Szmos Egyiptom-kutat prblta mr meghatrozni az si „Ankh” (fles kereszt) jelentst, sajnos nem igazn jrtak sikerrel. A mai napig is csak annyit tudunk rla, hogy a jellegzetes szimblum az „let kulcsa” volt.
Felttelezhetleg a kzemberek az korban sem ismertk titkait, mg a beavatottak gy dntttek nem ktnek mindent a hdtk orrra.
Kln szerencse, hogy az egyiptomiak hagyomnyszeretete nem ismert hatrokat, pldul vezredeken keresztl, hen msoltk a rgi korokbl szrmaz jelkpeiket, tbbek kztt az Ankhot s az gynevezett Hrusz-szemet. Nos, amennyiben a megfelel mret brkat egyms mell helyezzk, r kell jnnnk, hogy az egyik elemeibl knnyedn kirakhat a msik szimblum. Mondhatnnk puszta, vletlenrl van sz, csakhogy Egyiptomrl beszlnk, ahol semmi sem rhat a vletlen szmljra.
Mivel a Hrusz-szem a szentmag, az Ankh sem jelenthet mst. Most mr rthet mirt tartjk a frak jobb kezkben az Ankhot, mg bal kzben a „uaszt” (vills fark, stilizlt fejjel elltott aranyozott faplca), a fldi vegetatv let megjelentjt. Ezzel is kifejezvn az uralkod gi s fldi hatalmt, szrmazst. Mellesleg azon sem lepdnnk meg, amennyiben kiderlne az ltalnosan elterjedt uralkodi jelkpek, az orszgalma s a jogar hasonl jelentstartalma.
Mg a napnl is vilgosabb, hogy az Ozirisz tetembl, az „isteni-mag ltal fogantatott Hrusz, majd a „fitl” „j erket” kap, de az alvilgba maradt Ozirisz mtosza sem szl msrl, mint az isteni-mag, a teremter tovbbadsrl, a hamvaibl feltmadt, idknt visszatr Fnixmadrrl, aki j, isteni energival ltja el az anyagba sllyedt emberisget, az egsz nagyvilgot.
Persze, ms idben s trben is bven tallhatunk hasonl pldkat, ilyen a vilgot fnnyel elraszt Sva szeme, Allah szeme, Ahura Mazda „gondolata”, a vdk Hiranjagarbhja (aranymag), a zsidk Zer Kodese (szent mag), vagy nem utols sorban a keresztny templomok timpanonba foglalt istenszem, galamb (mint llek-, maghoz madr) motvumai.
Mindennl beszdesebbek a kvetkez idzetek:
„Isten sajt kpmsra teremtette az embereket; sajt szeme fnyt helyezte szvkbe…” (Sir 17, 1-14. Fejezet)
„Ezt mondja Isten Fia, a kinek szemei olyanok, mint a tzlng,…”
(Jel 2,18)
Pontosabban Krisztus az Isten „szeme” (Isha, Ige), akinek tekintetbl elemi ervel sugrzik az isteni fny, s ezt a fnyt osztotta meg velnk, emberekkel.
Meg kell mg emltennk egy-kt titkos, vagy titokzatos trsasgot, melyeknek cljait ugyan homly fedi, de a nyilvnossgra hozott tziseikben, szimblumaikban felsejlik a „szentmag” titkainak bizonyos fok ismerete.
Ilyenek a kereszt kzepbe rzst helyez, gynevezett „rzsakeresztesek”, vagy az „isten szemt” hromszgben brzol szabadkmvesek.
Az els esetben egyrtelm, hogy a „vilgtojst”, vagyis a szentmagot jelentik meg a kereszten (Netaln egy piramis fellnzeti brjn?), mg a msiknl a „mindent lt istenszem” az elfogadtatott megnevezs, br a hromszget tbben stilizlt piramisnak tartjk, s nagy a gyan, hogy a szem sem a „mindent ltst” szimbolizlja, sokkal inkbb a vilg rejtlyes „aktivtort”, a szentmagot.
A titkos trsasgok utn trjnk vissza a valvilgba, mgpedig a dl-amerikai indinkultrkhoz, ahol a krisztusi elvekhez feltnen hasonlatos tanokat hirdet Quetzalcoatle (Tollaskgy) szeme olyan fnyesen ragyogott, hogy „nem lehetett beletekinteni”. A maya teremtsmtoszban pedig egyrtelmv vlik, a fldbl s sznbl gyrt ember lelknek fny volta, a magtl val szrmazsa.
„A vrs ember jl lt azon a fldn, ami mr nincs. Ura volt minden lthat s lthatatlan ernek. De a nagy tudst s hatalmat elvesztette, mert eltvolodott a fnytl, hogy belesllyedjen az nz, mindent magnak kvetel agyag s szalma testbe. Amikor alszllt a testbe, a „Napgyjtotta” fny lassan kialudt benne.”
Igen, amint a keletrl rkez Benu, vagy a Fnixmadr szerept fokozatosan tvette a Nap, akknt vltak az elvontabb gondolkodst ignyl szem-, s mag-vallsok rthetbb, „megfoghatbb” napkultussz, napvallsokk.
A „mag” ksbbi transzformcii kzl mindenkppen kiemelend a Nappal trtn megfeleltets, ugyanis se szeri, se szma a Napot atyaknt, sknt, tisztel mondknak, himnuszoknak, napisteneknek, szrnyas, vagy fut napkorong brzolsoknak, napkereszteknek.
A kirlyok, uralkodk elszeretettel hasznltk szimblumknt a Napot, st – emlkezvn az isteni magra – mint isteni st szerepeltettk feljegyzseikben. Egsz npek hittek a Naptl val szrmazsukban, tbbek kztt ilyenek voltak az inkk, s a hunok. (A hun elnevezs megfelelhet a „gun” trk sznak, ami napot jelent.)
Visszatrvn Egyiptomba, mindenkppen szt rdemel Ehnaton, az eretnek fra, aki ugye „mindennem” elzmny nlkl bevezeti az „j” egyistenhit vallst, a napkorong (Aton) tisztelett. Mivel Egyiptomot, mint az emberi kultra egyik blcsjt tartjuk szmon, eddig fel sem merlhetett, hogy valjban itt egy rgi hitnek a visszalltsrl lenne sz. Pedig nagy valsznsggel ez trtnt. Igaz, Ehnaton rthet okokbl (az eredeti tanok mg az egyiptomiaknak is tlsgosan tvoliak lehetek) nem a szentmag, hanem annak „kzzelfoghatbb” vltozatt, a napvallst prblta elfogadtatni.
Amint az a felvzoltakbl kiderl, az isteni mag ltet ereje besugrozta a vilg minden jelentsebb kultrjt, civilizcijt, melynek emlkt, az idzetteken kvl szmtalan alkots is rzi. Kln rmnkre szolglhat, hogy az isteni szem tadsnak legarchaikusabb brzolst egy magyar (ksei avar?) motvumon tallhatjuk meg. Nevezetesen, a mrtlyi szjvgrl van sz, ahol a klnfle teremtmnyek kztt elhelyezked ember alak nyitott tenyerben van a szem, az isteni er, a „szellemi lts” jelkpe.
„rkk lj Magyarorszg!”
III. A kisded
Isten vjon, lednteni mindent, ami talmi, elegend tudnunk mi az, amin llunk. „Kezdetben vala az Ige, s az Ige Istennl vala, s az Isten vala az Ige.” „Kezdetben vala az Ige, s az Ige Istennl vala, s az Isten vala az Ige.” Mondja „magyarn” az rs. Nem valszn, hogy ltezik a vilgon mg egy nyelv, amellyel ilyen tmrsggel kifejezhet Isten lnyege.
rdekes szavunk az „ige”, ltalnossgban a sz, a beszd kifejezsre szolgl, azonban eredetileg varzsszveg, isteni kinyilatkoztats volt, aminek monoton mormolsval „kvethet el” a bbjozs, az igzs. Viszont, igzni tekintettel, szemmel is lehet („szemmelvers”), teht kapcsolatba hozhat a ltssal, kzvetve a fnnyel is. Jelenti tovbb a cselekvst, a mozgst, a hrom fonalbl ll motolln lv csomt, s belle szrmaztathatjuk az igen, az igaz szavainkat is. Mindezek tudtval, nem csoda, hogy a Logosz, azaz a msodik isteni szemly meghatrozsra is szolgl.
A msik, nem kevsb figyelemremlt kedves szavunk az „izike”, ami kisded tartalommal br. (Csak sajnlhatjuk, hogy gyakorlatilag kiveszett a mai magyar nyelvbl, pedig keresztnvknt is meglln a helyt.)
Vajon mibl eredhet az izike? Termszetesen az „z” sztbl, amely egyrszt – mint z, zk, zelt, zlet - a krlttnk ltez dolgok tagoltsgra, finom, apr rszecskkbl llsra „figyelmeztet”, msrszt, izgs, izg-mozg, izgalom alakokban rezg, hullmz mozgsra enged kvetkeztetni. Az izzs, izz kifejezsekkel a tz, a fny fogalmt eleventi fel, de ktdik a rokonsghoz, vrvonalhoz, maghoz a vrhez is, gymint zig-vrig, z-rksg, egy zbl szrmaz. Nem utols sorban zls, zlels, z-rtk formjban jelli a j, s a rossz megklnbztetst, valamint az zibe kt-, hrom zben kifejezsek kapcsn az id mlsval is rokonthat.
Ezek utn, tegyk fel a krdst: Milyen fogalomkrt hatrol be az z sztvnkbl kihajt terjedelmes szbokor?
A vlasz meglehetsen klns, s meglep. Az z szavunk s „szrmazkai” egyrszt a vilgunk ptkveit, apr rszecskket, idintervallumokat, mozgst jelentenek, melyek rezgsvel, hullmzsval, akr a legkemnyebb anyagot is az izzs llapotba hozhatjk, msrszt neki ksznhetjk az zlst, j s rossz megklnbztetsnek kpessgt. Mindezt mintegy megtetzend, az z bennnk, emberekben a vr kzvettsvel van jelen, tovbb meglehetsen bvben tallhat az rett gymlcsben („az gyimilcsben”) is.
Ezek utn taln felfedhetjk, mit gondolunk az z-rl, vilgunk legparnyibb rszecskjrl. Segtsgvel fejezhetjk ki az isteni-mag, (tttelesen) a fny, a Logosz, a Szentllek, az Atytl szrmaz, a Fi fogalmakat.
Ugyan krem, ezek minden szakmai alapot nlklz, fordtott logikj, erltetett sszefggsek, egy htkznapi, jelentktelen sztrl van sz csupn – mondhatnk szigor kritikusaink. Csakhogy seink mg lakhelyet is talltak ennek az anyagi birodalom hatrn felbukkan, egyszer rezg, hullmz, mskor fiziklisan megfoghat valaminek. Termszetesen nem mshol, mint a szem mellett, az gynevezett vakszemben(!), az „z-tokban”, az „zgdrben”.
Frksszk tovbb az egyb rokonthat szkapcsolatok ltal kedvencnk jabb rejtjeleit. Mondanunk sem kell, hogy szempontunkbl elssorban az ige, z kifejezsek fellelhet ktdsei az rdekesek. Amint az elzekben rzkelhet volt, meglehetsen sszecseng jelentstartalommal van dolgunk. Mindehhez mintegy megerstsknt csatlakozik Badiny Jos Ferenc megllaptsa, miszerint a sumer IZ sz „isteni lelket”, mg az IGI szemet jelent.
h, hatalmas Isten, de jl tetted, hogy nem csak tudomnyos kvleteket, hanem „rk lmodozkat”, „szent rlteket” is teremtettl ennek a hitehagyott, anyagba sllyedt nemzetnek! Ksznjk professzor r! Ksznjk Feri bcsi!
Itt kell megjegyeznnk mg, hogy dr. Detre Csaba si kdexekbl kinyert hun szszedete szerint hunjaink IGI-nek neveztk az gboltozatot. Ekppen felvrtezve folytassuk tovbb szavaink zlelgetst!
Amint azt mr emltettk az z-bl ered az izzs, valamint az izza, izsa (isa) vltozatok is. Viszont az izsa, isa abszolt megfelel a Halotti beszd „isa”-jnak (bizony, biza?), valamint feltnen hasonlatosak Jzus, Isha elnevezsre. (Mieltt tovbb lpnnk – a szakma haragjt elkerlend -, ki kell jelentenem, nem volt mdomban a Halotti beszdet eredeti formjban megtekinteni, gy ht a kvetkezk csupn feltevsek, ha gy tetszik „jtk a szavakkal”.)
Mivel egy, az 1100-as vekben rdott vallsi szvegrl van sz, okkal felttelezhet, hogy az ismeretlen szerz az si „isteni-mag” szavunkat is elrejtette benne. Nosza, hasonltsuk ssze az isa ktfle megfejtst:
„Isteni mag (bizony) por s hamu vagyunk”
„Isteni mag (bizony) s nem egy ember mlhatja ez vermet, Isteni mag (bizony) mind ahhoz jrulk vagyunk.”
Persze nem jrunk teljesen rossz ton az isa, biza megfeleltetssel sem, hiszen mibl sarjadhatna a bizonyossg, ha nem az „istenparnybl”, isteni magbl. Igen, a „magok” kiirtsa nem ment egyszerre, a hittrtk j ideig eltrtk, vagy az j vallsba integrltk rgi, „pogny” reflexeinket, kifejezseinket.
Mivel minden fokozhat, ht tegyk. Az z, az ige, mint bennnk l gi szubsztancia egy klnleges adomny, ettl vltunk igazn emberr, ergo valakitl, valamikor kaptuk. Legjabb kutatsok szerint az emberi agy sokig semmit sem vltozott, majd gy 200 ezer vvel ezeltt hirtelen hatalmas fejldsen ment keresztl.
Mi trtnhetett?
Milyen „beavatkozs” eredmnye ez a hihetetlen elrelps?
Taln j szemet (magot) kaptunk, ami ltal tbb isteni sugrzs befogadsra lettnk kpesek?
„Ezt nem tudhatja senki, csakis egy garaboncis, de azok kzl se mindenki, hanem az, aki mr evett a Tuds Fjrl, csak az mondhatja meg.”
jra idekvnkozik az elz rszben mr emltett, mrtlyi szjvg, amelyen a klnbz llatok s tagjainak klns, indaszer fonatban tallhat maga az ember. A szjvg als rszn, jellegzetes „szlpzban” fekszik egy szarvasn, kzpen – a tbbi teremtmny hangslyozott szemtl eltren – egy szemgolyk nlkli ember l. A kzponti alak egyik keze az g fel mutat, mg a msikban tartja az isteni szemet, magot. Nem szksgeltetik klnsebb kpzeler, hogy az brzols rtelmt a teremts folyamatval, vagy a Paradicsomkerttel azonostsuk.
Igen, mindennek nyomait az denkertben, a Tuds Fjnl lejtszdott bibliai trtnsekben tallhatjuk meg.
gy ht nem lltunk mst, minthogy az isteni mag birtoklsa tette lehetv az is-meretek megszerzst, avagy az rtelmes gondolkods, a j s rossz megklnbztetsnek kpessgt (zls), a bels ltst (zgdr, vakszem), az nvalnkra bredst, „lelkes llatt”, emberr vlsunkat.
Az isteni szem, mag, a fny, a lts, a tuds megszerzse, az ismeretek megrzse, ez a mi rkld, zig-vrig „eredend bnnk”. Amennyiben egyltaln beszlhetnk bnrl.
„m, az ember olyann lett, mint egy kzlnk; tud jt s rosszat.
Most aztn nehogy kinyjtsa a kezt, s vegyen az let Fjrl is, egyen, s rkk ljen!”
(szvetsg Teremts Knyve 3:11-3:21)
Nos, eme „angyali” elszls egszen ms irnyba enged kvetkeztetni, vagyis az rk let gymlcsnek fltkeny rei miatt kellett tvoznunk az isteni lnyek kzl.
Mgis hogyan jtszdhatott le a valsgban a mag tadsa? Trtnhetett akr gnsebszet, vagy va bujasga ltal gerjesztett egyb termszetes ton is. Mieltt brkit megbotrnkozna, tudnunk kell, hogy minden „istenes” si hradst, rst egy magasabb rend, gi vilg csodinak emberi viszonyokra val lefordtsaknt, tkrzdseknt lehet igazn rtelmezni, ms szval tegynk flre minden szentimentalizmust, s lszenteskedst.
Ennek altmasztsra nzznk egy ksbbi bibliai idzetet:
„Amikor aztn az emberek sokasodni kezdtek a Fldn, s lenyokat nemzettek, lttk az Isten fiai, hogy az emberek lenyai szpek, s felesgl vettk kzlk mindazokat, akiket kiszemeltek.”
(szvetsg Teremts Knyve 6:1-6:5)
Mit mondhatnnk, egyrtelmnek ltszik a dolog, hiszen az Isten fiai „felesgl” vettk az emberek lnyait.
Mgis, vunk mindenkit a sz szerinti definciktl, ugyanis a Biblia ezzel magyarzza a nagyon magas (magvas!) emberek, risok ltezst. Mivel az risok emlkezete egy ltalnos archaikus emberi megtapasztals, nincs okunk ktelkedni benne, teht k is lehettek az „Isten(ek) fiai”. (Itt kell megjegyeznnk, hogy a manapsg agyonerltetett, az emberisget egy trl szrmaztat, az „afrikai dm s va” elmlet csupn a mdia ltal reklmozott legjabb badarsg, de ebbe most ne menjnk bele.)
szintn szlva, akr gy, akr gy trtnt a dolog, egy mindenhat Isten nem bntethet minket sokadiziglen, az idk vgtelensgig, s gy tnik, nem is errl van sz. Vgezetl el kell mg mondanunk, br tbbeknek mr nem lehet jsg, hogy ez idig, nem mssal, mint az IS-TEN szavunk els sszetevvel, az z-, is- us-al bbeldtnk. Termszetesen ebben az esetben az us, s jelentstartalom nem az eldeinket jelli, hanem az isteni st.
rkk lj Magyarorszg!
IV. A madr s a szarvas
Kezdjk mindjrt a Turul mondnkkal, amely szerint Emest lmban ltogatja meg, egy Turulnak nevezett madr. Ennek a „ltogatsnak” kvetkezmnye lett lmos szletse. Ezt a trtnetet szoktk ellenink - mitolgiai krnyezetbl kiragadva -, a totemizmus megdnthetetlen bizonytkaknt emlegetni.
Isten vjon, lednteni mindent, ami talmi, elegend tudnunk mi az, amin llunk.
„Tlrl szll a fnymadr, begyrben hozza a magot. Szrnyain a Hold a Nap, krtte bg csillagok.”
Amint az mr a korbbiakban kiderlt, az archaikus eredet mondkat, „szentrsokat” nem szabad a jelenkori viszonyaink, rgzdseink szemszgbl vizsglni. Tudnunk kell, hogy egy magasabb rend gi vilg trtnseit, annak fldi tkrzdseit, fordtsait „tartjuk a keznkbe”. A titkok csak akkor nylnak meg elttnk, ha - gy ahogy van - szvnkbe fogadjuk, s magunk is szerves rszv vlunk. A magyar mondavilg elemzsnl sem tehetnk msknt, hiszen az eredeti alaptzisek tovbbfejldtt, netaln leromlott vltozatainak szimblum kavalkdjban illene eligazodnunk.
Kezdjk mindjrt a Turul mondnkkal, amely szerint Emest lmban ltogatja meg, egy Turulnak nevezett madr. Ennek a „ltogatsnak” kvetkezmnye lett lmos szletse. Ezt a trtnetet szoktk ellenink - mitolgiai krnyezetbl kiragadva -, a totemizmus megdnthetetlen bizonytkaknt emlegetni.
Nos, aligha lthatunk bele Isten krtyiba, de bizonyra oka van annak, hogy minden valamireval si npnek ltezik eredetmondja, van „totemllata”. Se szeri, se szma a medve, farkas, oroszln, sas, hal, kgy, bika, tehn, szarvas kpben megjelen sapknak, sanyknak, hroszoknak, „isteneknek. Pldnak okrt, a zsid Talmud szerint, vt sem csak gymlcsevsre csbtotta el a kgy. Vagyis, ha totemizmus, akkor totemizmus!
De ebben az esetben msrl van sz, az si szvegekben a madr egy gi jelkp, az isteni mag, a llek hordozja, az isteni kvet megtestestje. Ezen eredeti impulzus kvetkezmnye, mindenekeltt Hrusz, az Isteni Slyom (lsd msodik fejezet), a sumr Imdugud Ningirszu, az Anzu sas, Iana, Artemisz, vagy Izisz madarai, az sanyk szrnyas brzolsai. Ezt jelkpezi Attila slyma, az jgurok, mongolok szent madara, a szkta szrnyas istennk, az sanyt, tojsval megtermkenyt, knai, hsvt-szigeteki fecske, vagy a szmtalan szrnyas napkorong brzols. De „kzelebbi” pldval szolglva, az sem vletlen, hogy Zeusz hatty kpben termkenyti meg Ldt.
Milyen megfontolsok alapjn rekesztennk ki ebbl a krbl a nagyszentmiklsi kincseken, vagy a rakamazi hajfonatkorongon egyrtelmen llekhoz (viv) madrknt brzolt Turulunkat?
Termszetesen, a Turul is ebbe a krbe tartozik, s a „totemmisztikus szakvlemnyek” csupn a magyarsg tudatos, vagy tudattalan degradlst szolgljk. Mindebbl kiindulva, nagy valsznsggel megllapthat, hogy a Turul legenda egy az sidkbl ered teremtsmtosz rsze, melynek - tovbbadst megknnytend - az egyszer emberek ltal is rthet szimblumrendszerrel kellett rendelkeznie. Egyszval, hogyan magyarznnk az isteni mag anyagba, fldbe jutsnak krlmnyeit, egy olyan vilgban, ahol mg a Napot is szrnyakkal brzoljk? Termszetesen egy gi jelkppel, a maghoz madr a segtsgvel.
A Turul megnevezst, tbben, tbbflekppen rtelmezik, vannak akik, a tud szbl, vagy a trul, tdul szavakbl, msok a sumr TUR (megjuls), UL (isteni er) szgykkbl szrmaztatjk. Ugyan, az utbbi rtelmezs tkletesen kiszolglja elmletnket, mgis megemltennk egy egyszerbb, a np nyelvn szletett magyarzatot, miszerint az giek kldte maghoz madr odatrl, „tl-rul” rkezett, teht ezrt kapta a Tu(l)rul nevet.
De trjnk r a msik eredetmondnkra, a Csodaszarvas histrijra, amelyben - a kt elbeszls eltrseiben -, tbben a magyarsg klnbz szrmazsnak bizonytkt ltjk. Csakhogy, a szarvast z ikerpr, Hunor s Magor trtnete, egy kzismert szkta motvumra, a ragadozk ltal ldztt szarvasn brzolsokra, pontosabban a feltnen gyakori jelenet htterre, a szkta hitvilgra vezethet vissza. Tovbb a trtnet korai brzolsain az ldzk nem ngylb ragadozk, hanem madarak voltak.
Mivel az jfeszt pusztai npeknl a zskmny elejtse, az abbl trtn egyszeri jllaks szexulis tartalommal brt, a madr, a madarak helyre minden tovbbi nlkl beilleszthetjk a mi Turulunkat. Teht a kt eredetmtosz gykere egy s ugyanaz, ami nem lehet ms, mint a kezdetek kezdete, a teremts, az si nsz. Vagyis az sanyt, Emest, a szarvasnt megtermkenyti az isteni hrnk, a maghoz madr.
Igaz, a Turul legendban Emese, mint lmos anyja szerepel, de ez kzel sem zrja ki a histria rgebbi keletkezst. Elvgre, mi sem lehetett termszetesebb lmos, s nemzetsge rszrl, mint az si-, isteni magtl val szrmazs hitregjnek feleleventse, aktualizlsa. Ekkppen megteremtve a megyer nemzetsg elsbbsgt a verseng trzsfk krben.
Az sanya-kprl:
„Ami lent van, ugyanaz, mint ami fent van, s ami fent van, ugyanaz, mint ami lent van. gy vihet vgbe az Egyetlen csodlatos mve.” (Rszlet Hermesz Triszmegisztosz smaragdtbljrl)
Nemcsak Egyiptomban volt „divatban” az „ami fent van, ugyanaz, mint ami lent van” vilgnzet, hanem seinknl is. Tbbek kztt ennek emlke a vilgfa hrmas tagozdsa, az ebbl kpzett gi, fldi, s alvilgi let, a temetk, a srba rakott trgyak tkrkpszer elrendezse.
Azaz termszetes dolog volt az „gi” sanyt a fl-domborod Fl-ddel, mg az sapt, a Nappal azonostani.
Persze, az eltelt vezredek alatt jelents talakulsokon ment keresztl az eredeti sanya-kp. A Fld heggy lett, plda r a tibeti Csomolungma (a vilg anyja), a Vilgft „tart” nagy hegy, az jgurok szenthegye, vagy az egyiptomi „sdomb”.
Majd egyre inkbb a fldelemek, a vz, a fa, illetve a hozzjuk kthet llatok kpben lt testet, de nem ment ritkasgszmba a teremts szereplinek sajtsgos sszeolvadsa (szrnyas- zisz, Imdugud Ningirszu, Iana, Artemisz), s egyb metamorfzisok sem.
Ezek utn az lenne az igazi csoda, ha az „em” sztbl kpzett emes, Emese, mint em-elked (hegy, fld), vagy a „Vilgft” magn hord szarvas nem plt volna be reginkbe, hiedelmeinkbe, mint Magna Mater, minden l, s „lettelen” anyja.
Emesrl szlva el kell mg mondanunk, hogy „em”, Emese emelked rtelemben, termszetszerleg kthet a fldomborul, „szl” fldhz, a ltezs forrshoz, valamint az emes, emls, emse szavaink ltal, a vilgot tpllni ksz Istenanya fogalmhoz egyarnt. Egyszval szemlyben nyugodtan asszocilhatunk az aztk, maya fldistennkre, vagy a tbb tucat emlvel brzolt Efzusi Artemiszre is.
Teht a mindensg anyja, az scenbl ki-em-elked anyafld, az em-bl-ered em-b-er szlje.
V. Az anya
Az l Fld, az anyag „szellemmel ldott” llapota, a szlets, a kiteljeseds, az elhulls szent ciklusai kvetkeztben, a megjuls, az isteni szellem rzkelhetv vlsnak szimblumv lett. Ezek utn az lenne a csoda, ha nem alakultak volna ki Istenanya kultuszok, vallsok, ami nlunk, magyaroknl az Emese sanya kpben lttt testet.
Isten vjon, lednteni mindent, ami talmi, elegend tudnunk mi az, amin llunk.
„Az stbl letfa zsendl, szkbl szz foly ered.
Gynyrben a vilgkldke meg, megremeg.”
seink mondiban, hiedelemvilgban trtn vizsgldsaink folyamn egy titokzatos Fldanya, Anyaistenn elmosdott kpe rajzoldott ki elttnk. Mivel tovbb „nyomozni” csak a megmaradt emlktredkek alapjn tudunk, vizsglnunk kell a mai vallsok, szertartsok, szoksok gykereit is.
A katolicizmusnak, mint expanzv, terjeszked vallsnak feladata volt a hit tovbbadsa, az evangliumok megismertetse a „pogny vilggal”. Ezen tnykedse kzepette trvnyszeren szmtalan elemet tvett a korbbi vallsokbl, kztk a magyar svallsbl is.
Pldnak okrt, a keresztnysg eltti istenanya vallsok tagadhatatlan nyoma a Szz Mria, Nagyboldogasszony, Babba Mria tisztelete, amely az ersebb istenanya emlkezettel br terleteken kultussz ntte ki magt, de Mria soha nem emelkedett „isteni” tnyezv. Azaz mint „fldi”, csodatv, gymolt anyt imdjuk, s nem utols sorban, ebben a minsgben ellenslyozza Jahve bntet, jutalmaz „termszett”.
A magyar, erdlyi s csng hagyomnyok ltal gyanthat, hogy Nagyboldogasszonynak voltak „segti”, mghozz a lnyai, a Kisboldogasszonyok. A csngk Babba Mrija valjban a „babs”, ldott llapotban lv, vagy a szl nk segtje, a bbskod istenanya lehetett.
Mindennl beszdesebb a csngk csksomlyi bcsn vgzett klnleges rtusa, a hajnali „napvrta”. A hegyen virraszt hvek vrjk a felkel napot, s benne ltni vlik a holdsarln ll „napba ltztt” Szzanyt. Ennek a kivteles „szertartsnak”, csak egy rtelmezse lehetsges, a Hierosz Gamosz, az si nsz emlknek tovbblse, a ragyog Napkorong, mint isteni mag sugarainak fldi befogadsa.
jabb „csodk” remnyben trjnk t az „anya” szavunk klnfle rtelmezseinek elemzshez. Nem rejthetjk vka al, hogy az isteni hrmassg elve nem egy jstet intzmny, szinte vgigksri az emberisg spiritulis trtnelmt. Az z, ige melll hinyzik mg „valaki”, egy isteni szemly, amely ltal rtelmet nyer lte, avagy manifesztldik, rzkelhetv vlik az isteni mag. Igen, egy befogad, szl, tpll, princpium, maga az ANYA, amely tnyez nem ms, mint az „atomi lt” llapotban „tengd” anyag, ha gy tetszik „por, agyag”. Igen, az anyag, amely egyarnt megjrta a „mennyet s a poklot”, hiszen a materializmus kveti szemben volt a „minden”, mg a „tkletessgre”, kizrlagossgra trekv vallsok esetben a bn forrsa, az rdg fensgterlete.
Elmletnk szerint mindkt felfogs hinyos, s abszurd. Az egyik letagad, lealacsonyt egy isteni tnyezt, mg a msik csak ezt fogadja el, br hlbl megcsonktja, kimiskrolja a „lelkt”, a Szenthrmassg egysgt. Mieltt tovbbfznnk gondolatainkat, ejtsnk pr szt az anyagrl, a materialistk bizonyossgrl, „istenrl”.
„Semmi sem az, aminek ltszik.”
Sajnos mg manapsg is meglehetsen hamis kp l bennnk az anyaggal kapcsolatban (nem kevs rsze van ebben a komplex eurpai, szellemi rksgnknek), pedig a romland, vagy a tmr anyag kpzete kzel sem a valsg.
A tudomny jelenlegi llapotban az rzkelhet, legkisebb - egyszer hullmknt, msszor aprcska pontknt felsejl - anyagi rszecskk az gynevezett kvarkok, melyek tovbbontsi ksrletei sorn egyszeren eltnik a fiziklis anyag. Tbben gy gondoljk, ezzel elrkeztnk az anyagi vilg hatrra, mg msok szerint csak „durva mrnjaink zavarjk fel a kristlytiszta forrsokat”. Akrhogy is van, a tmr, stabil anyag fogalma valjban illzi, minden vltozik, talakul. Egyedli lland maga a folyamat, aminek a legaprbb, ltez rebbense is a rsze, s befolysolja azt. Avagy a „vasbeton” alapzatokon ll tudomny a lt olyan titkos bugyraihoz rkezett, melyekbl a majdan kiraml ismeretek trvnyszeren elporlasztjk rknek hitt alapjait is.
Mindennek tudtval ideje trtkelnnk az anyagrl vallott nzeteinket, s ki tudja mg mi mindent? gy tnik, mindent...
De ideje munkhoz ltnunk, teht az anyag, anya szavunk elsdleges jelentse az a „valami”, amibl minden vtetett, pldnak okrt; anya-g, anyafld, anyanyelv, anya-folyam, anyaorszg, gy, agy. A felsorolsbl kln kiemelend a fld, mivel „Porbl lettnk, s porr lesznk.”, vagyis belle szrmazik minden l, s „lettelen”. A „fl-domborod” fl-dbl, az anyafldbl, amelybe ugye, vissza is hull minden.
Az l Fld, az anyag „szellemmel ldott” llapota, a szlets, a kiteljeseds, az elhulls szent ciklusai kvetkeztben, a megjuls, az isteni szellem rzkelhetv vlsnak szimblumv lett. Ezek utn az lenne a csoda, ha nem alakultak volna ki Istenanya kultuszok, vallsok, ami nlunk, magyaroknl az Emese sanya kpben lttt testet.
Amint azt mr emltettk, Emese eredeti sztve szerint em, emelked rtelemben, termszetszerleg kthet a fldomborul, flemelked Fldhz, a ltezs forrshoz, valamint az emes, emls, emse szavaink ltal a vilgot tpllni ksz (emls, emlkkel rendelkez) Istenanya fogalmhoz egyarnt. Teht a kulcssz az „si nsz”, vagyis a kezdetek-kezdete, a teremts. Korbban mr foglalkoztunk a Csodaszarvas, Emese eredeti Fldistenn alakjnak talakulsaival, most kvessk tovbb szarvasunk ksbbi transzformciit.
lett a megszentelt hely, a haza kijellje, a gondoskod anya.
„…ezer ga-bogn ezer g gyertya…”, „Szarvai kzt van a pirosan felkel Nap…”, „Homlokn van az aranyos hajnalcsillag…” „ a vilgmindensg.”
Termszetesen az ilyen s hasonl tvltozsok jellemzek az egsz emberisg misztriumkincsre. Pldnak okrt vegyk az aztk Quetzalcoate-t, ami megfelel a maya Itzamma-nak, azaz a nagyhatalm Tollaskgynak, a legfbb istensgnek. Aki ksbb, emberi tulajdonsgokkal felruhzvn vrskeresztekkel dsztett kntsben tantja npt.
Igen, a Tollaskgy mint „kpzelet szlte lny”, madr s kgy egyeslse. Mit is mondtunk, egyesls? Biztos, hogy csupn kpzeletbeli lnnyel llunk szemben, hasonlan a mesebeli srknyhoz? (Mr amennyire a srkny is az.) Nem lehetsges, hogy a mr emltett archaikus impulzusok - a sugrz s a befogad princpium – si nsznak kvetkezmnye, szlemnye az „j Isten”, Quetzalcoate?
Tbb mint lehetsges, hiszen a madr, az z, az Ige hordozja egyesl, a kgyval (a szarvassal, a flddel, az anyaggal), s mindennek fldi manifesztcijakpen jtt ltre a szrnyas-, vagy tollaskgy.
Ennek az si nsznak msik vetlete a Mexik zszlajn lthat, kgyt ev sas. (Emlkezznk csak, a pusztai, jfeszt npeknl a prda elejtse, az abbl trtn egyszeri jllaks szexulis tartalmat hordozott.) De mi is Mexik jelkpnek trtnete? A hossz vndorlsban elgytrt aztk npnek a kgyt ev sas jelezte az „j” hazt, a letelepeds helyt.
Hogyan is trtnt ez a mi Csodaszarvasunkkal?
A madr ltal elejtett szarvas szkta trtnetbl, motvumbl (lsd az elz rszt) ered Csodaszarvas mondnkban, a meneklst felad, „prdv” vl szarvas jelli ki az „j” hazt, a letelepeds helyt. Nos, az egyezsgek, prhuzamok nmagukrt beszlnek, de nem llhatunk meg ennyinl, tovbb kell keresnnk seink tbbi zenett.
Mirt volt szksg a jelre? Mirt vndoroltak hossz vtizedekig ezek az ers, dinamikus npek? Mindkt esetben egy Napszimblum (sas, ragadoz), s egy Fldszimblum (kgy, n) „tallkozsrl”, az sfogantatsrl van sz.
Avagy az rintett elbeszlsekben az si nsz archaikus kpe jelzi a teremts, a „szrmazs”, az den helyt.
Azt a helyet, ahol az „igazi shazja”, a „boldogsg kertje (szigete)” tallhat az isteni tantsokra mg emlkez npeknek. Mindez a vletlen mve lenne? Aligha hiszem.
VI. A tengely
Valamikor az sidkben a „blvny”, a tengely krl ll nk jelentettk meg az anyagot, az anyt, majd a megszlal dobok temre csatlakoz frfiak (az „Ige”) hatsra mozgsba lendltek. Vgl a gyorsul ritmus, a krtnc lmnye szinte extzisba juttatta a rsztvevket. gy ltk-, adtk t az sfogantats isteni trtnseit, az egyv tartozs felemel lmnyt.
Isten vjon, lednteni mindent, ami talmi, elegend tudnunk mi az, amin llunk.
„Akr egy halom hastott fa,
Hever egymson a vilg,
szortja, nyomja, sszefogja
egyik dolog a msikt
s gy mindenik determinlt.”
(Jzsef Attila: Eszmlet)
Az elzekben nyelvnk s egyb hagyomnyaink tmutatsai alapjn megismerkedtnk a teremts, az si nsz kt szerepljvel, az isteni-maggal (Iz, Isa, Ige), valamint az anyval (Anyag).
Tudjuk, hogy az isteni mag ltal besugrzott, megtermkenytett anyag, az ldott llapotban lv anya jelenti meg az egsz, lthat vilgmindensget. Benne lt testet a legparnyibb egysejttl a hatalmas galaxisokig minden. Mindannyian a gyermekei vagyunk.
A sugrz, teremt „Ige” s a befogad, talakul „Anyag” az idk kezdettl egymsba fondva jrjk vget nem r krtncukat. Aprop, krtnc, hiszen a kr, a krtnc minden esetben valsznst egy kzpontot, egy „tengelyt”, ami krl kialakulhat a kr, s maga a tnc.
Igen, valamikor az sidkben a „blvny”, a tengely krl ll nk jelentettk meg az anyagot, az anyt, majd a megszlal dobok temre csatlakoz frfiak (az „Ige”) hatsra mozgsba lendltek. Vgl a gyorsul ritmus, a krtnc lmnye szinte extzisba juttatta a rsztvevket. gy ltk-, adtk t az sfogantats isteni trtnseit, az egyv tartozs felemel lmnyt. Mindekzben - szerencssebb esetben - a lbak dobbansval a szvek lktetse is harmonizlt, azaz fontos szntere volt ez a prvlasztsnak, szexulis egymsra tallsnak is. (Mieltt mg valaki - a mai „sterilizlt” viszonyainkbl kiindulva - fertt kiltana, el kell mondanunk; akkoriban mg termszetes kapcsolatban lltunk a teremtett vilggal, s a hajdani rmnnepek kzel sem tvesztendek ssze korunk valban megvetsre mlt, tobzd exhibicionizmusval.)
Nos, ilyen gykerekhez ktdik tbb tavasznnepnk, pldul a mjusi-pnksdi vigassgok, amely szoksoknak, az egyhz erteljes integrlsi ksrletei ellenre (Flp, Jakab apostolok) vajmi kevs kze van a keresztnysghez. A fellltott „tengely” krli tnc, a mulatsg, a kirly-, kirlynvlaszts, mind-mind az isteni mag ltal megtermkenytett termszet jjszletsnek, az si nsznak evilgi vetletei.
Mgis kell lennie valami oknak, hogy ezekre a kiirthatatlan, si rtusok idejre tevdtt a Szentllek eljvetelnek nnepe. Amennyiben visszalapozunk rsunk harmadik, A kisded cm fejezethez, lthatjuk, hogy a Szentmagot, az zt, az Igt keresztnyi rtelemben nem mssal, mint a Szentllekkel, a „Fival” azonostottuk.
(A fi, mint isteni-kvet, a szentmag sugarait hordoz „fnylny” rtend.) Teht ilyen rtelmezsben a tavasz, a termszet megjulsa, ldott llapotba kerlse, az „z rkezse” sszhangban van a Szentllek nnepvel.
Igen, „minden mindennel sszefgg”, Phanta Rhei - mondjk a blcsek. Mi csak maradjunk azonban tovbbra is a kaptafnl, a tengelynl, melyben kdolva van a tkletes alakzat, a kr, a mozgs, vltozs, a felemelkeds, az elhulls, az jjszlets, az isteni trvny.
Ennek okn tegyk fel a krdst, vajon mi lehet a tengely szavunk eredete? Termszetesen nem ms, mint a TEN sztvnk. A ten szt ismertebb „kpzdmnyei” pedig a kvetkezk: tenger, tengely, tente, teng, tenmaga, tens-uram. Valban nem igazn bvelkednk a ten alkotta kifejezsekben, mgis ebbl a kevske informcibl is levonhat nmi kvetkeztets.
Milyen tulajdonsgokat, meghatrozsokat takar a tenbl kihajt szbokor? Egyrszt utal nagysgra, nyugalomra a tenger formban, msrszt mint teng mozdulatlansgra, vegetcira enged kvetkeztetni, de ide soroland a tente, nyugtatsra, alvsra biztat szcska is. Btran gondolhatunk tovbb az egy, egyedli tartalomra a tenmagad, vagy a tensuram esetben. Mindezekkel sszhangban van a tengely mint a mozg, forg szerkezetek egyedli nagy ll, nyugalomban lv rsze. Persze, ebben az esetben kicsit tbbrl van sz, mint egy ll dologrl, a tengely rendszerezi, teszi hasznoss, sszerv a klnfle energikat. A tengely a „lelke”, a kzpontja az „egsz mindensgnek”.
az Egy, a vezrlelv, a trvny, az „Isten egyenese”, a TEN.
A Ten, amely a „Hlt adunk Tennek!”, a „Ten adta, Ten veszi el” mondsaink tansgaknt nllan hasznlt istenszavunk volt. Az eddigi kutakodsaink szerint az nll „Isten” meglehetsen abszurdnak tnik, s az is, mivel rtelmt veszti a tengely a krltte forg vilg nlkl, de nincs ez msknt az isteni maggal az anyag nlkl, s nemklnben fordtva sem. Avagy a Ten az els isteni szemly, ha gy tetszik az „Atya”, az isteni-mag a „Fi”, a Szentllek, mg az anyag az „Anya”.
Az IS-TEN-ANYA jelenti meg Isten hrmassgt, a „Szenthromsgot”, az „Egyetlen csodlatos mvt”.
Hogyan mehetett mindez feledsbe? - krdezhetnnk. Nem feledtk el, hiszen tbbsgben npnk emlkezetbl mertettnk mindent. Azaz nem vletlen a magyarok hrmas szmhoz val, mr-mr misztikus vonzdsa sem, a mesebeli „hrom fi”, a „hrom feladat”, bizonyos cselekmnyek hromszori ismtlse, s nem utols sorban a „hrom a magyar igazsg” mondsunk, amit manapsg is vltig hajtogatunk, br igazi, valamikori jelentst rgen, mg a vallsvlts vtizedeiben kitrltk az emlkezetnkbl.
Pedig sokig „suttogtk” eleink: „Hrom a magyarok Istene, hrom a magyar igazsg!” Avagy egy erdlyi npdal szerint: „Verje meg a hrom Isten Grgeyt, hogy letette a magyarok fegyverit.” St mi tbb, rpdk sem hromszor, hromul kiltjk Isten („Deus, Deus, Deus”) nevt, hanem a magyarok egy l Istent, a „hrom Istent” hvtk segedelml, az IS-TEN-ANYT.
jra elragadott minket a magyaros hv, s kiss elreszaladtunk, gyhogy trjnk vissza a Tenhez, pontosabban a mjusfhoz. Tbb szavahihet kutat lltsa szerint a mjusfallts szoksa egszen a Blvallsig vezethet vissza. Neknk is van ugyanis egy bl sztvnk(!), melynek ismertebb bvtmnyei, szsszettelei a kvetkezk: bltengely, bloszlop, blkerk, blvny, blvnyberek, blvnyhegy, blvnyk, blvnyldozat, blspap, blvnyimds, blvnytnc. (A fldrajzi elnevezsek s egyb nyelvi sszefggsek tansga szerint a bl szavunk a vallsvlts eltti idkben is rsze volt nyelvnknek.)
Nem tudom, ki hogyan van vele, de mintha beszltnk volna hasonl dolgokrl. Nagy, egyedl ll, oszlop, tengely, kerk, tnc, valls, nll isteni elnevezs. Ugyan mindebbl nem vonhatak le egyrtelm kvetkeztetsek, de a felmerlt prhuzamok megrnnek mg egy-kt mist.
A magyarok Istene, IS-TEN-ANYA vigyzzon nkre a kvetkez tallkozsig!
rkk lj Magyarorszg!
|